قیمت طلایی در بازار ارز امروز

نقش لیر در افزایش قیمت دلار

کدخبر: ۴۴۴۱۰۸
در حالی که برخی معامله گران افت ارزش لیر را در تقویت انتظارات افزایشی بازیگران داخلی موثر دانستند، گروه دیگری باور داشتند که دلیل، رشد قیمت دلار، احتمال افزایش تنش های هسته ای بود.
نقش لیر در افزایش قیمت دلار

به گزارش اقتصادنیوز، یکی از عواملی که در روزهای اخیر در افزایش قیمت دلار نقش داشت، تضعیف ارزش لیر ترکیه بود. به گفته فعالان، تضعیف ارزش لیر موجب می شود که تمایل در کشور همسایه برای خرید اسکناس آمریکایی بیشتر شود.

با افزایش تقاضا در کشور همسایه، در برخی موارد، اسکناس از بازار داخلی خارج شده و روانه ترکیه می شود. با این حال، بیشتر معامله گران اعتقاد دارند که چنین اتفاقی به صورت عملی رخ نداده است، چرا که ارزش دلار در بازار داخلی چندان پایین تر از بازار ترکیه نبوده است.

از نگاه این دسته، احتمال تضعیف بیشتر لیر موجب شده بود که فضای انتظاری در بازار داخلی تغییر  و تمایل به فروش دلار کاهش پیدا کند.

پس از اینکه اردوغان، رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد کشورش قصد دارد بخش دوم سامانه دفاع موشکی روسیه اس ۴۰۰  را بخرد، آمریکا این کشور را تهدید به تحریم های بیشتر کرد و در نتیجه این اخبار، ارزش دلار در برابر لیر ترکیه به نزدیک 9 واحد رسید. تا شب گذشته به ازای حدود 8.8 لیر، معامله گران می توانستند یک دلار دریافت کنند. در ابتدای سپتامبر، این نرخ برابری حدود8.1 واحد بود.

در حالی که برخی معامله گران افت ارزش لیر را در تقویت انتظارات افزایشی بازیگران داخلی موثر دانستند، گروه دیگری باور داشتند که دلیل، رشد قیمت دلار، احتمال افزایش تنش های هسته ای بود. دیروز معامله گران روی این خبر مانور زیادی دادند که آمریکا از چین درخواست کرده است که واردات نفت از ایران را کاهش دهد.

به نظر می رسد در صورتی که در روز جاری خبر کاهشی به بازار نرسد، افزایش قیمت دلار ادامه پیدا کند. با این حال، ممکن است گروهی از معامله گران در ابتدای روز سعی کنند که کمی از خریدهای قبلی خود کسب سود کنند.

به گفته فعالان در صورت تثبیت دلار بالای محدوده 28 هزار و 200 تومان، روند صعودی ادامه پیدا خواهد کرد. در غیر این صورت، اصلاح دلار ممکن است تا محدوده 27 هزار و 800 تومان ادامه پیدا کند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید