دلار محدوده حمایتی را حفظ کرد

اتفاق غریب در بازار سکه + جدول و نمودار

کدخبر: ۳۷۹۱۸۹
اقتصادنیوز: امروز 24 آذر 1399 در بازار سکه اتفاق بدیعی رخ داد. در حالی که بهای سکه امامی رو به سوی قیمت های بالاتر گذاشت، نیم سکه و ربع سکه روند کاهشی پیدا کردند.
اتفاق غریب در بازار سکه + جدول و نمودار

به گزارش اقتصادنیوز در سومین روز هفته، سکه امامی توانست با 60 هزار تومان افزایش از مرز 12 میلیون تومانی عبور کند و به بهای 12 میلیون و 50 هزار تومان برسد. این در حالی بود که نیم سکه و ربع سکه هر کدام100 هزار تومان از ارزش خود را از دست دادند و به ترتیب، روی اعداد 6 میلیون و 250 هزار تومان و 4 میلیون و 250 هزار تومان قرار گرفتند.


در اکوایران ببینید؛ دماسنج شاخص کل بورس، قیمت دلار، طلا و سکه


 

به نظر می رسد یکی از مهم ترین عواملی که موجب شد، سکه های کوچک رفتار متفاوتی را نسبت به سکه امامی در پیش بگیرند، حباب بیشتر آن ها بود. قبل از اینکه بازار امروز آغاز به کار کند، ارزش بازاری سکه امامی تنها نزدیک به 7 درصد از ارزش ذاتی آن بیشتر بود. این در حالی بود که برای نیم سکه این فاصله به حدود 14 درصد و برای ربع سکه به بالای 55 درصد می رسید. در چنین شرایطی می توان گفت که امروز نیم سکه و ربع سکه کمی به سوی واقعی تر شدن قیمت خود حرکت کردند. در صورتی که طی روزهای بعد قیمت دلار و اونس طلا افزایش معناداری پیدا نکنند، هم چنان شانس افت زیاد سکه های کوچک و برگشت سکه امامی به زیر 12 میلیون وجود دارد.

روز دوشنبه دلار تمایل زیادی برای افزایش قیمت نداشت ولی حداقل توانست یک بار دیگر محدوده حمایتی 25 هزار و 800 تومان را حفظ کند. در ابتدای روز میزان فروش ها در بازار ارز زیاد بود. برخی معامله گران عنوان می کردند که فروشهای هیجانی در واکنش به خبر احتمال بررسی دوباره لوایح گروه ویژه اقدام  مالی در مجمع تشخیص مصلحت، بالا رفته بود. با این حال، این خبر در ابتدای روز چند بار تکذیب شد و در ادامه روز بازار داخلی بیشتر متاثر از نرخ حواله درهم نوسان خاصی را تجربه نکرد. حواله درهم در روز دوشنبه توانست محدوده 7 هزار و 100 تومانی را حفظ کند و خبری از افت هیجانی نبود. در نتیجه این اتفاق، ‌معامله گران بازار داخلی هم با احتیاط بیشتری رفتار کردند و خریدو فروش های خود را کاهش دادند. به گفته فعالان، به طور کلی در روزهای اخیر بازار ارز حالت رکودی پیدا کرده است و این مساله در  کاهش نوسانات بازار هم مشهود است. عمده نوسانات بازار در دو روز اخیر بین دو محدوده 25 هزار و 800 تومان تا 25 هزار و 900 تومان صورت گرفته است. کاهش نوسانات به تدریج، سفته بازان را از بازار خارج خواهد کرد.

در بررسی بازدهی بازارها در 24 آذرماه شاهد آن هستیم که سکه ودلار به صورت نسبی بازدهی مثبت اندکی داشته‌اند، در مقابل اما بازدهی شاخص بورس و قیمت گرم طلا منفی بوده است. امروز شاخص کل بورس منفی 2.1 درصد  بود و سکه با نیم‌درصد رشد در صدر فهرست بازدهی قرار داشت.

  • بازدهی بازارها 24 آذر 99
  • روند سکه و ارز 24 آذر 99
  • نمودار نوسان قیمت سکه 24 آذر 99
  • نمودار نوسان قیمت درهم 24 آذر 99
  • نمودار نوسان قیمت دلار 24 آذر 99
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید