پیش بینی هفتگی بازار سهام روزهای اول تابستان

موتور رشد بورس روشن شد؟

کدخبر: ۴۲۱۵۰۳
اقتصادنیوز: تحلیلگران با رصد روند معاملات بازار سهام، سناریوی تداوم مسیر کنونی را برای هفته آینده محتمل میدانند.
 موتور رشد بورس روشن شد؟

به گزارش اقتصادنیوز، بورس تهران این هفته را در حالی پشت سر گذاشت که شاخص در یک هفته گذشته بیش از 4.3 درصد رشد داشت و نصف آن را در روز پایانی هفته چهارشنبه 2 تیر به ثبت رساند. با کم شدن فاصله میان فروشندگان و خریداران، حالا تحلیل ها هم از میل به بهبود بازار خبر میدهد. به نظر میرسد بورس بازان با اطمینان نسبی که به بازار پیدا کرده اند، نسبت به رشد شاخص و تداوم بهبود معاملات امیدوارند. آنچه در رصدگری فضای مجازی فعالان بورسی هم شنیده میشود، نیز  در راستای تایید همین موضوع است.

تعداد نمادهای دارای صف خرید همپای تعداد نمادهای صف فروش رسیده و نشانه ها و سیگنال های مثبت مبنی بر بهبود روند معاملات دیده میشود. البته نشانه های دیگری هم در همین راستا دنبال میشود؛ ارزش معاملات خُرد بازار دوباره به صورت تدریجی روبه رشد بوده و به نظر میرسد مولفه های مثبت در بازار با توجه به محدوده روانی عدد 1.2 میلیون واحد شاخص میتواند تداوم داشته باشد. البته این تنها بخشی از روایت هاست. نبود آینده مطمئن نسبت به سیاست های دولت جدید در قبال بازار سرمایه و نگرانی ها درباره مسئله احیای برجام میتواند چالش های اصلی بازار باشد که بخشی از آن درونزا و البته بخشی از آن نیز برونزاست.

با این وصف، تحلیلگران هفته آینده را با چینش بازار در هفته گذشته، آماده تداوم این مسیر صعودی میدانند، هر چند که رفتار بورس بازان  در یک ماه اخیر نشان میدهد واکنش ها میتواند کوتاه مدت، لحظه ای و بدون نگاه بنیادی باشد.

مولفه های مثبت در رشد بورس

امیرحسین واعظ | کارشناس بازار سرمایه

اگر چه روزهای ابتدایی هفته، روند بازار متزلزل بود اما هر چه به روزهای پایانی نزدیک شدیم، روند صعودی بازار، کم نوسان‌تر دنبال شد و با رشد بیش از 2 درصدی شاخص‌کل در معاملات آخرین روز هفته، نماگر بازار بار دیگر به کانال 1.2 میلیون واحد بازگشت. محدود 1.2 میلیون واحد هم از نظر تکنیکالی و هم از نظر روانی، محدوده مقاومتی به حساب می‌آید.

اگر به معاملات روز چهارشنبه هم دقت کرده باشید، موج دوم تقاضا که منجر به تشکیل صف خرید در بسیاری از نمادها شد، همزمان با عبور شاخص‌کل از مرز 1.2 میلیون واحد آغاز شد. نمادهای لیدر و شاخص‌ساز این روزها عملکرد بهتری نسبت به نمادهای کوچکتر داشتند.

برخی روزها نمادهای گروه خودرو و بانک پیشتاز هستند و برخی روزها نمادهای پالایشی و پتروشیمی یکه تاز بازار هستند. تثبیت شاخص‌کل در کانال 1.2 میلیون واحد می‌تواند در هفته آینده از حجم نمادهای مانده در صف فروش بکاهد و بازار را زودتر به تعادل برساند.

ارزش معاملات خرد نیز روز به روز در حال افزایش است و امروز از مرز 6 همت گذشت که در سه ماه گذشته کم سابقه بوده است. برای دومین روز پیاپی، برآیند خرید و فروش حقیقی‌ها، حکایت از ورود نقدینگی از سوی این گروه از سهامداران دارد و این مولفه‌های مثبتی است که سهامداران به رشد بازار سرمایه در هفته آینده خوشبین می کند.

  • بورس
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید