وندی شرمن: پشیمانم که گفتم فریبکاری بخشی از ژن ایرانیان است

کدخبر: ۲۳۵۸۷۸
اقتصادنیوز؛ وندی شرمن، معاون وزیر خارجه اسبق آمریکا از اظهارات خود مبنی بر اینکه فریبکاری بخشی از ژن ایرانیان است ابراز پشیمانی کرد.
وندی شرمن: پشیمانم که گفتم فریبکاری بخشی از ژن ایرانیان است

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا؛ معاون پیشین وزیر امور خارجه آمریکا و سرپرست تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کشور از این‌که پیش‌تر گفته بود فریبکاری بخشی از ژن ایرانیان است، ابراز تاسف و پشیمانی کرد.

وندی شرمن سرپرست تیم مذاکره‌کننده آمریکا در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به 1+5  در گفت‌وگو با شبکه سی بی اس نیوز به سوالات درباره کتاب خود که به زودی منتشر می‌شود پاسخ داد.

شرمن در پاسخ به سوالی درباره تجربه یک مذاکره‌کننده اظهار داشت: آنچه مردم باید بدانند این است که برای این‌که یک مذاکره ‌کننده موفق و دیپلمات واقعی خوب باشید باید شجاع باشید و بتوانید ایستادگی کنید. همچنین لازم است متوجه باشید که اطراف شما یک تیم وجود دارد. همان‌طور که ما خانواده‌هایمان را در اطراف خود داریم که کمک می‌کنند روز خود و حرفه‌مان را پیش ببریم. ما باید بتوانیم قدرتی که در روابط‌مان وجود دارد درک کنیم.

وی ادامه داد: آنچه من در این کتاب تلاش کردم انجام دهم این است که با مثال آوردن از این مذاکرات سخت با ایران، کره شمالی، مذاکرات صلح خاورمیانه و کوبا گفته‌ام که یک مجموع مهارت‌ها وجود دارد که ما از آن برای بهتر کردن زندگی روزمره‌مان و رسیدن به قدرت خود بهره می‌بریم.

معاون وزیر امور خارجه پیشین آمریکا در ادامه‌ صحبت‌های خود از این‌که زمانی در جریان مذاکرات هسته‌ای گفته بود فریبکاری بخشی از ژن ایرانیان است ابراز تاسف و چنین اظهاراتی را خطرناک توصیف کرد.

وی تصریح کرد: من از این‌که این حرف را زده‌ام پشیمانم. من در پاسخ یک سناتور کمیته روابط مجلس سنا گفتم که فریبکاری بخشی از دی ان ای ایرانی‌ها است و این اظهارنظر به شعارهایی علیه من در خیابان‌های تهران منجر شد.

شرمن همچنین در پاسخ به سوالی درباره‌ توانایی درک طرف مقابل پای میز مذاکرات و چگونگی رایزنی با کره شمالی، بیان کرد: شما باید یک چیز را به خوبی بفهمید. این‌که میان افراد مستبد و دموکرات تفاوت وجود دارد و آن، این است که افراد مستبد کسانی هستند که آنی عمل می‌کنند و کوتاه مدت می‌اندیشند، اما دموکرات‌ها اندیشه بلند مدت دارند، تاریخ را می‌فهمند و متوجه هستند که یک تعهد برای آینده دارند.

این مقام پیشین آمریکایی افزود: وقتی شما با کره شمالی پای میز مذاکره می‌نشینید کسانی که در حال حاضر در یک دنیای کوچک زندگی می‌کنند آنها واقعا از بقیه جهان جدا هستند.کیم جونگ اون (رهبر کره شمالی) هیچ کاری نمی‌کند جز این‌که به بقای خود و رژیم‌اش ادامه دهند در حالی که اغلب روسای جمهور آمریکا براین باور هستند که آنها درباره مسائل بسیار زیادی مسئولیت دارند.

شرمن در ادامه گفت که واشنگتن و پیونگ یانگ درباره خلع سلاح اختلاف‌نظر دارند. از نظر آمریکا خلع سلاح هسته‌ای به معنی خلاص‌شدن از تسلیحات اتمی و موشک‌های بالستیک دوربرد با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای برای کره شمالی است، اما برای پیونگ یانگ خلع سلاح به معنی خروج کامل نظامیان آمریکایی از شبه جزیره کره است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید