یکی دیگر از وعده‌های رئیس جمهور عملی شد؛اطلاعات خزانه‌داری کل کشور در اختیار مردم قرار گرفت

دریافتی فروردین ماه؛ جامعه المصطفی العالمیه: 8 میلیارد تومان/ دانشگاه تهران 1 میلیارد تومان+ جدول

کدخبر: ۲۰۹۵۲۵
اقتصادنیوز: سرانجام وعده حسن روحانی رئیس‌جمهوری مبنی بر دسترسی عموم مرد به منابع دخل وخرج بودجه عملی شد.
دریافتی فروردین ماه؛ جامعه المصطفی العالمیه: 8 میلیارد تومان/ دانشگاه تهران 1 میلیارد تومان+ جدول

به گزارش اقتصاد نیوز دولت حسن روحانی در طول سال‌های گذشته بارها از شفاف‌سازی دخل و خرج‌های دولت و بودجه‌های تخصیص یافته به نهادها و دستگاه‌های اجرایی مختلف سخن گفته است. روحانی تلاش کرد بودجه 97 را به گونه‌ای به مجلس ارائه کند که تا حدی روند تخصیص بودجه‌ها برای عموم مردم مشخص شود. نه تنها نمایندگان مجلس، مسئولین کشور و فعالین اقتصادی، بلکه مردم عادی هم می‌توانستند از جزییات دخل و خرج و بودجه‌های نهادهای مختلف تا حدی آگاه شوند. اتفاقی نادر که به کمک فضای مجازی بازتاب زیادی داشت و اظهار نظرهای فراوانی از جانب افراد مختلف در پی داشت. پس از آن و با افزایش انتقادات به بودجه و هجمه‌ها علیه دولت روحانی، رییس جمهوری از مردم و مسئولین خواست که به انتقادات‌شان از بودجه 97 ادامه دهند و به قول خودش «بودجه 97 را رها نکنند». حسن روحانی شنبه (1 اردیبهشت) در سخنرانی خود در جمع مدیران دولتی بار دیگر تاکید کرد که همه نهادها باید گزارش دخل و خرج خود را به مردم ارائه دهند تا مردم بدانند پول‌ها کجا می‌رود و کجا خرج می‌شود.

 با پایان یافتن فروردین 97، گزارش سامانه جامع خزانه‌داری الکترونیک از سوی وزارت اقتصاد منتشر شد. گزارشی که مبالغ پرداختی به نهادها و دستگاه‌های اجرایی مختلف را به اطلاع عموم می‌رساند.

در جدول منتشر شده تعداد کمی از پرداختی‌های دولت در آخر فروردین ماه به نهادهایی چون صدا وسیما، مجلس شورای اسلامی، نهاد ریاست جمهوری و ... آمده است.

آن‌گونه که جدول منتشر شده سامانه خزانه‌داری الکترونیک نشان می‌دهد، حکایت از تفاوت‌های قابل تامل دارد. یک نمونه آن را می‌توان با مقایسه «دانشگاه تهران» و «جامعه المصطفی العالمیه» بررسی کرد. دانشگاه تهران در ماه اول سال 1397 مبلغی در حدود 1 میلیارد و 250 میلیون تومان دریافتی داشته است، در حالیکه در همین ماه، جامعه المصطفی به‌عنوان ارگانی که ماموریت آموزش و اشاعه فرهنگ تشیع را دارد، اعتباری معادل 8 میلیارد و 284 میلیون تومان دریافت کرده است. مبلغی که حدود 7 برابر مبلغ پرداخت شده به دانشگاه تهران به عنوان بزرگترین مرکز آموزشی کشور است. از سوی دیگر «بنیاد سعدی» که ریاست آن به عهده غلامعلی حداد عادل است به‌عنوان نهادی برای آموزش زبان فارسی 575 میلیون تومان دریافتی داشته است.

یک نمونه دیگر مبلغ 110 میلیارد تومانی به سازمان صدا و سیما است. مبلغی که از مجموع مبلغ دریافتی چندین نهاد و دستگاه اجرایی بسیار بیشتر است. مثلاً مجلس شورای اسلامی مجموعاً حدود 30 میلیارد تومان دریافتی داشته است و مجمع تشخیص مصلحت نظام و دبیرخانه‌اش در مجموع حدود 5 میلیارد و 700 میلیون تومان دریافت کرده است.

«نهاد ریاست جمهوری» 3 میلیارد و 128 میلیون تومان و «شورای عالی امنیت ملی» 606 میلیون تومان دریافت کرده است. این اعتبارات را در کنار 60 میلیارد تومان دریافتی «مراکز خدمات حوزه‌های علمیه» بگذارید. لازم به ذکر است که «شورای عالی حوزه‌های علمیه» و «دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم» مجموعاً مبلغی بیش از 30 میلیارد تومان برای فروردین ماه دریافت کرده‌اند. مبلغی که چند میلیون بیشتر از دریافتی‌های مجلس شورای اسلامی است.

 انتشار اولین گزارش روحانی از منابع بودجه در دسترس عموم قرار گرفتن این گزارش، اتفاق مبارکی است که باید منتظر بازخورد آن در افکار عمومی باشیم.

 

نام دستگاه

مبلغ پرداخت شده در پایان فروردین (تومان)

نهاد ریاست جمهوری

3 میلیارد و 128 میلیون و 100 هزار تومان

مجلس شورای اسلامی

29 میلیارد و 463 میلیون و 400 هزار تومان

مجلس شورای اسلامی

230 میلیون و 600 هزار تومان

مجلس شورای اسلامی

276 میلیون و 900 هزار تومان

شورای عالی حوزه‌های علمیه

22 میلیارد و 706 میلیون تومان

مرکز خدمات حوزه‌های علمیه

40 میلیارد تومان

مرکز خدمات حوزه‌های علمیه

20 میلیارد تومان

دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم

8 میلیارد و 921 میلیون تومان

سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

110 میلیارد تومان

شورای نظارت بر صدا و سیما

270 میلیون تومان

بنیاد سعدی

575 میلیون تومان

جامعه المصطفی العالمیه

8 میلیارد و 284 میلیون و 600 هزار تومان

شورای عالی امنیت ملی

606 میلیون و 100 هزار تئمان

مجمع تشخیص مصلحت نظام

4 میلیارد و 202 میلیون تومان

دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام

1 میلیارد و 500 میلیون تومان

دانشگاه تهران

1 میلیارد و 39 میلیون و 400 هزار تومان

دانشگاه تهران

173 میلیون و 300 هزار تومان

دانشگاه تهران

21 میلیون و 600 هزار تومان

دانشگاه هنر

978 میلیون و 700 هزار تومان

دانشگاه شیراز

2 میلیارد و 971 میلیون و 900 هزار تومان

دانشگاه هنر شیراز

59 میلیون و 400 هزار تومان

فرهنگستان هنر

316 میلیون و 300 هزار تومان

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید