حجم صف‌های فروش به 3 برابر افزایش یافت

بورس وارد فاز نزولی شد

کدخبر: ۳۵۷۳۶۵
شاخص کل بورس تهران با افت چشمگیر در دادوستدهای امروز فاصله خود از قله تاریخی را به بیش از 20 درصد رساند.
بورس وارد فاز نزولی شد

به گزارش اقتصادنیوز، برخلاف انتظار بسیاری از فعالان بورسی افت قیمت ها در بازار شدت و وسعت بیشتری پیدا کرد. شاخص اصلی سهام با عقب‌نشینی 3.8 درصدی خود در پایان دادوستدهای امروز رسما وارد فاز نزولی شد و حمایت‌های کمرنگ سهامداران حقوقی در برابر حجم زیاد عرضه‌ها به چشم نیامد. 

فاصله شاخص با قله تاریخی بیشتر شد

شاخص کل بورس تهران با افت چشمگیر در دادوستدهای امروز فاصله خود از قله تاریخی را به بیش از 20 درصد رساند و مطابق ادبیات مالی، رسما وارد مدار نزولی(Bear Market) شد.

عکس بورس

بازار نزولی در ادبیات مالی بیانگر ترس و بدبینی شدید سرمایه‌گذاران نسبت به روند آتی قیمت‌ها و آغاز دوره رکود معاملاتی است. وضعیتی که نشانه‌های آن در معاملات امروز آشکار شد. نه تنها شاخص کل با افت امروز بیش از 20 درصد از اوج تاریخی خود عقب نشست بلکه ارزش معاملات خرد تمامی تابلوهای سهام-بورس و فرابورس- نیز کاهش معناداری را نسبت به روز گذشته، و همچنین، نسبت به میانگین یک ماه اخیر ثبت کرد و به زیر 10  هزار میلیارد رفت. 

تلاش کمرنگ سهامداران عمده

امروز، معاملات 500 بنگاه بورسی و فرابورسی با صف فروش بسته شد. ارزش صفوف فروش کلیه تابلوها اعم از بورس و فرابورس و بازار پایه در میانه معاملات تا بیش از 20 هزار میلیارد تومان هم رفت. تلاش‌های کمرنگی از جانب سهامداران عمده برای جمع‌آوری صف‌های فروش صورت گرفت.

بیشترین حجم حمایت‌ها در سهم‌های بزرگ گروه فلزات و بانکی نظیر «فملی» و «فولاد» و «وبصادر» و «وتجارت» رقم خورد. با این حال، تمایل شدید برای فروش تا پایان کار به قوت خود باقی ماند؛ به طوری که در پایان معاملات حدود 17 هزار میلیارد تومان نقدینگی در صف‌های فروش باقی ماند.

افزایش سه برابری صف فروش نسبت به دیروز

صف فروش 17 هزار میلیارد تومانی امروز در بازار سهام در مقایسه با رقم روز گذشته رشد چشمگیری داشت.دیروز صف فروش حدود 6 هزار میلیارد تومان بود که با رقم ثبت شده در معاملات امروز می توان گفت صف ها فروش در معاملات روز یک شنبه تقریبا سه برابر شده است.

صف فروش نشان دهنده این است که در مقابل تقاضا عرضه ای وجود نداشته است و سنسور درجه نقدشوندگی بازار است.

بورس

گلایه سهامداران از دولت!

برخی از فعالان بازار در معاملات امروز از عدم حمایت عملی دولت و سهامداران عمده برای کاستن از هیجان فروش در بازار گلایه داشتند. در واقع، از منظر این گروه، سهامداران حقوقی موظف به جمع‌آوری صف‌های فروش و کنترل هیجان حاکم بر رفتار معامله‌گران خرد هستند. 

اما از نظر برخی از تحلیلگران، بدبینی جاری در فضای عمومی بازار محصول محدودیت‌های حاکم بر معاملات است که بدون رفع آنها صحبت از حمایت بی‌معناست. از نظر این گروه، رفع محدودیت دامنه نوسان یا دست کم، افزایش دامنه نوسان قیمت در بورس و فرابورس می‌تواند زمینه را برای بهبود سازوکار بازار فراهم کند و تاخیری که در اثر محدودیت قیمت در روند تعادلی بازار به وجود آمده را از میان بردارد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید