قیمت تایر وارداتی بین 170 تا 300 دلار

کدخبر: ۲۴۲۱۴۷
اقتصاد نیوز: تفاوت قیمت تایر در کشور مبدا و ایران،یکی از معضلات این صنعت در چند ماه اخیر بوده است.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ،التهابات اخیر بازار تایر کشور موجب شد تا برخی از کامیون‌داران کشور به شرایط موجود اعتراض کنند.قیمت تایر در بازار و کمبود میزان تایر را می‌توان اصلی ترین مشکل کامیون‌داران کشور دانست این در حالی است که رئیس انجمن صنفی صنعت تایر در اظهار نظری جالب، درباره تفاوت‌های فاحشی برای قیمت تایر در خارج و داخل کشور اعلام کرد قیمت تایر تنها 9 درصد افزایش داشته است.

قیمت تایر داخلی تنها 9 درصد گران شده است

محمد رضا گنجی رئیس انجمن صنفی صنعت تایر با اشاره به اینکه توزیع‌کنندگان باعث افزایش قیمت در این حوزه شدند،اظهار کرد: تولیدکنندگان تایر، ارز دولتی می‌گیرند بنابراین هیچ‌کدام قیمت‌های خود را بالا نبردند. حتی طی ۵ سال گذشته قیمت‌ها کلاً ۹ درصد گران شده است.

وی افزود:در کشور ۲۵۰ هزار تن تولید لاستیک سواری داریم و این عدد تأمین‌کننده نیاز کشور است. هیچ‌کدام از تولیدکنندگان قیمت‌های خود را بالا نبردند.

گنجی تصریح کرد:اکنون بهترین و با کیفیت‌ترین حلقه لاستیک پراید ۹۰ هزار تومان و پژو بین ۱۰۵ تا ۱۱۰ هزار تومان است. هرچند در چند روز آینده قیمت لاستیک مورد آنالیز قرار می‌گیرد و شاید درصدی بسیار کمی رشد قیمت داشته باشیم.

 رئیس انجمن صنفی صنعت تایر اظهار کرد: اکنون  ۴ حلقه تایر پراید ۴۲۰ هزار تومان و پژو ۵۱۵ هزار تومان است. همچنین یک جفت لاستیک خودروی سنگین بین ۱۵۰ تا ۱۶۰ دلار است اما چرا در ایران لاستیک خودروهای سنگین ۹ میلیون تومان شده است. این امر بدون شک،تخلف محسوب می‌شود.

افزایش ۲ برابری تقاضای ارزی برای واردات لاستیک

محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت در واکنش به اتفاقات اخیر در رابطه با تغییر قیمت تایر خودرو گفته است: با توجه به نوسانات ارزی،صرفه و صلاح این گونه انتقال و واردات کم شد و به همین دلیل میزان عرضه و تقاضا از قبل عدم واردات غیر تجاری این کالا هم لطمه پذیرفت که میزان ارز مورد نیاز برای واردات را به بیش از دو برابر یعنی حدود ۷۰۰ میلیون دلار رساند. در حالی که در گذشته حدود ۳۰۰ میلیون دلار ارز برای واردات لاستیک اختصاص پیدا می‌کرد.

وی افزود: به غیر از ۲۰۰ میلیون دلاری که قرار بود در مهرماه برای واردات لاستیک اختصاص پیدا کند مقرر شد به‌صورت منظم ماهانه حدود ۸۰ میلیون دلار ارز در اختیار واردکنندگان لاستیک قرار بگیرد و در شبکه‌های تعریف شده این کالا تأمین و وارد شود.

قیمت تایر وارداتی بین 170 تا 300 دلار است

احمدرضا متقی نایب رییس هیئت مدیره انجمن واردکنندگان خودرو،در گفت‌و‌گو با خبرنگار صنعت تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد:اکنون ذخایر تایر کشور کاهش پیدا کرده و توزیع تایر گاهی دچار برخی سفته بازی ها شده است. اما تایرهای وارداتی با قیمت مصوب سازمان حمایت توزیع می‌شود و بدون حواله سازمان راهداری حتی یک حلقه هم به فروش نمی‌رسد و کلیه واردکنندگان ملزم به ثبت رویدادهای خود در سامانه جامع تجارت هستند.

وی افزود:به زودی با تمهیداتی که اندیشیده شده تایر به اندازه کافی وارد می‌شود و ذخایر کشور و نیاز مصرف کنندگان تامین و به اینگونه تخلفات خاتمه داده خواهد شد.

متقی ابراز کرد:قیمت تایر بسته به نوع برند و کیفیت و کشور تولیدکننده از ۱۷۰ دلار الی ۳۰۰ دلار متغیر است.  

تغییری در میزان تایر عرضه شده به بازار رخ نداده است

مصطفی تنها سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت، کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: با توجه به آمار، تولید تایر تمام سیمی رادیال در 5 ماه ابتدایی سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 10 هزار حلقه افزایش داشته است.

وی افزود: واردات تایر تمام سیمی رادیال از خارج از کشور در 5 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 11 هزار حلقه کاهش داشته است و زمانی که این اعداد را از یکدیگر کسر کنیم متوجه می‌شویم که کل عرضه در کشور 1400 حلقه به نسبت 5 ماهه اول سال گذشته کاهش داشته است.

تنها در پاسخ به این پرسش که عامل اصلی ایجاد بحران کنونی در صنعت تایر چیست، گفت: افزایش تولید در سال جاری در صنعت تایر مشهود است و نباید مشکلات کنونی در حوزه بازار و عرضه تایر به وجود می‌آمد.

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر افزود: اصلی‌ترین مشکل برای پدیدار شدن بحران در صنعت تایر، مشکلات اقتصادی کشور است و از زمانی که اقتصاد کشور بهم ریخت، انتظارات بر این اساس است که قیمت تمام کالاها به سمت ارز آزاد پیش رود و احتکار تایر با قیمت ارزان‌تر موجب شد تا بحران‌های کنونی در بازار ایجاد شود.

وی با اشاره به وجود مشکلات زیربنایی در ساختار اقتصادی کشور گفت: زمانی که آمار تولید تایر در کشور را با سال گذشته مقایسه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که هیچ کمبودی در این حوزه در کشور وجود ندارد، اما شاهدیم که کامیون‌داران با کمبود عرضه و افزایش قیمت ناگهانی در حوزه تایرهای مصرفی مواجه‌اند.

تنها اظهار کرد: توزیع تایرهای سنگین به صورت کامل زیر نظر ستاد تنظیم بازار و راهداری‌های کشور صورت می‌پذیرد و تولیدکنندگان تایر در زمینه توزیع تایر هیچ نقشی ندارند و حتی یک حلقه تایر توسط نمایندگان تولیدکنندگان به صورت مستقیم به فروش نمی‌رسد.

وی با تاکید بر کنترل شدید تولیدکنندگان تایر توسط مراجع ذیربط گفت: در صورتیکه برای واردات تایر ارز دولتی اختصاص داده نشود، می‌بایست ساختار اقتصادی جدیدی در کشور وجود داشته باشد.

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر اذعان کرد: ممکن است در میان تولیدکنندگان تایر نیز افراد سودجو و متخلفی وجود داشته باشند اما مسئله مهم آن است که نهادهای نظارتی در این زمینه به وظایف خود به درستی عمل کنند.

تنها ابراز کرد: تولید کارخانه‌های تایر سازی با دقت شمارش شده و در سامانه‌ ثبت می‌شود، همچنین در حوزه فروش نیز تنها کسانی می‌توانند از سازمان راهداری تایر بگیرند که حواله داشته باشد، بنابراین به طور منطقی اگر فسادی هم وجود داشته باشد نمی‌تواند از سمت کارخانه‌های تایر سازی صورت بگیرد.

وی اذعان کرد: دولت در تصمیم‌گیری های اخیر دچار شتاب‌زدگی شد هرچند که معتقدند نظام توزیع و ساختار اقتصادی باید تغییرات بنیادی داشته باشد تا بتوان در حوزه تولید و فروش تایر در کشور نظام قانون‌مندی ایجاد کرد.

واردکنندگان تایر تخلفی انجام نداده‌اند

محمد میر عابدینی دبیر انجمن واردکنندگان تایر در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت، کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با رد صحبت‌های رئیس انجمن صنفی صنعت تایر اظهار کرد: قیمت تایر در رده‌‌های مختلفی ارائه می‌شود و از قیمت‌های پایین‌تر از 170دلار تا بالاتر از این عدد می‌توان در بازارهای خارجی تایر خرید.

وی افزود: بر اساس قانون واردکنندگانی که تایر به کشور وارد کرده‌اند، حق فروش آن در بازار را ندارند.

میر عابدینی اضافه کرد: تایرهای وارداتی به نمایندگی‌ها تحویل داده شده و آنها نیز موظفند بر اساس قیمت‌های مصوب سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و وزارت صمت بر تایرها قیمت‌گذاری انجام دهند.

وی تاکید کرد: هیچکدام از نمایندگان واردکنندگان تایر حق فروش به غیر را ندارند و تنها راننده کامیون‌ها و اتوبوس‌هایی می‌توانند تایر دریافت کنند که از سازمان حمل ونقل جاده‌ای حواله داشته باشند.

دبیر انجمن واردکنندگان تایر با رد این موضوع که واردکنندگان تایر بتوانند با هر قیمتی که بخواهند تایر را در بازار ارائه کنند گفت: لیست تمام شرکت‌های واردکنندگان تایر مشخص است و تحت رصد دولت قرار دارد و هیچ کدام از این شرکت‌ها تخلفی در حوزه دریافت ارز دولتی و فروشی با ارز آزاد ندارند.

وی تشریح کرد: تخلف‌های مختلفی در بازار صورت گرفته‌است، از جمله اینکه برخی رانندگان حواله خود را به افرادی می‌فروشند.

میر عابدینی مدعی شد: تمامی مدارک و اسناد مبنی بر عدم تخلف واردکنندگان تایر موجود است.

وی تصریح کرد: تولیدکنندگان همیشه مدعی هستند که تخلفی در زمینه تعیین قیمت تایر ندارند در حالی که تایر داخلی با قیمت یک میلیون و 800 هزار تومان اکنون در بازار با قیمت 4 میلیون تومان به فروش می‌رسد.

دبیر انجمن واردکنندگان تایر دلیل اصلی مشکلات بازار تایر را کمبود عرضه دانست و گفت: عدم تخصیص ارز دولتی برای واردات تایر موجب بهم ریختن بازار و افزایش سرسام آور قیمت‌ها می‌شود.

وی با اشاره به اعتراضات کامیون‌داران در روزهای اخیر گفت: به جرات، 80درصد بازار تایر دارای مشکلی نیست و شاید بتوان گفت تنها 20 درصد از این بازار با معضلاتی روبرو شده است و در صورتیکه ارز دولتی به این حوزه اختصاص به طور حتم تمام این بازار دچار تشنج خواهد شد.

میر عابدینی در رد صحبت‌های رئیس انجمن صنفی صنعت تایر گفت: برای مثال قیمت یک نوع تایر بدون هزینه حمل و مسائل دیگر در کشور مبدا 170 دلار بوده است و قیمت فروش همین محصول در بازار ایران 2 میلیون و 400 هزار تومان است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید