به لطف قرارداد با ایران، ایرباس از بوئینگ پیشی گرفت

چشم جهان به « ایرباس های » ایران

کدخبر: ۱۵۸۳۱۱
در همان زمانی که مدیران عامل ایرباس و ایران ایر در حال برگزاری مراسم تحویل اولین فروند از ایرباس های سفارش ایران و گرفتن عکس یادگاری با A320 نورسیده بودند، بسیاری از منابع خبری در ایران ، آمریکا و اروپا در مورد آینده این قرارداد و قرارداد مشابهش با بوئینگ گمانه زنی می کردند. چرا که یک هفته دیگر دونالد ترامپ کار خود را در کاخ سفید آغاز می کند.
چشم جهان به « ایرباس های » ایران

به گزارش اقتصادنیوز ، در تولوز فرانسه هر دو نفر شاد و رضایتمند بودند. هم فرهاد پرورش مدیرعامل ایران ایر که اولین مدیرعامل هما بود که در چهار دهه گذشته یک فروند هواپیمای صفر کیلومتر را با مالکیت کامل به زیر مجموعه خود اضافه می کرد و هم فابریس برژیه مدیرعامل ایرباس که به لطف سفارش 100 فروندی ایران توانسته بود در مقایسه با رقیب سنتی یعنی بوئینگ، سفارش بیشتری در سال 2016 بگیرد.

اولین فروند از قرارداد ایرباس در شرایطی به ایران تحویل شد که تداوم این قرارداد طولانی مدت به تمدید مجوزهای اداره دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا موسوم به اوفک بستگی دارد. وزارت خزانه داری باراک اوباما این مجوز را صادر کرد اما سوال این است که وزارت خزانه داری دونالد ترامپ نیز این کار را انجام می دهد؟ بلومبرگ در تحلیل کوتاهی عنوان کرد که نگاه خوشبینانه این است که وجود قرارداد مشابهی با بوئینگ می تواند تضمینی برای صدور مجوزهای بعدی اوفک باشد. چرا که دونالد ترامپ وعده ایجاد اشتغال و ایجاد رونق اقتصادی در آمریکا را داده است و قرارداد بوئینگ با ایران آورده زیادی برای اقتصاد و بازار کار این کشور خواهد داشت.

در صورتی که ترامپ مجوز اوفک را تمدید نکند، عملا باید مانع از همکاری بوئینگ با ایران هم بشود و این با شعارهای کارآفرینی او در تضاد خواهد بود.

شبکه جهانی بی بی سی (BBC World) نیز با پخش بخش هایی از این مراسم آن را فرصت جدیدی برای صنعت هوانوردی ایران عنوان کرد. این شبکه نیز تداوم اجرای این قرارداد را به موضع دولت ترامپ در برابر برجام منوط دانست.

در داخل کشور نیز خبرگزاری مهر به ریسک قرارداد با ایرباس پرداخت. فواد عطار، مدیرعامل منطقه خاورمیانه ایرباس در مصاحبه با مهر تاکید کرد که قرارداد ایرباس با ایران قطعی است. او البته سوالات را با درایتی خاص پاسخ داده و تعدادی از سوالات مهر را هم با این توجیه که «مفاد قرارداد محرمانه است»، بی‌پاسخ می‌گذارد و ترجیح می‌دهد سکوت کند. از جمله سوالاتی که بی‌پاسخ ماند، نحوه پرداخت غرامت به ایران در صورت بازگشت تحریم‌هاست. مدیرعامل منطقه خاورمیانه ایرباس در پاسخ به جزئیات تامین مالی خرید هواپیماها عنوان کرد: جزئیات مالی قراردادها جزو امور محرمانه مشتریان تلقی می‌شود و نمی‌توان دراین زمینه آمار، رقم و اطلاعاتی را در اختیار عموم قرار داد.

خبرگزاری فرانسه هم در جریان پوشش مراسم تحویل اولین ایرباس گزارش کرد که مدیرعامل ایرباس عنوان داشته درباره تاثیر احتمالی ریاست جمهورى دونالد ترامپ بر قرارداد با ایران گمانه‌زنى نمى‌کند و تاکید کرد که ایرباس همه مجوزهاى لازم را از وزارت دارایى آمریکا دریافت کرده است.

قرار است این هواپیما در حدود ساعت 14:30 دقیقه امروز در فرودگاه مهرآباد تهران به زمین بنشیند.

 

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید