رونمایی از یک روزنه امید در بازار سرمایه

شوک بامدادی آمریکا به بازار دلار ایران /حباب سکه آب رفت

کدخبر: ۵۲۸۳۲۵
بازار ارز این روزها با آماج اخبار منفی رو به رو شده و فشار زیادی بر بازار ارز است. در بامداد روز سه شنبه خبر دیگری نیز منتشر شد سخنگوی کاخ سفید گفت چشم اندازی برای احیای برجام در آینده نزدیک وجود ندارد و در صورت نیاز گزینه نظامی علیه ایران روی میز است خبری که به نظر نمی رسد معامله گران کاهشی در بازار ارز را در بازار امروز خوشحال کند.
شوک بامدادی آمریکا به بازار دلار ایران /حباب سکه آب رفت

به گزارش اقتصادنیوز، روز قبل ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که آمریکا توافق تبادل زندانیان را منوط به توافق برجام کرده است. اهمیت این خبر از آنجاست که پیش‌تر خبر تبادل زندانیان با خبر آزادسازی پول های بلوکه شده ایران همزمان بود و بازار ارز این دو خبر را به هم مربوط می دانست. با انتشار این خبر جریان روانی در نزدیکی مقاومت تاریخی دلار، وارونه شد. خبر آزاد سازی پول های بلوکه شده از سوی رسانه نزدیک دبیر خانه شورای عالی امنیت ملی روند صعودی بازار ارز را متوقف کرد این بار خبر وارونه شده و احتمال آزادسازی پول های بلوکه شده ایران کاهش پیدا کرده است.

اثر محدودیت های اینترنتی و ریسک های غیر سیستماتیک بر بازار ارز

دلار روز قبل محدوده قیمتی فعلی را ارزیابی کرد که به محدوده ساید قیمتی هفته قبل بازگردد یا به کانال ۳۳ هزار تومانی ورود کند؟

 پس از شکست دلار در ورود و ماندگاری در کانال ۳۳ هزار تومانی، روز دوشنبه اسکناس آمریکا یک پله عقب نشینی کرد و در محدوده ۳۲ هزار و ۸۰۰ تومان در روز قبل به کار خود پایان داد در معاملات روز دوشنبه یک خبر منتشر شد که خلاف روال همیشه بازار بود.

با سخنان روز قبل وزیر خارجه این ذهنیت به وجود آمد که با نزدیک شدن دلار به مقاومت تاریخی خود این بار خبری از آزادسازی پول های های بلوکه شده ایران نیست و بالعکس این بار با نزدیکی دلار به مقاومت خود این اظهار نظر ممکن است به عنوان سوخت در بازار ارز عمل کند زیرا خبر آزادسازی منابع بلوکه شده پیش تر به عنوان ترمزگیر در بازار ارز عمل کرده بود که با منوط شدن آزادی زندانیان به توافق برجام امید به آزادی پول های بلوکه شده کاهش می یابد.

فشار منفی به بازار ارز

 بازار ارز این روزها با آماج اخبار منفی رو به رو شده و فشار زیادی بر بازار ارز است. در بامداد روز سه شنبه خبر دیگری نیز منتشر شد سخنگوی کاخ سفید گفت چشم اندازی برای احیای برجام در آینده نزدیک وجود ندارد و در صورت نیاز گزینه نظامی علیه ایران روی میز است خبری که به نظر نمی رسد معامله گران کاهشی در بازار ارز را در بازار امروز خوشحال کند.

معامله گران می گویند با قرارگیری دلار در نزدیکی سقف تاریخی خود معامله گران از ورود به بازار ارز احتیاط می کنند ولی در صورتی که مقاومت پیش رو شکسته شود و دلار در بالای مقاومت تثبیت شود میزان تقاضا در بازار ارز افزایش خواهد یافت، که با توجه به افزایش نقدینگی راکد که به خاطر فیلترینگ اینترنت و کاهش سرمایه گذاری به دلیل افزایش ریسک های غیر سیستماتیک به وجود آمده افزایش تقاضا در بازار ارز می تواند نگران کننده باشد زیرا با وضعیت نامطلوب بازار سرمایه میزان بازارهایی که به امید کسب بازدهی بتواند سرمایه ها را جذب کند کم است و اگر بازار ارز بازدهی اندکی هم جذب کند ممکن است پول های راکد تقاضای بیشتر و نگران کننده تری وضع کنند.

حباب سکه آب رفت

روز قبل روسیه زیرساخت های حیاتی کیف در اوکراین را مورد حمله قرار داد، تهدیدهای روسیه نیز برای حمله هسته ای به اوکراین تشدید شده است، افزایش نا امنی و نااطمینانی غالبا تقاضا برای اونس طلا را تقویت می کند و طلا به عنوان پناهگاه سرمایه گذاران در شرایط ناامنی است.

اونس طلا در شرایط روز قبل رشد کرد و به همین دلیل حباب سکه امامی کاهش یافت و با افت یک درصدی وارد کانال ۱۴ درصدی شد.

روز قبل سکه امامی کمی عقب نشینی کرد ولی کانال ۱۵ میلیون تومانی را از دست نداد و در نزدیکی کانال ۱۵ میلیون تومانی باقی ماند.

جدال درهم و دلار

اکوایران قیمت پایانی دلار در بازارهای مختلف را در هر روز محاسبه میکند و در نموداری اولین، کمترین،بالاترین و آخرین قیمت هفته منتهی به آن روز را قرار می دهد.

قیمت دلاری درهم در معاملات روز قبل کمی کاهش پیدا کرد ولی حباب درهم صعودی شد، حباب درهم در محدوده ۶۰۰ تومان قرار گرفت آخرین باری که حباب درهم در ابتدای ماه جاری وارد محدوده ۶۰۰ تومانی شد دلار آزاد را به بالا کشید و به دو کانال بالاتر پرتاب کرد ولی باید دید که این بار زور دلار تهران بیشتر است یا درهم؟ و کدامیک زودتر مسیر بازار را پیش بینی کرده است؟

IMG_20221017_164308_064

روزنه امید در بازار سرمایه

بازار سرمایه روز قبل کار خود را منفی به پایان رساند ولی معاملات یک نکته مثبت داشت.

بر خلاف پیش بینی ها در پایان بازار از شدت عرضه کاسته شد، وزنه منفی شاخص کل سبک تر شد و شاخص گروه پالایشی با افزایش تقاضا و رنج مثبت همراه شد.

این اتفاق باعث شد که حداقل این انتظار به وجود بیاید که بازار سرمایه کف خود را پیدا کرده و در حال متعادل شدن است،در این شرایط با کم شدن احتمال توافق هسته ای، به نظر می رسد گروه پالایشگاهی در حال امتحان شانس خود برای لیدری شاخص کل است که در صورتی که بتواند سایر گروه ها را با خود همراه کند، مسیر صعودی در بازار سرمایه هموار می شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید