اندازه حباب قیمتی سکه یک درصد شد

3 دلیل بازگشت قیمت دلار به کانال 27 هزار تومان

کدخبر: ۴۳۶۶۸۵
قیمت دلار تحت تاثیر شایعات مربوط به شروع دور جدید مذاکرات، گزینه‌های احتمالی ریاست جدید بانک مرکزی و مثبت شدن حباب قیمتی افت کرد و به کانال 27 هزار تومان بازگشت.
3 دلیل بازگشت قیمت دلار به کانال 27 هزار تومان

به گزارش اقتصاد نیوز، قیمت دلار در آخرین ساعات معاملات روز شنبه روی 28 هزار و 260 تومان قرار داشت. عصر روز گذشته اندازه حباب قیمت دلار با معیار درهم مثبت به دست می‌آمد و قیمت دلار نسبت به درهم در بازار داخل بالا بود. قیمت دلار در شروع معاملات امروز قدری افت کرد و روی 28 هزار و 50 تومان قرار گرفت.

سه علت افت قیمت دلار

در شبکه‌های اطلاع رسانی مربوط به مبادله دلار و درهم این خبر جلب توجه می‌کرد که دور جدید مذاکرت به زودی آغاز می‌شود و آمریکا شروط ابتدایی ایران برای بازگشت به مذاکرات را پذیرفته است. قیمت دلار تحت تاثیر این خبر افت کرد و به کانال 27 هزار تومان بازگشت. قیمت دلار در پایان معاملات نیمه اول روز روی 27 هزار و 850 تومان قرار داشت.

 البته ممکن است خبر مربوط به گزینه احتمالی ریاست جدید بانک مرکزی نیز در افت قیمت دلار نقشی ایفا کرده باشد. به اعتقاد برخی تحلیل‌گران احتمال انتصاب صالح آبادی به ریاست بانک مرکزی قدری از التهاب بازار کاسته است.

دلیل دیگر افت قیمت دلار می‌تواند مثبت شدن حباب قیمتی آن با مقیاس درهم باشد، روز گذشته قیمت دلار نسبت به درهم بالا بود، قاعدتا در چنین شرایطی آربیتراژ می‌تواند زمینه افت قیمت ارزی که بیش از حد قیمت‌گذاری شده است را فراهم آورد.

سکه امامی

واکنش قیمت سکه به افت قیمت دلار

قیمت سکه امامی عصر روز گذشته روی 12 میلیون و 210 هزار تومان قرار داشت و در شرایطی که بازار جهانی طلا در روزهای شنبه و یکشنبه تعطیل است، قیمت سکه امامی در شروع معاملات امروز به افت قیمت دلار واکنش نشان داد و قدری پایین آمد. قیمت سکه در شروع معاملات امروز 12 میلیون و 120 هزار تومان بود.

با احتساب قیمت 28 هزار و 50 تومان برای دلار و قیمت 1817 دلار برای طلا اندازه حباب سکه یک درصد به دست می‌آمد. این اندازه حباب برای سکه بسیار کوچک بود. برخی معتقدند با نزدیک شدن قیمت سکه به ارزش ذاتی تقاضای آن افزایش خواهد یافت و رشد قیمت را موجب خواهد شد، برخی نیز معتقدند کوچک شدن اندازه حباب نشانه فروکش کردن انتظارات افزایشی است و لزوما نمی‌توان انتظار رشد قیمت را داشت. به هر روی قیمت سکه در ادامه باز هم پایین آمد در آخرین ساعات معاملت نیمه اول امروز روی 12 میلیون و 40 هزار تومان قرار گرفت.

برای جمع‌بندی می‌توان گفت قیمت دلار در معاملات امروز افت کرد و به کانال 27 هزار تومان بازگشت. احتمالا شایعات مربوط به گزینه‌های احتمالی ریاست بانک مرکزی، پذیرفته شدن شروط ایران برای شروع دور جدید مذاکرات و مثبت شدن اندازه حباب قیمتی دلار با مقیاس درهم در افت قیمت دلار موثر بودند. قیمت سکه امامی در روز تعطیلی بازار طلای جهانی به افت قیمت دلار واکنش نشان داد و کاهش یافت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید