اقتصاد نیوز برای سال 99 بررسی کرد

حجم جابجایی پول در بازار مسکن تهران+ نمودار

کدخبر: ۳۹۱۲۰۰
حجم پول در گردش در بازار مسکن تهران در دی ماه نسبت به ماه آذر با 40 درصد افزایش به هشت هزار میلیارد تومان رسید. رشدی که به نظر می رسد ناشی از افزایش تعداد معاملات بوده است.
حجم جابجایی پول در بازار مسکن تهران+ نمودار

به گزارش اقتصادنیوز، روند حجم نقدینگی بازار مسکن تهران در دی ماه 99 نسبت به ماه گذشته 40 درصد افزایش پیدا کرده اما در مقایسه با 7 ماه دیگر سال میزان جابه جا شده مقدار کمتری بوده است. حجم نقدینگی جابه جا شده در اول زمستان بیش از 8 هزار میلیارد تومان بوده است که 18 هزار میلیارد تومان با قله ثبت شده در سال جاری فاصله دارد.

بانک مرکزی برای هر ماه سال روند قیمت مسکن و معاملات انجام شده در تهران را برای هر ماه منتشر می کند. از  حاصلضرب متوسط متراژ خرید و فروش شده  ، تعداد معاملات و قیمت متوسط مسکن نقدینگی در گردش  بازار به دست می آید. بنابرین سه عامل می تواند در شکل گیری این روند تاثیرگذار باشد. اما روند نقدینگی در بازار مسکن چه مسیری را در 10 ماه سپری شده در سال 99 داشته است؟

روند نقدینگی بازار مسکن تا دی 99

نقدینگی بازارمسکن در فروردین ماه 99 در حد هزار و 600 میلیارد تومان قرار داشته که کمترین میزان نقدینگی در گردش برای سال 99 است در ادامه سال هیچ زمانی دیگر گردش نقدینگی از این میزان کمتر نبوده است. به عبارت دیگر حداقل ارزش کل معاملات انجام شده در  ماه در فروردین رقم خورده است. 

پس از آن این رقم با روندی صعودی در تیرماه به بالاترین حد خود رسیده تا رکورد بیشترین جابجایی نقدینگی در بازار مسکن از ابتدای سال دی 99 باشد. رقم جابجا شده در تیر ماه در حد 26 هزار و 140 میلیارد تومان بود. 

پس از آن روند گردش نقدینگی در بازار مسکن  نزولی بود و این نزول تا آذر ماه ادامه داشت. در آذر امسال گردش نقدینگی تا حد 5 هزار و 770 میلیارد تومان کاهش پیدا کرد. این کاهش گرچه از سطح فروردین ماه بالاتر بود اما دومین رکورد کاهش ارزش معاملات در قاب ماهانه بازار مسکن امسال را ثبت کرده است.

اما در ابتدای زمستان سال جاری روند کاهشی گردش نقدینگی متوقف شد و حجم نقدینگی جا به جا شده در بازار مسکن تهران نسبت به ماه قبل 40 درصد افزایش پیدا کرده و به 8 هزار و 86 میلیارد تومان رسید. با این وجود دی ماه در قیاس با ماه های دیگر سال 99 سومین رکورد را از لحاظ سطح پایین نقدینگی جابجاشده  به نام خود ثبت کرد.

در محاسبه کل نقدینگی ماهانه بازار مسکن در هر ماه، متراژ میانگین معامله شده در حد 85 متر محاسبه می شود. با این حساب رشد 40 درصدی دی ماه ناشی از متوسط قیمت خرید و فروش واحدهای مسکونی در مناطق 22 گانه تهران بوده است یا بالا رفتن حجم معاملات؟

مسکن

رکوردقیمت هر متر واحد مسکونی در دی ماه99

متوسط قیمت هر متر آپارتمان در 22 منطقه تهران در هر ماه رقمی است می تواند شاخصی از گرانی و ارزانی مسکن در هر ماه در تهران باشد.

این رقم در فروردین ماه سال جاری در حدود 15 میلیون و 300 هزار تومان بود که کمترین میزان قیمتی در تمام ماه های سال جاری به حساب می آید. پس از آن روند متوسط قیمت مسکن در هر ماه تا پایان پاییز افزایش پیدا کرد. اما در پایان پاییز ورق برگشت و متوسط قیمت مسکن در آذر ماه در مقایسه با ماه قبل نزولی شد. در آذر نرخ رشد قیمت ماهانه مسکن 1.6 درصد کمتر شد.  ولی این افت تبدیل به یک روند نشد زیرا میانگین قیمت مسکن مجددا در ابتدای زمستان افزایش یافت.

رشد 1.8 درصدی قیمت مسکن در این ماه سبب شد تا میانگین قیمت مسکن در نخستین ماه فصل زمستان به 27 میلیون و 380 هزار تومان افزایش پیدا کند. این رقم بالاترین حد میانگین ماهانه قیمت خرید و فروش هر متر واحد مسکونی در سال جاری بوده است.

مسکن

 

روند تعداد معاملات در دی ماه 99

تعداد معاملات خرید و فروش در بازار مسکن در هر ماه توسط بانک مرکزی اعلام می‌شود. در کنار قیمت پایین هر متر مربع آپارتمان در فروردین تعداد معاملات بازار مسکن دراین ماه نیز در کمترین حد خود در تمام سال جاری قرار داشته است.

این رقم سپس در اردیبهشت و خرداد افزایش پیدا کرده و نهایتا در تیر ماه به بالاترین حد خود در سال جاری رسیده و رکورد بیشترین تعداد معاملات را در این ماه ثبت کرده است. این رقم در حدود هزار و 243  مورد بود.

پس از آن با روندی تقریبا نزولی تعداد معاملات رو به کاهش نهاده و در نهایت درآذر ماه به حد 2 هزار و 555 مورد رسید. این رقم به نسبت دیگر ماه های سال رقم کمتری داشت اما هنوز  از فروردین بالاتر بود.

در ماه بعد با رشدی تقریبا 38 درصدی تعداد معاملات در بازار مسکن افزایش پیدا کرده و به 3 هزار و 515 فقره در دی ماه رسید.

مقایسه اعداد و ارقام در بازار مسکن نشان می‌دهد که متغیرهای نقدینگی و تعداد معاملات در روند ماهانه این بازار رفتاری مشابه داشته اند. به عبارت دیگر می توان تغییر در حجم پول در گردش در بازار مسکن را ناشی از تغییر در تعداد معاملات دانست. به عبارت دیگر در ماه هایی که تعداد معاملات بالاتر بوده گردش مالی بیشتری شکل گرفته است و این عامل تاثیر کمتری از قیمت متراژ ساختمان های مسکونی داشته است.

مسکن

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید