پس لرزه بیانیه آژانس در بازار ارز و سکه ایران؛

دلار، اثر طلا بر قیمت سکه را خنثی کرد

کدخبر: ۴۴۳۷۲۷
قیمت دلار با صدور بیانیه آژانس، برای اولین بار از 20 شهریور از مرز 27 هزار و 800 تومان عبور کرد. رشد قیمت دلار کمک کرد که قیمت سکه بالای مرز حساس قرار گیرد
دلار، اثر طلا بر قیمت سکه را خنثی کرد

به گزارش اقتصادنیوز، قیمت دلار آمریکا که عصر روز یکشنبه روی 27 هزار و 650 تومان قرار داشت، در شروع معاملات امروز از مرز حساس 27 هزار و 800 تومان عبور کرد و روی 27 هزار و 850 تومان ایستاد. قیمت دلار در معاملات پشت خطی شب گذشته نیز رقم‌هایی بالای مرز حساس را به ثبت رساند.

قیمت دلار از 20 شهریور بالای 27 هزار و 800 تومان قرار نگرفته بود. علت اصلی افزایش قیمت دلار بیانیه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد ممانعت ایران از در اختیار قرار دادن بعضی فیلم‌ها عنوان می‌شود. (قیمت دلار در پایان معاملات نیمه اول روز 27 هزار و 900 تومان بود)

بیانیه آژانس فضای بازار را خبر کرد

بعد از انتشار بیانیه آژانس طرف‌های مقابل نیز واکنش نشان دادند، فرانسه تاکید کرد که بازگشت به مذاکرات وین ضروری است، کاخ سفید برای بازگشت به مذاکرات اعلام آمادگی کرد. اتحادیه اروپا نیز از ایران خواست که مانع ورود بازرسان آژانس به تاسیسات کرج نشود.

خلاصه آنکه بیانیه آژانس فضای خبری حاکم بر بازار را دوباره تقویت کرد و موجب شد، جهت انتظارات در بازار تغییر کند. حال باید دید آیا واکنش قیمت دلار به بیانیه آژانس احساسی و برگشت‌پذیر بود، یا اینکه قیمت دلار بالای مرز 27 هزار و 800 تومان تثبیت می‌شود.

قیمت درهم بالای 7 هزار و 600 تومان قرار گرفت

همراه با افزایش قیمت دلار، قیمت درهم امارات نیز رشد کرد و بالای مرز 7 هزار و 600 تومان قرار گرفت. قیمت درهم در شروع معاملات امروز 7 هزار و 620 تومان بود. احتمالا قرار گرفتن درهم بالای 7 هزار و 600 تومان و پایداری آن بالای این سطح به تقویت نیروهای افزایشی در بازار دلار کمک کرد.

رشد قیمت دلار به کمک قیمت سکه آمد

سکه امامی

هفته کاری بازار طلای جهانی در روز دوشنبه شروع می‌شود، قیمت فلز گرانبها دیروز و امروز عملکرد خوبی نداشت، قیمت طلا در پایان معاملات روز گذشته 1750 دلار بود.

قیمت طلا امروز تا حوالی 1735 دلار نیز پایین آمد و پیش از ظهر امروز روی 1742 دلار قرار داشت. با وجود عملکرد ضعیف قیمت طلا، رشد قیمت دلار و قرار گرفتن آن بالای مرز حساس، کمک کرد که قیمت سکه جایگاه خود را بالای مرز حساس 11 میلیون و 800 هزار تومان حفظ کند. قیمت سکه در آخرین ساعات معاملات روز یکشنبه 11 میلیون و 800 هزار تومان بود.

قیمت سکه در شروع معاملات امروز نیز روی مرز حساس 11 میلیون و 800 هزار تومان قرار داشت. با احتساب قیمت 27 هزار و 840 تومان برای دلار اندازه حباب قیمتی سکه 3.35 درصد به دست می‌آمد، اندازه حباب غیر متعارف نبود و قیمت سکه می‌توانست همراه با قیمت دلار بالا یا پایین رود. (قیمت سکه حوالی ظهر روی 11 میلیون و 820 هزار تومان قرار گرفت)

برای جمع‌بندی می‌توان گفت قیمت دلار تحت تاثیر بیانیه آژانس علیه ایران رشد کرد و برای اولین بار از 20 شهریور تا کنون بالای مرز حساس 27 هزار و 800 هزار تومان قرار گرفت. قیمت درهم بالای مرز حساس 7 هزار و 600 تومان ایستاد.

قیمت طلا در این هفته عملکرد ضعیفی داشت، با این وجود رشد قیمت دلار کمک کرد که قیمت سکه بالای مرز حساس 11 میلیون و 800 هزار تومان قرار گیرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید