1/ روحانی: کسانی که می گویند ابرتورم داریم دروغ می گویند/ ذخایر ارزی و کالاهای اساسی از همه سال‌های گذشته بهتر است

کدخبر: ۲۴۷۳۳۸
اقتصادنیوز؛ حسن روحانی دقایقی پیش سخنان خود را در دفاع از وزرای پیشنهادی ‌اش آغاز کرد. روحانی گفت: کسانی که به مردم می‌گویند ابرتورم داریم یا دروغ می‌گویند یا اقتصاد ایران را نمی‌فهمند. این حرف نادرست است.
1/ روحانی: کسانی که می گویند ابرتورم داریم دروغ می گویند/ ذخایر ارزی و کالاهای اساسی از همه سال‌های گذشته بهتر است

به گزارش اقتصادنیوز؛ روحانی در صحن علنی مجلس در دفاع از وزرای پیشنهادی سخن گفت. مهمترین سخنان رئیس جمهور به شرح زیر است: 

- آنچه در هفته‌ها و ما‌های گذشته شاهد آن بودیم پیروزی قاطع ملت ایران در برابر توطئه‌های آمریکا بوده است که از لحاظ سیاسی در سطح جهان پیروز کم نظیر تاریخی را در اختیار داریم.

- کمتر سراغ داریم که آمریکا تصمیمی مهمی علیه کشوری بزرگ اتخاذ کرده باشد و هم‌پیمانان سنتی آن را رها کرده باشد، پیروزی سیاسی ایران در ما‌های اخیر یک پیروزی کم نظیر است.

- ملت ما از لحاظ سیاسی دست برتر را دارد. از لحاظ افکار عمومی جهان ایران را کشوری متعهد به تعهدات خود و آمریکا را به عنوان کشوری که هم وفای به عهد ندارد و هم مقررات بین‌المللی را زیرپا می‌گذارد، می‌دانند.

- بدون مجلس قوه قضاییه و نیروهای مسلح و هدایت رهبری، حتما نمی‌توانیم پیروز شویم، امروز خوشحالیم که هدایت جامعه را در این شرایط حساس رهبری بر عهده دارد و دولت با امید فراوان و توان لازم معتقد است با هدایت رهبر و حمایت مردم از این مشکل عبور خواهیم کرد.

- ما نیازمند دو موفقیت هستیم؛ از لحاظ سیاسی و اقتصادی. تمام برنامه‌های دشمنان برای این بوده که مردم ایران در مشکل اقتصادی قرار بگیرند و مردم به ستوه بیایند و در برابر آمریکا سر فرود بیاورند و در موضوع دیگر یعنی موضوع روانی و اجتماعی مردم را به آینده ناامید کنند. 

- مردم در رنج و فشار هستند، ما موظف هستیم که کشور را از از مشکلات با وحدت و یکپارچی نجات دهیم، نتیجه امروز مجلس بارقه امیدی برای مردم خواهد بود و دولت و مجلس در کنار هم هستند و مصصم به حل کردن مشکلات مردم هستند.

- امروز می‌خواهیم در بخش اقتصادی 4 فرد مهم مسئول را با رای اعتماد شما بر کرسی وزرات بنشانیم تا دولت با تمامیت کابینه بتواند مشکلات مردم را حل کند.

- آیا انرژی در کشور ما مانند گاز و برق جز ارزانترین کشورها نیست و یا حمل و نقل در کشورمان که یک مقدار به کمک دولت نیاز دارد جز ارزانترین کشورها نیست.

- مردم در بسیاری از نیازمندی‌هایی خود مشکل دارند و این مشکل وظیفه ماست، ما نمی‌توانیم به مردم بگوییم چون فشار آمریکاست، ما نمی‌توانیم کار کنیم، این پاسخ پذیرفتنی نیست.

- مردم از ما عمل به وظیفه می‌خواهند، مردم باید شرایط کشور را به خوبی بدانند، و در اینجا باصراحت اعلام می‌کنم با وحدت و ایستادگی و اتحاد بی تردید نه در زمان طولانی بلکه در زمان کوتاه از این مشکلات عبور می‌کنیم.

- کسانی که به مردم می‌گویند ابرتورم داریم یا دروغ می‌گویند یا اقتصاد ایران را نمی‌فهمند. این حرف نادرست است.

- ما ابر تورم نخواهیم داشت و این حرف درستی نیست، از یک اقتصادی تورم تک رقمی عبور کردیم ولی می‌توانیم تورم را مهار کنیم و مهار تورم امکان پذیر است و روند صعودی تورم ادامه نخواهد یافت.

- ما در مقطعی به دیلیل شرایط مختلف تورم افزایش پیدا کرده و سرمایه گذاری کاهش یافته، اما اعلام میکنم هیچ زمانی در سال‌های گکذشته ذخایر کالاهاس اساسی در سطح امروز نبوده و امروز انبار ذخایر کالا‌های اسلاسی کاملا مطمئن است.

- علی رغم مشکلات ارزی، ذخایر ارزی ما در طول ۵ سال گذشته از همیشه بالاتر است، مشکل لاینحلی نداریم، اما مشکلاتی داریم که باید با همکاری و کمک از آن عبور کنیم.

- اینکه ۳ و ۴ سال پشت سر هم ما در گندم و  بخش گاز و گازوئیل و بنزین (در چند ماه آینده) خودکفا هستیم، بی نظیر است و این‌ موارد به معنای رشد اقتصادی برای جامعه ما توسط دولت و مجلس است.

- امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند هستیم که کابینه با تکمیل بار مسئولیت را بر دوش بگیرد و از مشکلات مردم در ما‌های آینده بکاهد.

-در این شرایط رکود نمی‌توانیم مالیات را افزیش دهیم، اما ما می‌توانیم فرار مالیاتی را در مسیر درست قرار دهیم.

-در بسیاری از کشور‌های دنیا آموزش و بهداشت مردم به طور کامل از مالیات پرداخت می‌شود. نباید بگذاریم عد‌های مالیات را پرداخت کنند و عده‌ای به روش‌های مختلف از آن فرار کنند، این وزارتخانه یکی از مسئولیت‌های مهمش مالیات و گمرک است.

-گمرک نقش بسیار اساسی در تعادل واردات و صادرات دارد مخصوصا با تعرفه‌هایی که صادر می‌کند.

- گمرک نقش مهمی در واردات و صادرات ما دارد، و مبارزه با قاچاق یکی از وظایف مهم گمرک و نیرو‌های انتظامی است، امروز این وزارت خانه مسئول کنترل و رشد اقتصادی است.

- در کنار وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه هم باید تلاش کنند تا تورم را مهار کنیم و این کار شدنی است، امروز فرصت‌های خوبی را  در تحولات اقتصادی داریم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید