نیم‌قرن با اقتصاد ایران، 9 شهریور

مقایسه رشد اقتصادی در دولت‌ احمدی‌نژاد و خاتمی

کدخبر: ۵۱۸۵۳۳
اقتصادنیوز: نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
مقایسه رشد اقتصادی در دولت‌ احمدی‌نژاد و خاتمی

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.« اقتصادنیوز » از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

نهم شهریور 1372؛ بانک جهانی: اقتصاد ترکیه به مرحله بسیار خطرناکی رسیده است

بانک جهانی با ابراز نگرانی از روند تحولات اقتصاد ترکیه اعلام کرد که در صورت رعایت نکردن نظم مالی لازم یک سال آینده اقتصاد و ترکیه با مشکلات زنجیره‌ای سخت روبرو خواهد شد.

به نوشته روزنامه جمهوریت، بانک جهانی با ارسال گزارش محرمانه‌ای به «تانسو چیللر» نخست‌وزیر و مقام‌های بلندپایه اقتصاد ترکیه اعلام کرد که اقتصاد این کشور به مرحله چنان خطرناکی رسیده است که برای حل مشکلات خود تنها یک سال فرصت دارد.

بانک جهانی از مسوولان ترکیه خواسته است تا تدابیر لازم را برای جلوگیری از افزایش دستمزدها و ایجاد تغییرات اساسی در سیستم مالیاتی آن کشور هرچه زودتر به مورد اجرا گذارد.

بانک جهانی به مقام‌های ترکیه هشدار داده است در صورتی که ظرف یک سال به حل مشکلات و مسائل اقتصادی خود نپردازند، تورم این کشور به شدت افزایش یافته و در استقراض خارجی مشکلات جدی پیش خواهد آمد.

نهم شهریور 1382؛ خدمات 9 بانک دولتی و خصوصی یکپارچه می‌شود

مدیرکل نظارت و تعهدات ارزی گفت: تا پایان سال بیش از 9 بانک دولتی و خصوصی به شبکه یکپارچه بانکی متصل می‌شوند.

غلامعلی کامیاب افزود: با توجه به این شبکه، سپرده‌گذاران هر یک از 9 بانک فوق می‌توانند از دستگاه‌های خودپرداز پول دریافت کنند و یا از فروشگاه‌های سراسر کشور خرید کنند. وی با بیان اینکه هم‌اکنون بانک‌های کشاورزی، صادرات و توسعه صادرات به هم متصل هستند، اظهار کرد: با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته تا پایان سال بانک‌های ملی، سپه، تجارت، ملت، سامان و کارآفرین به سیستم یکپارچه فوق متصل می شوند.

وی افزود: سیستم بانکداری ما از نظر تکنولوژی بالغ‌بر 2 دهه از بانکداری دنیا عقب است.

کامیاب ادامه داد: بعد از فراهم کردن بسترهای مخابراتی، بسترهای قانونی کشور باید برای اجرای بانکداری الکترونیک مهیا شود تا بتوانیم خلأهای موجود را پرکنیم.

ماهانه 700 دستگاه پراید به سوریه صادر می‌شود

سایپا ماهانه 700 دستگاه پراید به سوریه صادر می‌کند. مهندس احمد قلعه‌بانی، مدیرعامل شرکت سایپا با اعلام این مطلب گفت: قیمت خودروهای صادراتی به سوریه بین 4700 تا 5000 دلار است.

وی افزود: تولید یک خودرو جدید سال آینده و خودرو دوم نیز که کاری مشترک و به‌طور همزمان در فرانسه و ایران تولید می‌شود تا دو سال آینده شروع خواهد شد.

وی با اشاره به افزایش 1.7 درصدی تولید انواع خودرو در پنج ماه امسال در این شرکت گفت: در این مدت 95 هزار دستگاه انواع خودرو در گروه خودروسازی سایپا تولید شده است.

قلعه‌بانی ادامه داد: برنامه این شرکت در سال‌جاری تولید قریب 300 هزار دستگاه انواع خودرو است که 200 هزار دستگاه آن پراید خواهد بود.

نهم شهریور 1392؛ مقایسه میانگین رشد اقتصادی دولت احمدی‌نژاد و دولت خاتمی

دفتر مطالعات اقتصادی و برنامه و بودجه مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش عملکرد اقتصادی ایران در فاصله سال‌های 84 تا 92 را بررسی کرده است. 8 سالی که دولت نهم و دهم روی کار بوده است.

میانگین 3.52 درصدی رشد اقتصادی کشور در دوره 8 ساله دولت احمدی‌نژاد در مقایسه با میانگین رشد 5.73 درصدی دولت اصلاحات اولین موردی است که مرکز پژوهش‌های مجلس عنوان کرده است. مقایسه‌ای که نشان می‌دهد میانگین رشد اقتصادی کشور در این دوره نسبت به دوره مشابه قبل حداقل 2.21 درصد کمتر بوده است. از طرف دیگر تحلیل‌های گزارش حاضر نشان می‌دهد در دوره سال‌های 1392-1384 به‌طور متوسط به ازای هر یک درصد رشد اقتصادی در هر سال 22.8 میلیارد دلار هزینه شده است. درحالی که این رقم برای دوره 1384، 1376 معادل 4.5 میلیارد دلار بوده است. به عبارت دیگر در دولت احمدی‌نژاد برای یک درصد رشد اقتصادی پنج برابر دولت اصلاحات هزینه شده است. هزینه‌ای که به گواه همین گزارش نتایج مطلوب و قابل‌توجهی نداشته است.

از طرف دیگر در حالی دولت نهم اقتصاد کشور را با نرخ رشد 6.19 درصد تحویل گرفته است با نرخ رشد منفی 5.4 درصد تحویل دولت یازدهم داده است.

درحالی که دولت احمدی‌نژاد دارای بیشترین منابع ارزی حاصل از فروش نفت در طول 100 سال گذشته بوده است، اما همین دولت رکورددار تورم، موج بیکاری و رشد اقتصادی منفی در همین دوره و بازه زمانی هم بوده است.

نیمی از درآمدهای نفتی ایران در بانک‌های خارجی

یک مقام آمریکایی مدعی شد که درنتیجه تحریم‌هایی که دسترسی ایران به نهادهای مالی بین‌المللی را محدود می‌کند، تقریبا نیمی از درآمدهای ماهانه ایران از صادرات نفتی‌اش در حساب‌های خارج از کشور باقی مانده‌اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس با اعلام این خبر مدعی شد، این ارزیابی‌ها که توسط یک مقام آمریکایی ارائه شد و پیش از آن هرگز افشا نشده بود، نشان می‌دهد که تحریم‌های جدید که از ماه فوریه اعمال شد در حال افزایش فشار اقتصادی به ایران و دشوارتر کردن دسترسی به میلیاردها دلار درآمد نفتی است. دولت آمریکا تخمین زده است که حدود 1.5 میلیارد دلار درآمد نفتی ایران هر ماه در حساب‌های خارجی محدود شده جمع می‌شوند و در نیمه اول سال میلادی جاری میانگین درآمدهای نفت خام ایران ماهانه 3.4 میلیارد دلار بود. این یعنی قادر نیست حدود 44 درصد درآمد صادرات نفتی‌اش را خرج کند یا به میهن بازگرداند.

ممنوعیت ورود پورشه و مازراتی به ایران

سازمان توسعه تجارت تجارت طی هفته گذشته در حالی جدیدترین فهرست خودروهای مجاز وارداتی امسال را اعلام کرد که در فهرست مذکور از دو خودروی پورشه و مازراتی خبری نیست. براساس فهرست خودروهای مجاز که سازمان توسعه تجارت منتشر کرده تا پایان سال‌جاری، 102 خودرو مجوز واردات به بازار ایران را به‌دست آورده‌اند و واردکنندگان تنها می‌توانند نسبت به واردات خودروهای یادشده اقدام کنند.

در این فهرست تعدادی از خودروهای کره‌ای، آلمانی، ایتالیایی، چینی، ژاپنی، فرانسوی و سوئدی مجوز ورود به ایران را در سال‌جاری به‌دست آورده‌اند. حال آنکه برندهایی همچون بی‌ام‌و، هیوندای، آلفارومئو، سایک موتور، سانگ یانگ، دایملر، کیامتورز، تویوتا موتور، جیلی، رنو، فولکس واگن، میتسوبیشی، هوندا، دانگ‌فنگ و ولوو در فهرست یادشده به چشم می‌خورد. اما گذشته از خودروهایی که تا پایان سال موفق به اخذ مجوز شدند، در این فهرست دو برند لوکس و گران‌قیمت موجود در بازار ایران یعنی پورشه و مازراتی به چشم نمی‌خورد؛ بنابر این خودروهای مذکور تا پایان سال‌جاری اجازه ورود به ایران را نخواهند داشت.

از ابتدای امسال این خودروی گران‌قیمت فضای بسیاری از نمایشگاه‌های خودروهای  وارداتی را اشغال کرده بودند، این در حالی است که یک کارشناس صنعت خودرو تاکید دارد که مجوزهای بی‌حساب دولت پیشین به ساکنان جزیره ابوموسی برای واردات بدون عوارض و حقوق گمرکی خودرو منجر به اوج‌گیری آمار واردات پورشه و مازراتی شده است؛ چراکه دلالان با خرید امتیاز واردات از ساکنان این جزیره اقدام به ورود گران‌ترین خودروهای وارداتی به بازار کشور کرده‌اند که برخی در این بین تا 400 میلیون تومان نیز سود کردند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید