مقصر گرانی بازار موبایل ایران

کدخبر: ۲۰۷۵۳۵
گسترش نیوز: 31 فروردین ماه اجرای طرح رجیستری به ایستگاه پایانی می‌رسد و بازار موبایل به طور رسمی از گوشی‌های قاچاق پاک می‌شود، اما رجیستری تا چه اندازه بر قیمت گوشی‌های تلفن همراه تاثیر گذاشته و عامل اصلی گرانی‌ این روزهای بازار کیست؟
مقصر گرانی بازار موبایل ایران

طرح رجیستری از آذرماه سال ۱۳۹۶ با همت جمعی مسئولان امر شروع به کار کرد. این طرح در طول ۴ ماه مشمول برندهایی همچون اپل، موتورولا، گوگل، بلک‌بری، ال‌جی، نوکیا و هوآوی، سونی و تکنو و شیائومی شد و حالا با اجرای رجیستری بر روی گوشی‌های سامسونگ، بخش عملیاتی این طرح به پایان راه خود می‌رسد.

روزهای نخست اجرای رجیستری بازار با شوکی ناگهانی مواجه شد. شوک روانی بسته شدن ناگهانی درهای بازار موبایل به روی کالای قاچاق در کنار مشکلات واردات زمینی از مرزهای غربی و چالش‌های گمرک دریایی در فصل زمستان باعث شده بود تا واردات گوشی تلفن همراه تنها به مرزهای هوایی محدود شود. در نتیجه بسیاری از گوشی‌های وارداتی در گمرک هوایی مشمول زمان ترخیص می‌شدند، همین امر باعث شد تا بازار به صورت مقطعی با کمبود عرضه مواجه شود. از سوی دیگر برداشته شدن ارز مبادله‌ای و تصویرسازی‌های عجیب و غریب از رجستری نیز به افزایش قیمت گوشی تلفن همراه در بازار دامن زد، اما پس از مدتی قیمت گوشی‌های تلفن همراه وارد فاز تثبیت شد و نسبت به قبل شیب صعودی ملایم‌تری را در پیش گرفت.

با این حال در آستانه اجرای آخرین مرحله رجیستری که با حباب قیمت دلار همراه بود، بازار موبایل روزهای عجیبی را پشت سر می‌گذارد. قیمت برخی از گوشی‌های تلفن همراه در کمتر از یک هفته حدود ۱۰۰ هزار تومان افزایش یافته است. حتی فراتر از آن برخی شنیده‌ها حاکی از آن است که فروشندگان در صدد افزایش قیمت مجدد گوشی‌های تلفن همراه هستند. این در شرایطی است که بازار ارز امروز به نسبت آرام گرفته و منطق حکم می‌کند حباب افزایش قیمت محصولات نیز بترکد.

رجیستری تاثیر چندانی بر بازار نداشت

مهدی محبی، رئیس اتحادیه دستگاه های مخابراتی و تلفن همراه درباره وضعیت بازار گوشی‌ تلفن همراه به گسترش نیوز می‌گوید: در حال حاضر قیمت گوشی‌های تلفن همراه افزایش پیدا کرده، اما مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت گوشی‌های تلفن همراه به دلیل افزایش قیمت دلار است. بر همین اساس هم بهبود وضعیت بازار موبایل وابسته به مدیریت نرخ ارز از سوی دولت است. با این حال به مردم توصیه می‌کنم امروز موبایل بخرند چرا که درباره میزان افزایش قیمت گوشی‌های تلفن همراه نمی‌توان با اطمینان سخن گفت.

وی با اشاره به اینکه رجیستری تاثیر چندانی در افزایش قیمت گوشی‌های تلفن همراه نداشته، اظهار می‌کند: همزمان با اجرای نخستین مرحله طرح رجیستری شاهد افزایش قیمت ارز مبادله‌ای و مشکلات گمرکی بودیم. همین موضوع باعث شد قیمت گوشی‌های تلفن همراه تا حدودی افزایش یابد، با این حال در مقابل اثرگذاری نرخ دلار، رجیستری تاثیر چندانی در افزایش قیمت گوشی‌های تلفن همراه ندارد.

افشار فروتن لاریجانی، رئیس انجمن صنفی فروشندگان تلفن همراه، سیم‌کارت و لوازم جانبی نیز در گفت‌وگو با گسترش نیوز از تاثیر رجیستری در افزایش قیمت‌ گوشی‌های تلفن همراه می‌گوید: پس از اجرای طرح رجیستری ما شاهد سیر صعودی قیمت گوشی تلفن همراه با روندی آرام و منطقی بودیم و همین شیب آرام افزایش قمیت باعث تا فروش در بازار همچنان ادامه داشته باشد.

رئیس انجمن صنفی فروشندگان تلفن همراه معتقد است تا مشخص نشدن وضعیت بازار و در صورتی که ضرورتی وجود ندارد، بهتر است در خرید گوشی تلفن همراه تامل کرد و نگران اجرای آخرین فاز رجیستری نبود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید