نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 9خرداد

ایران دو رآکتور اتمی می‌خرد

کدخبر: ۴۹۸۴۸۲
اقتصادنیوز : نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
ایران دو رآکتور اتمی می‌خرد

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.«اقتصادنیوز» از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.

در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

نهم خرداد 1352؛ تکلیف مترو تهران تا پاییز روشن می‌شود

تکلیف مترو تهران تا پاییز امسال روشن می‌شود و دولت طرح مهندسان فرانسوی را بدین منظور مورد مطالعه قرار داده است. همزمان با این اقدامات گروهی از مهندسان و کارشناسان ایرانی نیز بررسی مجدد طرح دیگری را آغاز کرده‌اند.

یک مقام رسمی گفت: مهندسان فرانسوی با دادن طرح خود ساخت مترو را با ریل آهن و قطار برقی در تهران پیشنهاد کرده‌اند؛ درحالی‌که مهندسان ایرانی عقیده دارند که به جای این نوع مترو باید در زیر خیابان‌های تهران اتوبوس‌های برقی حرکت داده شود و درواقع با اجرای این پیشنهاد و احداث خیابان‌های زیرزمینی، ترافیک سطح خیابان‌ها بهبود چشمگیری پیدا خواهد کرد و رفت‌و‌آمد اکثر مردم از طریق گذرگاه‌های زیرزمینی انجام می‌پذیرد. این پیشنهاد تازه‌ترین طرح در این زمینه به‌شمار می‌آید، ولی جنبه عملی آن را مقامات مسوول به‌دلیل آنکه در هیچ نقطه جهان چنین طرحی اجرا نگردیده مورد تردید قرار داده‌اند.

مقامات مسوول امروز اعلام کردند که طرح پیشنهادی فرانسوی‌ها به عنوان یک طرح جدی در مراجع رسمی مطرح است، ولی مشخصات فنی مترو پیشنهاد شده به وسیله فرانسویان و مهندسان ایرانی در بسیاری جهات با هم منطبق است.‌

ایران دو رآکتور اتمی به ارزش 500 میلیون دلار می‌خرد

پرفسور مسعود سمناد، مشاور عالی فنی سازمان اتمی آمریک طی نطقی گفت: گفت‌و‌گوهای خرید دو رآکتور اتمی به ظرفیت 500 مگاوات به قیمت 500 میلیون دلار در حال انجام است و ایران نخستین کشور میان ممالک رو به توسعه خواهد بود که از یک چنین رآکتورهای نیرومندی برخوردار می‌شود.

پرفسور سمناد افزود: ایران تنها کشور در آسیا است که مصرف انرژی آن هر سه سال دو برابر می‌شود و هم‌اکنون سرانه مصرف انرژی در ایران سالیانه 100 وات است.

وی ادامه دادک جانشین کردن انرژی حاصل از رآکتور اتمی به جای مواد سوختی برای ایران کاملا اقتصادی خواهد بود و نیاز روزافزون جهان به مواد سوختنی درآمد سرشاری عاید ایران خواهد کرد و از آلودگی هوا جلوگیری می‌کند.

پرفسور سمناد در پاسخ به سوالی گفت: مرکز اتمی دانشگاه تهران به سرعت در حال پیشرفت است و با برخورداری از 26 دانشمند و تکنسین عالی‌مقام و برجسته در آینده نزدیک این سازمان به بزرگ‌ترین مراکز اتمی در آینده نزدیک، این سازمان به برگ‌ترین مرکز اتمی در خاورمیانه تبدیل خواهد شد.

نهم خرداد 1362؛ قانون جدید دست مالکان سودجو را کوتاه می‌کند

تا زمانی که عسروحرج مستاجر از نظر کمبود مسکن باقی است، حکم تخلیه که قبلا داده شده است، اجرا نخواهد شد؛ بلکه مهلت او تمدید خواهد شد.

قانون از مستاجران متخلف، پشتیبانی نخواهد کرد. عسروحرج شامل مستاجران متخلف نخواهد شد و برای این‌گونه از مستاجرین بلافاصله حکم تخلیه صادر خواهد شد.

آیت الله یوسف صانعی گفت: در جلسه شورای عالی قضایی در مورد تشکیل دادگاه‌های ویژه بحث و گفت‌و‌گو شد و بنا شد در مراکزی که تشکیل دادگاه ویژه ضرورت دارد، در آن مراکزی که تشکیل دادگاه ویژه ضرورت دارد در آن مراکز دادگاه ویژه تاسیس گردد و به آقایان قضات ابلاغ داده شود تا آقایان قضات کارشان را در رابطه با دادگاه ویژه آغاز کنند.

دادگاه ویژه کارش این است که کلیه احکام تخلیه که از طریق دادگاه‌های صلح و مراجع ثبت صادر شده، ولی هنوز اجرا نشده است، مجددا بررسی می‌کند و اگر قاضی دادگاه ویژه تشخیص داد، اجرای حکم تخلیه مزبور باعث عسروحرج مستاجر می‌شود، اجرای حکم تخلیه مزبور، اجرای حکم تخلیه را به تاخیر می‌اندازد. البته کار دادگاه ویژه موقت است و به طور موقت تشکیل می‌شود.

نهم خرداد 1372؛ زلاندنو به‌طور مستقیم از ایران نفت می‌خرد

آقای فروزش، وزیر جهاد سازندگی که در راس هیاتی به منظور شرکت در پنجمین اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور ایران و زلاندنو به «ولینگتون» سفر کرده بود، بامداد امروز (یکشنبه) به تهران بازگشت.

جمهوری اسلامی ایران و زلاندنو در این اجلاس توافقنامه‌ای درباره همکاری‌های دو کشور درخصوص امور نفتی، شیلات، دام، جنگل، بازرگانی و بانکی به امضا رساندند.

در این دور از مذاکرات همچنین برای نخستین بار توافق شد، زلاندنو به طور مستقیم از جمهوری اسلامی ایران نفت خریداری کند.

نهم خرداد 1392؛ مصوبه ناگهانی برای حذف یارانه پردرآمدها

یارانه دهک‌های پردرآمد برای کمک به اقشار آسیب‌پذیر حذف شود یا کاهش پیدا کند؛ این بخشی از مصوبه روز گذشته مجلس بود که با 131 رای موافق نمایندگان نهایی شد.

براساس مصوبه مجلس، دولت مکلف است برای تامین اعتبار سبد کالاهای اساسی اقشار آسیب‌پذیر از محل سهم یارانه دهک‌های درآمدی بالا استفاده کند.

مصوبه مجلس «چاره‌اندیشی» کمیسیون اقتصادی برای رفع ایراد شورای نگهبان نسبت به طرح تامین کالاهای اساسی برای اقشار آسیب‌پذیر بودغ چراکه در این طرح منابع برای تامین این کالاها مشخص نشده بود و با اصلاحیه کمیسیون اقتصادی مجلس که اتفاقا با 131 رای تصویب شد، مقرر شد که اعتبارات این طرح از محل یارانه دهک‌های درآمدی بالا تامین شود.

حدود یک سال و نیم پیش نیز حذف یارانه دهک‌های درآمدی بالا بحث داغ میان دولتمردان و بهارستان‌نشینان بود، موضوعی که آن زمان بی‌نتیجه ماند و پرونده‌اش بسته شد؛ چراکه به اعتقاد دولتمردان شناسایی این دهک‌ها دشوار است. پیش‌بینی‌ها، اما از جمعیت پردرآمدهای یارانه‌بگیر که قرار است یارانه‌شان تعدیل شود، حدود 10 میلیون نفر است چراکه همان سال 90 محمدرضا فرزین، دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها با اعلام اینکه 10 میلیون نفر درخواست کرده‌ایم یارانه نگیرند، این رقم را اعلام کرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید