بعد از استعفای ظریف، ایران هم از برجام خارج می‌شود؟

کدخبر: ۲۷۰۵۴۳
اقتصادنیوز: خبر استعفای محمد جواد ظریف به سرعت به خبر فوری و اصلی رسانه‌های منطقه و جهان تبدیل شد.
بعد از استعفای ظریف، ایران هم از برجام خارج می‌شود؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبر فوری، خبر استعفای محمد جواد ظریف به سرعت به خبر فوری و اصلی  رسانه‌های منطقه و جهان تبدیل شد.  شبکه‌های تلویزیونی سی‌ان‌ان، یورونیوز، ای‌بی‌سی و ان‌بی‌سی از جمله نخستین رسانه‌هایی بودند که این خبر را با عناوینی همچون «کناره گیری معمار برجام» منتشر کردند.

واکنش رسانه‌های غربی و اسرائیلی؛ با استعفای ظریف ایران از برجام خارج می‌شود؟

سی ان ان یکی از آن رسانه‌های خبری بود که جریان عادی خبرهای خود را قطع کرد و در خبری فوری استعفای ظریف را پوشش داد. سی ان ان با خبرنگار خود در حوزه ایران صحبت کرد و خبرنگار هم این خبر را بسیار شوکه کننده و عجیب دانست.

رویترز خبرگزاری دیگری بود که به سرعت نسبت به استعفای ظریف واکنش نشان داد. رویترز ضمن  تاکید بر این نکته که محمد جواد ظریف نقشی مهم در توافق هسته ای داشته است، بیان کرد که شرایط ظریف در این اواخر به شدت تغییر کرد و با خروج آمریکا از برجام، ظریف از سوی مخالفان داخلی اش مورد حمله بسیاری قرار گرفت. رویترز معتقد است علت استعفای ظریف فشار مخالفان داخلی او و سیاستش بوده است.

ان بی سی نیوز هم طی توییتی با بیان اینکه ظریف استعفا داده  است تاکید کرد که روحانی هنوز استعفای ظریف را نپذیرفته است و ممکن است در آینده هم این استعفا را نپذیرد.

گاردین انگلیس اما این استعفا  را مربوط به سخنهای روز یکشنبه ظریف دانست که ظریف طی آن، از برخی افراد در داخل انتقاد کرده و گفت که ما نمی‌توانیم درحالی که در داخل ضعف داریم، در مقابل امپریالیسم بایستیم.

گاردین همچنین طی گزارش خود تاکید کرد که استعفای ظریف به این معنی است که دست روحانی از یکی از اصلی‌ترین متحدان و وزرایش که سیاست خارجی او یعنی ایده‌ مذاکره را پیش می‌برد، خالی مانده است.  

اسوشیتد پرس هم بر علت استعفای ظریف متمرکز شد. این خبرگزاری تاکید کرد که باید کشف شود علت استعفای ظریف چه بوده است. طبق بیان اسوشتد پرس، ظریف در این اواخر مشکلات زیادی با مخالفان داخلی  داشته است و ممکن است همین مشکلات علت استعفای او باشد. این خبرگزاری معتقد است با استعفای ظریف احتمالا فشار آمریکا هم بیشتر شود.

اورشلیم پست سایت خبری صهیونیستی ای بود که نسبت به استعفای ظریف واکنش نشان داد. این سایت خبری طی تحلیلی بر این امر تاکید کرد که احتمالا خروج ظریف از کابینه روحانی به معنی خروج ایران از برجام است و بدون ظریف، ایران به زودی از معاهده هسته ای خارج می‌شود.

IMG_20190227_031508_301

واکنش رسانه‌های عربی؛ همه در شوک فرو رفته اند

در بین شبکه های خبری عربی و منطقه ای هم شبکه خبری المیادین، شبکه خبری المنار، پایگاه النشره، شبکه سومریه و الفرات نیوز عراق، روسیا الیوم روسیه، الجزیره قطر و اسکای نیوز عربی از جمله رسانه‎های بودند که به انتشار خبر  استعفای ظریف و پوشش آن پرداختند.

الجزیره طی گزارش فوری اش بر این امر تاکید کرد که هنوز علت استعفای ظریف معلوم نیست و افراد مختلف صرفا به گمانه زنی های مختلف پرداخته اند . این پایگاه خبری قطری در گزارش خود تاکید دارد احتمالا علت اصلی این استعفا ریشه در خروج ترامپ از برجام داشته باشد که مشکلات ظریف را بیش از پیش کرد.

عبدالقادر فایز خبرنگارحوزه ایران  الجزیره این خبر را بسیار سنگین و شوکه کننده دانست و تاکید کرد که حتی اطرافیان ظریف و سکان داران وزارت امورخارجه از شنیدن این خبر شگفت زده شده اند.

المیادین هم سایت خبری عربی دیگری بود که به سرعت خبر استعفای ظریف را پوشش داد. این خبرگزاری لبنانی، این خبر را شوک روز دانست و به نقل از خبرنگار خود در ایران گفت که مجلس شورای اسلامی احتمالا فردا مساله استعفای ظریف را بررسی خواهد کرد.

در همین رابطه: 

محبوب ترین عضو کابینه استعفا کرد

واکنش عباس عبدی به خبر استعفای ظریف

اصرار ظریف بر استعفای خود

بررسی پشت پرده‌⁧ استعفای ظریف در مجلس

غیبت قابل تامل ظریف در دیدار مقام معظم رهبری و بشار اسد

واکنش وزیر خارجه آمریکا به استعفای ظریف

روحانی با استعفای ظریف موافقت می‌کند؟

استعفای ظریف دلواپسان را ذوق‌زده کرد

محمدجواد ظریف چرا استعفا داد؟‌

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید