نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 7اردیبهشت

اعلام آمادگی ترکیه برای انتقال گاز ایران به اروپا

کدخبر: ۴۹۱۳۹۳
اقتصادنیوز : نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
اعلام آمادگی ترکیه برای انتقال گاز ایران به اروپا

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.«اقتصادنیوز» از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.

در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

هفتم اردیبهشت 1382؛ هشدار بانک جهانی درباره تاثیر «سارس» بر اقتصاد آسیا

بانک جهانی با انتشار بیانیه‌ای نسبت به تاثیر شیوع بیماری «سارس» در کوتاه‌مدت بر رشد اقتصادی کشورهای جنوب شرق آسیا ابراز نگرانی کرد. این نهاد بین‌المللی هشدار داد، تاثیرات شیوع این بیماری واگیردار خطرناک همراه با پیامدهای ناشی از جنگ در عراق ممکن است یک ششم از میزان پیش‌بینی‌شده برای رشد اقتصادی کشورهای آن منطقه بکاهد.

سازمان تجارت جهانی هم با اعلام نظری مشابه بانک جهانی، به روند نزولی مبادلات تجاری جهان از سال 2001 میلادی تاکنون اشاره و ابراز نگرانی کرده که با توجه به تبعات شیوع سارس، طی امسال نیز حجم مبادلات تجاری کمتر از حد انتظار باشد.

کانون شروع بیماری کشنده سارس که علائمی بالینی شبیه به عارضه ذات‌الریه دارد در هنگ‌کنگ بود، اما اینک بیشترین تعداد ابتلا و مرگ ناشی از آن در چین مشاهده شده است.

تاکنون در چین بیش از 100 نفر به همین علت جان باخته‌اند. شیوع سارس در کانادا نیز تاکنون جان بیش از 15 نفر را گرفته است.

سازمان ملل رژیم عراق را رسما آغاز‌گر جنگ با ایران اعلام کرد

برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد (یونپ) در ژنو با انتشار یک گزارش مقدماتی، عراق را شروع‌کننده جنگ تحمیلی علیه ایران و به کارگیرنده سلاح‌های شیمیایی گسترده علیه ارتش و مردم غیرنظامی ایران و مردم کرد عراق اعلام کرد.

یونپ می‌گوید، در سپتامبر 1980 عراق تجاوز زمینی و هوایی را به ایران آغاز کرد، اما نیروهای ایرانی در مقابل این تجاوز گسترده عراق مقاومت کردند و آن را عقب راندند.

اعلام آمادگی ترکیه برای انتقال گاز ایران به اروپا

«حلمی گولر» وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه آمادگی کشور را برای انتقال گاز طبیعی ایران به اروپا از طریق ترکیه اعلام کرد.

وی در آنکارا و در دیدار با محمدرضا عارف، معاون اول رئیس‌جمهوری اسلامی ایران با بیان این مطلب افزود: ما خواستار مشارکت ایران در احداث شبکه گازرسانی ترکیه هستیم.

معاون اول رئیس‌جمهوری ایران نیز در این دیدار گفت: ایران می‌تواند تجربیات خود را در زمینه احداث شبکه گازرسانی در اختیار ترکیه قرار دهد.

دکتر عارف افزود: ایران آماده همکاری با ترکیه در زمینه انتقال برق نیز هست. وی همچنین در جمع اعضای «انجمن بازرگانان ایران و ترکیه» در استانبول سخن می‌گفت، افزود: اتصال صنایع، ارتباط تجار و سرمایه‌گذاری مشترک، علاوه‌بر تامین منافع متقابل، به ثبات و امنیت منطقه نیز کمک می‌کند.

وی از تشکیل «انجمن بازرگانان ایران و ترکیه» به عنوان یکی از مهم‌ترین تحولات در روابط اقتصادی دو کشور یاد کرد و افزود: تاثیرات این انجمن با گذشت زمان بیشتر نمایان خواهد شد.

ظرفیت تولید نفت ایران تا سال 84 به 5 میلیون بشکه در روز می‌رسد

وزیر نفت چشم‌انداز آینده صنعت نفت کشور را افزایش تولید و صیانت از مخازن نفت اعلام کرد.

مهندس بیژن زنگنه افزود: تمام برنامه‌هایی که در بخش نفت انجام می‌گیرد، برای تولید صیانتی است و افزایش ضریب بازیافت نفت به عنوان یک اصل دنبال می‌شود و بخشی از قراردادها نیز در همین زمینه است.

زنگنه یادآور شد: هم‌اکنون بزرگ‌ترین برنامه تزریق گاز در میدان نفتی آغاجاری با رقمی بیش از سه میلیارد دلار در حال اجراست که دو میلیارد دلار آن تولید گاز است.

وی تصریح کرد: اجرای این پروژه ظرفیت تولید نفت در این میدان را دو برابر و میزان برداشت از کل مخزن را بیش از دو میلیارد بشکه در کل عمر مخزن اضافه می‌کند.

وزیر نفت درخصوص توانمندی تولید نفت ایران اظهار کرد: ما هم‌اکنون توانایی تولید روزانه چهار میلیون بشکه نفت را داریم، اما طبق سهمیه تعیین‌شده در اوپک تولید می‌کنیم.

وی درخصوص برنامه صنعت نفت ایران گفت: با اجرای برنامه‌ای مطلوب در این زمینه تا سال 84، ظرفیت تولید نفت به پنج میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

هفتم اردیبهشت 1392؛ قیمت خرید تضمینی گندم؛ 720 تومان

قیمت نهایی خرید تضمینی گندم برای سال 1392 اعلام شد. شورای اقتصاد در جدیدترین تصمیم خود، نرخ خرید تضمینی گندم معمولی را کیلویی 720 تومان و گندم دوروم را کیلویی 750 تومان تصویب کرد.

از تبعات افزایش خرید تضمینی گندم می‌توان به گران شدن مشتقات گندم ازجمله آرد و به تبع آن نان، شیرینی و... اشاره کرد؛ موضوعی که مسوولان آن را تا اطلاع ثانوی رد می‌کنند.

ازسوی دیگر، برخی از کارشناسان معتقدند کشاورزان حاضر به فروش گندم با قیمت 720 تومان نخواهند شد، به این ترتیب گندم سر از بازارهای غیردولتی درخواهد آورد.

پیش از تصمیم شورای اقتصاد، قیمت خرید تضمینی گندم در سال 1392 علی‌الحساب کیلویی 550 تومان محاسبه می‌شد که به شرط تعلق گرفتن جایزه تولید، به 650 تومان افزایش می‌یافت.

قیمت‌های جدید در شرایطی اعلام شده که کشاورزان از ابتدای سال‌جاری از قیمت پایین خرید تضمینی گندم گله داشتند و کارشناسان و حتی نمایندگان مجلس قیمت کیلویی 550 تومان را منطقی نمی‌دانستند.

سال گذشته نرخ خرید تضمینی گندم در ابتدا کیلویی 420 تومان اعلام شد که با اعتراض کشاورزان این رقم به 550 تومان افزایش یافت.

ناصر توکلی، معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه شورای اقتصاد نرخ نهایی خرید تضمینی گندم را به گونه‌ای اعلام می‌کند که کشاورزان از آن رضایت خواهند داشت، اعلام کرد: گندم جزو اقلام استراتژیک کشور بوده که صادرات و فروش آن به کشورهای دیگر غیرقانونی است.

اظهارات معاون وزیر جهاد کشاورزی مبنی‌بر غیرقانونی بودن صادرات و فروش گندم در حالی مطرح می‌شود که گلایه کشاورزان از پایین بودن قیمت خرید تضمینی گندم در سال‌های گذشته منجر به فروش گندم داخلی به دلالان و مشتریان خارجی شده بود.

اثرات طرح مسکن مهر بر پایه پولی

بررسی‌های «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد که براساس برآوردها، بر اثر اجرای طرح مسکن مهر، در حدود 40 هزار میلیارد تومان بر پایه پولی افزوده شده است.

طبق آمارها، حجم پایه پولی در پایان سال 91 در حدود 90 هزار میلیارد تومان بوده است. این موضوع نشان می‌دهد تعهدات مربوط به خطوط اعتباری طرح مسکن مهر در حدود 80 درصد بر حجم پایه پولی افزوده است.

برررسی‌ها نشان می‌دهد حجم مطالبات بانک مرکزی از ناحیه مسکن مهر در پایان سال 90 در حدود 22 هزار میلیارد تومان بوده که برآوردها حاکی از این است که در پایان سال 91، این رقم به حدود 40 هزار میلیارد تومان رسیده است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید