بررسی روند بازار ملک در بالا شهر پایتخت

2 منطقه متورم بازار مسکن تهران

کدخبر: ۴۰۰۸۶۵
اقتصادنیوز : دو منطقه یک و دو تهران که دو منطقه پرمشتری و مطلوب برای خریداران مسکن هستند نیز سالی پر رونق را در سال گذشته پشت سر گذاشتند . منطقه دو تهران در سال 99 همیشه در میان سه منطقه پرفروش قرار داشت.منطقه یک هم از لیست 10 منطقه پرخریدار خارج نشد هرچند این دو منطقه نیز در نیمه دوم سال ریزش معاملات را تجربه کردند .
2 منطقه متورم بازار مسکن تهران

به گزارش اقتصادنیوز ، سال 99 ، سال پرفراز و نشینی در بازار مسکن بود ، سالی که با پیش بینی کاهش قیمت از سوی کارشناسان آغاز شد اما درواقعیت قیمت ها هر ماه افزایش داشت تا سرانجام آبان ماه ترمز افزایش قیمت کشیده شد . اما کاهش قیمت ها دوام چندانی نداشت و در دی و بهمن دوباره افزایش قیمت هر چند اندک در این بازار مشاهده شد .

دو منطقه یک و دو تهران که دو منطقه پرمشتری و مطلوب برای خریداران مسکن هستند نیز سالی پر رونق را در سال گذشته پشت سر گذاشتند . منطقه دو تهران در سال 99 همیشه در میان سه منطقه پرفروش قرار داشت و منطقه یک هم از لیست 10 منطقه پرخریدار خارج نشد هرچند این دو منطقه نیز در نیمه دوم سال ریزش معاملات را تجربه کردند .

بررسی قیمت مسکن در این منطقه یک نشان می دهد ، در فرودین ماه سال 99 برای خرید یک خانه 80 متری در این منطقه 2 میلیارد و 505 میلیون تومان کفایت می کرد اما اگر در بهمن ماه 99 قصد خرید همان خانه 80متری را در منطقه یک می کردید باید 4 میلیارد و 791 میلیون تومان پرداخت می کردید .

در منطقه دو نیز برای خرید یک خانه 80 متری ، یک میلیارد و 923 میلیون نیاز بود که این رقم در بهمن ماه به 3 میلیارد و 690 میلیون تومان رسید .

مسکن

 فروردین ماه ؛آغاز گرانی ها

منطقه یک فرودین ماه را با متوسط قیمت هر مترمربع زمین ، 31 میلیون و 316 هزار تومان آغاز کرد . در این ماه به رسم همیشه خرید و فروش کمی انجام می شود وبازار به دلیل تعطیلات نوروز و روشن نبودن وضعیت قیمت ها، تعطیل  است  . در این ماه 84 معامله در این منطقه ثبت شده است  که سهم این منطقه از کل فروش املاک تهران 6.8 درصد بوده است .

منطقه دو نیز فرودین را با قیمت 24 میلیون و 42 هزار تومان برای هر متر مربع واحد مسکونی آغاز کرد . در این ماه در این منطقه 106 معامله انجام شده است  . سهم این منطقه از کل فروش ها املاک تهران 8.5 درصد بوده است . در این ماه متوسط قیمت یک متر مربع واحد مسکونی در تهران 15 میلیون و30 هزار تومان بوده است .

در دومین ماه فصل بهار قیمت یک متر مربع آپارتمان در منطقه یک به 33 میلیون و 896 هزار تومان می رسد ، در این ماه 506 معامله در این منطقه به ثبت رسیده است . در منطقه 2 نیز قیمت هر متر مربع آپارتمان به 26 میلیون و 443 هزار تومان رسیده ، در این ماه هزار و 85 معامله در این منطقه به ثبت رسیده است . سهم منطقه دو از کل فروش املاک در تهران 8.3درصد است . در این ماه متوسط قیمت یک متر مربع واحد مسکونی در تهران 16 میلیون و 970 هزار تومان است .

آخرین فصل بهار نیز با رشد قیمت مسکن در منطقه یک و دو به پایان رسید . آپارتمان های منطقه یک در خرداد ماه به طور متوسط متری ،41 میلیون و 198 هزار تومان به فروش رفتند در این ماه 612 معامله در این منطقه انجام شده   که 5.7 درصد ازمعاملات مسکن شهر تهران بوده است .

در منطقه 2 نیز قیمت هر متر مربع آپارتمان به طرو میانگین  29 میلیون و 383 هزار تومان رسیده که   983  معامله در این ماه ثبت شده است . متوسط قیمت مسکن در تهران در خرداد ماه به 18 میلیون و 950هزارتومان رسیده است .

 تابستان ؛ ادامه گرانی ها ،بازار پر خریدار

منطقه یک تابستان را با افزایش مشتری و قیمت آغاز کرد . در تیر ماه قیمت متوسط هر متر مربع آپارتمان در این منطقه 45 میلیون و300 هزار تومان اعلام شد و 787 معامله نیز در این منطقه ثبت شده است . 5.6درصد معاملات مسکن در تهران در این منطقه انجام شده است .

در منطقه دو نیز قیمت هر مترمربع آپارتمان میانگین هر متر مربع آپارتمان 33 میلیون و 123 هزار تومان بوده و در این منطقه هزار و 210 معامله به ثبت رسیده است .

متوسط قیمت آپارتمان در این ماه در تهران 20 میلیون و 91 هزار تومان بوده است .

در دومین ماه تابستان قیمت ها داغ داغ شده و در منطقه یک متوسط قیمت به 52 میلیون و 820 هزار تومان می رسد در این ما ه همزمان با افزایش قیمت تعداد معاملات نسبت به ماه گذشته خود کاهش پیدا می کند اما سهم این منطقه از معاملات کل تهران 4.9 درصد است .

منطقه دو نیز در مرداد ماه قیمت متوسط هر متر مربع واحد مسکونی به 36 میلیون و 593 هزار تومان می رسد دراین ماه متوسط قیمت هر متر مربع به 23 میلیون و 110 هزار تومان می رسد .

در شهریور ماه قیمت مسکن در منطقه یک عقب نشینی کرده و متوسط قیمت آپارتمان به  50 میلیون و 792 هزار تومان می رسد . در این ماه در منطقه یک 389 معامله انجام شده است .

در ماه پایانی تابستان قیمت متوسط هر متر مربع آپارتمان در منطقه دو به 39 میلیون و 603 هزار تومان می رسد که نشان می دهد برخلاف منطقه یک ، قیمت ها در منطقه دو همچنان افزایشی است . در این ماه 758 معامله مسکن در این منطقه ثبت شده است . قیمت متوسط هر متر مربع آپارتمان در این ماه در شهر تهران 24 میلیون و 290هزار تومان بود .فصل تابستان برای فروشندگان مسکن در این دو منطقه ، فصل پر رونقی محسوب می شد .

مسکن - آپارتمان

 پاییز پر نوسان ؛ترمز گرانی ها کشیده شد

مهر ماه برای بازار مسکن منطقه یک با افزایش قیمت آغاز شد . در این ماه متوسط قیمت هر متر مربع به 56 میلیون و 870 هزار تومان رسید تعداد معاملات مسکن هم 483 معامله بود . منطقه دوتهران هم متوسط قیمت آپارتمان 42 میلیون و 298 هزار تومان بود در این ماه 724 معامله انجام شده است ، قیمت متوسط مسکن در این ماه در تهران 26 میلیون و 720 هزار تومان بود.

آبان ماه به دلیل شرایط سیاسی و برگزاری انتخابات آمریکا تمامی بازارهای کشور دستخوش تغییراتی شد . در این ماه به شدت شاهد افت معاملات مسکن بودیم در منطقه یک در این ماه 200 معامله انجام شد . قیم مسکن هم کاهش حدود متری یک میلیون تومان را تجربه کرد .

در آبان ماه متوسط قیمت هر متر مربع آپارتمان در تهران 27 میلیون و 190هزار تومان بود ، در منطقه یک قیمت هر متر مربع مسکن 55 میلیون و 12 هزار تومان به ثبت رسیده است .

در منطقه دو افزایش قیمت در این ماه هم ادامه داشت اما تعداد معاملات این منطقه نیز تقریبا نصف شده است . در آبان ماه قیمت هر متر مربع آپارتمان 44 میلیون و 196 هزار تومان بوده است .

آخرین ماه پاییز سردی زمستان به بازار مسکن رسیده و باز هم شاهد کاهش معاملات مسکن بودیم . در آذر ماه قیمت مسکن در منطقه یک با وجود بی مشتری بودن بازار افزایش داشته ، در این ماه قیمت متوسط آپارتمان در این منطقه به 57 میلیون و 100 هزار تومان رسیده است . تعداد معاملات نیز 162 معامله بوده است .

در منطقه 2 قیمت ها اندکی کاهشی می شود ، در این ماه قیمت متوسط هر متر مربع به 43 میلیون تومان می رسد ، در این ماه 180معامله در این منطقه به ثبت رسیده است .در این ماه متوسط قیمت هر متر مربع آپارتمان 26 میلیون و 910 هزار تومان بوده است .

زمستان ؛ بازار کم رونق،تلاش برای افزایش دوباره قیمت ها

در منطقه یک اولین فصل زمستان با افزایش قیمت در منطقه یک آغاز شد ، قیمت متوسط  هر مترمربع 60 میلیون و 348 هزار تومان بوده و 187 معامله مسکن نیز در این منطقه به ثبت رسید . در منطقه دو نیز قیمت متوسط هر متر مربع 44 میلیون و 970 هزار تومان به ثبت رسید . در این ماه در منطقه 2 ، 271 معامله مسکن انجام شده است . متوسط قیمت هر متر مربع مسکن در دی ماه نیز 27 میلیون و 390هزار تومان بود .

در بهمن ماه قیمت متوسط هر متر مربع آپارتمان در منطقه یک 59 میلیون و 891 هزار تومان بود و تعداد معاملات مسکن مشابه ماه قبل 187 معامله بود . در منطقه 2 نیز قیمت هر متر مربع آپارتمان به 46 میلیون و 133 هزار تومان به ثبت رسیده که در این ماه 300 معامله مسکن هم انجام شده است . قیمت متوسط مسکن در تهران در بهمن ماه 28 میلیون و 390 هزارتومان بوده است .

منطقه یک و دو در سال 99 شاهد رشد دائمی قیمت ها بوده اند . به نظر می رسد مخاطبان بازار این منطقه  هم مانند بیشتر مناطق تهران در نیمه دوم سال با احتیاط بیشتری خرید کرده اند اما ریزش معاملات سبب عقب نشینی فروشندگان نیز نشده است .

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید