خیز اصولگرایان برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰

کدخبر: ۲۸۳۱۴۹
اقتصادنیوز: روزنامه ابتکار نوشت: با اینکه دو سال دیگر تا برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 فاصله داریم، اما برخی چهره‌های سیاسی مَرکب خود را برای تکیه بر کرسی دولت آینده زین کرده‌اند.

به گزارش اقتصادنیوز، این روزنامه در ادامه نوشت: اسفندماه 98 ما انتخابات مجلس شورای اسلامی را در پیش‌رو داریم اما با توجه به تحرکات انتخاباتی برخی چهره‌های جریان اصولگرایی به نظر می‌رسد آنها از انتخابات مجلس عبور کرده و به طور جدی وارد میدان انتخاباتی 1400 شدند.

آنها این روزها در تلاش هستند که بین تمام طیف‌های سیاسی اصولگرایان ائتلاف ایجاد کنند. محمدرضا باهنر، که مصلحت خود را حفظ وحدت و اتحاد اصولگرایان می‌داند برای این امر مدت‌هاست پیشقدم شده است. ائتلاف اساسا امری پسندیده است اما وقتی محور بیشتر انتخابات 1400 باشد این شائبه را به ذهن متبادر می‌کند مجلس دیگر آن کارایی گذشته را ندارد. به گونه‌ای که جریان اصولگرا به طور خیلی جدی پیگیر برنامه‌های خود برای انتخابات 1400 هستند. یکی از همین چهره‌هایی که اخیرا در همین راستا دیدار و نشست و به قول خودش گعده سیاسی برگزار می‌کند «محمدرضا باهنر» است.

محمدرضا باهنر، دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین و رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، احتمالا برای 1400 برنامه‌هایی در سر دارد و برخی او را یکی از جدی‌ترین رقبای علی لاریجانی در جریان اصولگرایی می‌دانند. او 28 سال نماینده مجلس از طیف راست یا اصولگرا بود و پیش‌تر هم اعلام کرده بود که دیگر قبای مجلس را از تن درآورده است. رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری مدتی است در نشست‌های خبری از اهداف و برنامه‌های جریان اصولگرایی می‌گوید، روز شنبه هفته جاری خبرداد که به همراه عزت‌الله ضرغامی در جلسات گفت‌وگوی ملی شرکت می‌کند.

او گفته بود که در این جلسات برخی از افراد از جناح‌ اصلاح‌طلب هم حضور دارند که محمدرضا عارف یکی از آنهاست. درواقع به قول خودش این گعده‌های سیاسی مدت‌هاست که به‌صورت جدی از سوی او و ضرغامی برگزار می‌شود و با افراد مختلفی دیدارهای سیاسی دارند. جریان اصولگرا که تا دیروز در رابطه با گفت‌وگوی ملی که از سوی اصلاح‌طلبان مطرح شده بود سکوت کرده بودند و تمایلی به این طرح نشان نمی‌دادند چه شد به یکباره آن هم زمانی که انتخابات 1400 را در پیش‌رو داریم حالا به طور جدی آن را دنبال می‌کنند به سمت گفت‌وگوی ملی روی آوردند. با توجه به گعده‌های سیاسی باهنر و صبحانه‌های سیاسی ضرغامی می‌توان اینگونه برداشت کرد که آنها درصدد ائتلاف بین طیف‌های سیاسی و برخی چهره‌های معتدل از دیگر جریان‌ها هستند. گویا باهنر می‌خواهد ناجی رویایی ائتلاف اصولگرایان باشد.

باهنر یا لاریجانی؟

اگرچه علی لاریجانی سال 95 گفته بود برای انتخابات آینده ریاست‌جمهوری کاندیدا نمی‌شوم و تصمیمی ندارم، اما در یک سال اخیر اخبار و شایعه‌های زیادی درباره اینکه لاریجانی به احتمال زیاد گزینه 1400 اصولگرایان و دولتی‌های معتدل خواهد بود، تقویت شد. چندی پیش رسانه نزدیک به علی لاریجانی خبر داده است که رئیس فعلی مجلس نه‌تنها در انتخابات 1400 بلکه در انتخابات مجلس یازدهم نیز شرکت نخواهد کرد. اما درواقع این گمانه را بیشتر تقویت می‌کند که حضورش در انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 قطعی است.

با این حال به نظر می‌رسد که جبهه پیروان خط اما و رهبری با وجود نزدیکی‌شان به لحاظ سیاسی و فکری به علی لاریجانی و اینکه نفع‌شان از قضا در رئیس‌جمهوری‌شدن لاریجانی است اما تمایلی به اظهارنظر صریح در این باره ندارند. زیرا باهنر هم که مشاور علی لاریجانی در مجلس است و دو دوره پیش هم رابطه تنگاتنگی با او در مجلس داشت، تاکنون به این سوال پاسخ صریحی نداده است. او قبلا در گفت‌وگویی رسانه‌ای گفته بود هنوز با آقای لاریجانی وارد مذاکره نشده‌ایم، ولی اگر آقای لاریجانی در مجلس بماند قاعدتاً می‌تواند به اقتدار مجلس کمک کند.

باهنر همچنین روز گذشته در نشست خبری با رسانه‌ها، در پاسخ به این پرسش که آیا برای حضور علی لاریجانی در ائتلاف اصولگرایان صحبتی با او شده است، گفته بود: ما نظرمان این است که حتما آقای لاریجانی هم جذب شود اما در دوره قبل هم اینطور نبود که همه نزدیکان آقای لاریجانی به لیست امید رفته باشند این اتفاق در تهران رخ داد و بعد از اینکه انتخابات برگزار شد نیز آنها در مجلس به سمت دیگری رفتند. به نظر می‌رسد برخی از چهره‌های اصولگرایان تمایل چندانی به حضور علی لاریجانی در انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 ندارند. حالا اینکه علی لاریجانی در نهایت وارد ائتلاف با اصولگرایان خواهد شد یا نه را وزنه سیاسی و میزان تاثیرگذاری جریان حامی او در آینده مشخص خواهد کرد.

باهنر: آقای قالیباف و جبهه ایستادگی در شورای وحدت اصولگرایان حضور دارند

باهنر همچنین با تاکید بر اینکه ما همیشه در آستانه انتخابات هفتاد تا هشتاد درصد انرژی‌مان صرف وحدت در جریان خودمان می‌شود، گفت: این وضعیتی است که در درون جریان اصلاحات هم وجود دارد. جمنایی‌ها هم در جریان انتخابات بعدی خواهند بود اما فقط آنها محور وحدت اصول‌گرایان نخواهند بود بلکه مثلا مجموعه‌ای مثل شورای راهبردی وحدت اصولگرایان شکل گرفته که آقای حدادعادل ریاست آن را بر عهده دارد و در پی وحدت صددرصدی در آن هستیم و از جریان آقای قالیباف و جبهه ایستادگی هم در آن حضور دارند.

حضور محمود احمدی‎نژاد در افطاری جامعه اسلامی مهندسین که با واکنش‌هایی‌ مواجه شد. در نشست خبری روز گذشته نیز درباره آن از باهنر سوال شد که او در پاسخ گفته بود: بنده مسئولیت ریاست جبهه پیروان خط امام و رهبری را بر عهده دارم که در آن بیش از ۱۵ حزب عضویت دارند و در ضیافت ماه مبارک رمضان اعضای این احزاب را دعوت می‌کنیم. دعوت خاصی از آقای احمدی‌نژاد نشده بود و ایشان نیز در قالب همان دعوت عام در مراسم ما حضور داشتند. برخی حضور احمدی‌نژاد در افطاری جامعه اسلامی مهندسان را به معنای بازگشت اصولگرایان به احمدی‌نژاد تلقی می‌کنند.

حسین سبحانی‎نیا، نماینده اسبق اصولگرای مجلس، پیش‌تر گفته بود: احمدی‎نژاد از سوی محمدرضا باهنر و ثمره هاشمی‌ به افطاری دعوت شده بوده، اما این به معنای بازگشت اصولگرایان به احمدی‎نژاد نیست. از آنجایی که آقای احمدی‎نژاد در گذشته به‌عنوان عضو این جامعه یا از کسانی بوده که با آن در ارتباط بوده و علاوه بر این، در مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز با آقای باهنر همراه است، به این مراسم دعوت شدند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید