ایران هم بزرگترین هواپیمای مسافری جهان را نخواست

کدخبر: ۱۵۶۲۲۱
ایرباس که پیش از این نیز از کاهش فروش هواپیماهای ای 380 خود متضرر شده بود، از حذف سفارشات مدل A380 در قرارداد با ایران نیز ضربه خورده است. ایران که قبلا گفته بود از این نوع هواپیماهای دوطبقه خریداری خواهد کرد، گفته از خرید این مدل صرف نظر کرده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از بلومبرگ فرهاد پرورش مدیرعامل شرکت ایران ایر در کنفرانسی مطبوعاتی در تهران گفت که ایران سفارش خرید خود از شرکت بوئینگ را به 100 فروند کاهش داده و قرارداد منعقده شامل هواپیماهای A380 نیست. توافق اولیه دو طرف روی یک قرارداد 27 میلیارد دلاری برای خرید 118 فروند هواپیما شامل 12 فروند A380 بود. تیمی از ایرباس در حال حاضر برای انجام مذاکرات در ایران حضور دارد.

پرورش گفت: با توجه به اینکه در حال حاضر 100 فروند هواپیما در قرارداد وجود دارد، من فکر نمی کنم که ارزش کل این قرارداد بیش از 20 میلیارد دلار باشد. از قبل هواپیماهای ای 330 بخشی از قرارداد بود و هنوز هم هست، اما هواپیماهای ای 380 در این قرارداد جایی ندارند.

ایرباس پیش از این به دلیل کاهش تقاضا تولید سوپرجامبوهای ای 380 خود را به کمتر از نصف کاهش داده بود و قرار بود تا سال 2018 تعداد تولید این هواپیما را به یک فروند در ماه برساند.

شرکت هوایی امیریتس تنها شرکت هوایی است که هواپیماهای ای 380 نقش مهمی در ناوگان هوایی آن ایفا می کنند. ایران که پس از لغو تحریم ها در حال نوسازی ناوگان هوایی سالخورده خود است، یکی از معدود بازارهای دست نخورده ای است که شرکت های هواپیماسازی ایریاس و بوئینگ در حال رقابت در آن هستند.

اصغر فخریه کاشان معاون وزیر حمل و نقل ایران در امور هوانوردی گفته، ایران آماده تامین مالی قسط اول یک میلیارد دلاری هواپیماهای خریداری شده از ایرباس و بوئینگ است. نیمی از این مبلغ توسط موسسات خارجی و عمدتا از طریق یک شرکت لیزینگ تامین مالی خواهد شد.

نصف باقیمانده از منابع مختلف از جمله 330 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی و 120 میلیون دلار از انتشار سکوک در بازار داخلی تامین خواهد شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید