هماهنگی قیمت دلار با اخبار هسته ای

زمان شکست کانال ۲۴ هزار تومانی دلار/اثر عراقچی در بازار ارز

کدخبر: ۴۰۶۹۳۹
اقتصاد نیوز: قیمت دلار در معاملات پشت خط وارد کانال 23 هزار تومان شد. بازار ارز با اخبار هسته ای هماهنگ شده و توافق موقت دست کاهشی ها را بالا برد. اما تکذیب توافق موقت از سوی عراقچی چه بازتابی در بازار دارد.
زمان شکست کانال ۲۴ هزار تومانی دلار/اثر عراقچی در بازار ارز

دلار در معاملات پشت خطی به زیر کانال ۲۴ هزار تومانی رفت. ساعت ۱۱ شب گذشته، اسکناس آمریکایی در معاملات پشت خطی با قیمت ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومان مورد معامله قرار گرفت. تحلیل گران فنی باور دارند، در صورت شکست محدوده ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومانی، احتمال افت قیمت دلار تا ۲۲ هزار و ۹۰۰ تومان وجود خواهد داشت. خبرهایی که از مذاکرات وین منتشر شده است،‌ چشم انداز رسیدن به یک توافق هسته ای را بالاتر برده است. عده ای از معامله گران باور دارند، در شرایط کنونی، در کمترین حالت،‌ برخی از تحریم ها لغو خواهد شد و به همین دلیل، تصمیم گرفته اند، به طور موقت در موقعیت فروش قرار بگیرند.

دلار پشت خطی

دو نگاه متفاوت در بازار ارز

بازار ارز، از ابتدای هفته راه نزولی را در پیش گرفته است و بازارساز نیز سعی کرده است با عرضه ارز بر افت قیمت ها اضافه کند. در چنین شرایطی باید دید معامله گران بزرگ نقطه کف را کجا تخمین زد و وارد بازار خواهند شد. دو نگاه متفاوت در بازار وجود دارد. عده ای که باور دارند دلار از میانگین سالانه خود که در حدود ۲۳ هزار و ۸۰۰ تومان است، به آسانی پایین نخواهد رفت و گروه دیگری که انتظار افت تدریجی تا مرز ۲۰ هزار تومان را دارند.این گروه اعتقاد دارد اگر مذاکرات روبه جلو باشد و توافقی صورت گیرد قیمت دلار از هم اکنون خود را برای ریزش آماده می کند.

در اکوایران ببینید:چشم‌انداز دلار و بازار سهام چگونه است؟

هماهنگی دلار با اخبار هسته ای

نشانه های نگاه دوم در بازار وجود دارد.به نظر می رسد، معامله گران خود را به مرور با اخبار هسته ای جدیدی که منتشر می شود، هماهنگ کنند. عده ای باور دارند، در صورتی که اخبار منفی از مذاکرات هسته ای منتشر شود، قیمت به سرعت راه کاهشی رفته را بازگردد. در صورت ادامه اخبار مثبت، کف قیمت دلار پایین تر خواهد رفت. اسکناس آمریکایی، در دی ماه به امید اینکه برجام احیا شودِ، تا کانال ۲۱ هزار تومانی پایین رفت. از آن زمان، اتفاقات زیادی در اقتصاد ایران رخ داده است و باید دید یک توافق عملی، انتظارات معامله گران را به سوی چه اعدادی سوق خواهد داد. در حال حاضر، گران شدن روز به روز کالاهای مختلف، امید معامله گران بنیادی برای افت محسوس دلار را پایین برده است ولی معامله گران هیجانی اعتقاد دارند که افت قابل توجهی در راه بازار ارز است.البته در آغاز به کار بازار امروز عراقچی خبر داد توافق موقتی در کار نیست. این خبر بیشترین تاثیر را بر افت بازار دیشب داشت اما مذاکره‌کننده ارشد کشورمان در وین، اظهار کرد: که جمهوری اسلامی ایران، همانگونه که مقام معظم رهبری تأکید فرمودند، به هیچ وجه اجازه فرسایشی شدن مذاکرات را نخواهد داد و در عین حال برای رسیدن به نتیجه شتاب و تعجیل نیز نخواهد کرد و تصریح دارد که گفت‌وگوها باید با دقت و با حفظ منافع و مواضع قطعی کشور انجام شود.

در اکوایران ببینید: دلار ۲۱ هزار تومانی و مذاکرات وین

به گفته سید عباس عراقچی هرگونه تصمیمی در خصوص روند و نتایج گفت‌وگوها، در تهران اتخاذ خواهد شد و تیم مذاکره‌کننده گزارش خود را از وضعیت مذاکرات به طور مستمر به مقامات عالی رتبه ارائه می کند.

با این حساب باید به انتظار نشست و دید کدام خبر امروز در بازار اثر گذار است، تحلیل بازار از سخنان عراقچی چیست، آیا تکذیب توافق موقت می تواند بازار را از فاز نزولی خارج کند یا اثر سایر اخبار به قدری قوی است که این خبر را گم می کند. برخی اعتقاد دارند این خبر روند نزولی بازار را کند می کند و ممکن است قیمت دلار حمایت شود اما اگروه دیگری با اشاره به اینکه بازار برآیندها را نگاه می کند و فعلا عرضه بیشتر از تقاضا است روند نزولی را ادامه دار می دانند هر چند ممکن است در این روند برخی اوقات اصلاحی صورت گیرد.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید