وضعیت برجام در صورت پیروزی بایدن مشخص شد

کدخبر: ۳۵۱۳۶۵
اقتصادنیوز: حزب دموکرات در پیش نویس سند برنامه جامع خود در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، بازگشت به برجام را از اولویت‌های این حزب بر شمرده است.
وضعیت برجام در صورت پیروزی بایدن مشخص شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم، روزنامه واشنگتن پست بخش‌هایی از پیش نویس سند برنامه حزب دموکرات که گفته می‌شود سندی 80 صفحه‌ای است را منتشر کرده است.

این پیش نویس نقشه راه حزب دموکرات در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا است.

این سند ابعاد مختلف سیاستی حزب دموکرات را شامل می‌شود که در بخشی از آن به موضوع ایران نیز پرداخته شده است.

در این سند آمده است که در صورت پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات، آمریکا قصد بازگشت و البته بازسازی توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام را دارد. دموکرات‌ها در عین حال با حمایت از برجام خواستار مذاکرات جامع برای تمدید محدودیت‌ها علیه برنامه هسته‌ای ایران شده‌اند.

دموکرات‌ها در این سند خواستار مذاکرات با ایران برای حل موضوعاتی که به زعم خود تهدیدات ایران می‌دانند، هستند که یکی از این موضوعات برنامه موشکی ایران است.

همچنین در بخشی از این سند گفته شده است که آمریکا نباید به دنبال تغییر رژیم در کشورهای دیگر باشد و واشنگتن باید در ارتباط با ایران هم تغییر رژیم را به عنوان یکی از اهداف خود کنار بگذارد.

البته دموکرات‌ها معتقدند در مواجهه با ایران بر خلاف رویه دولت ترامپ به دیپلماسی هسته‌ای، گفتگوهای منطقه‌ای و کاهش تنش اولویت می‌دهند.

این پیش نویس برای تایید نهایی باید در نشست سراسری حزب کنگره که در ماه آینده میلادی برگزار می‌شود به تصویب برسد.

«آنتونی بلینکن»، مشاور سیاست خارجی «جو بایدن»، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا چند روز پیش گفت در صورتی که او در انتخابات به پیروزی برسد تحریم‌ها را تا زمان رسیدن به «توافقی قوی‌‌تر» و «طولانی‌مدت‌تر» حفظ خواهد کرد. 

بلینکن گفت: ««ایران باید به پایبندی کامل برجام برگردد. در غیر این صورت- و تا زمانی که [ایران] این کار را انجام دهد- واضح است که همه تحریم‌ها پابرجا خواهند ماند.»

او که یکی از اعضای ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا در گفت‌وگوهای منتهی به توافق هسته‌ای برجام بود در ادامه گفت: «اگر ما به پایبندی [به برجام] برگردیم از این موضوع به همراه شریکان و متحدانمان که بار دیگر در موضع یکسانی با ما قرار می‌گیرند به عنوان چارچوبی برای مذاکره بر سر توافقی طولانی‌مدت‌تر و قوی‌تر استفاده خواهیم کرد.» 

قائم‌مقام وزارت خارجه آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری «باراک اوباما» در ادامه گفت: «دولت احتمالی بایدن اعتماد میان آمریکا و متحدان اروپایی خود را احیا می‌کند تا آلمان، انگلیس و فرانسه به عنوان طرف‌های برجام کمک کنند تا واشنگتن تهران را برای "توافقی بهتر" قانع کند.»

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید