جاذبه های گردشگری کرمان را بشناسید

کدخبر: ۶۱۰۲۸۱
استان کرمان یکی از وسیع‌ترین شهرهای جنوب شرقی ایران، از پیشینه تاریخی طولانی برخوردار است و همین موضوع سبب شده این شهر موردتوجه گردشگران قرار بگیرد.
جاذبه های گردشگری کرمان را بشناسید

 رپرتاژ آگهی: سالانه تعداد قابل‌توجهی مسافر، به شهر کویری کرمان سفر می‌کنند؛ ازآنجایی‌که کرمان به‌عنوان مقصدی گردشگری شناخته می‌شود، دارای هتل و اقامتگاه‌های متعددی است که یکی از محبوب‌ترین اقامتگاه‌ها، هتل گواشیر کرمان است.

جالب است بدانید شهر کرمان در طول تاریخ چندین بار به‌عنوان پایتخت انتخاب‌شده به همین دلیل در این شهر شاهد جاذبه های گردشگری تاریخی بسیاری هستیم که قطعاً بازدید از همه آن‌ها در سفر کوتاه‌مدت امکان‌پذیر نیست. در ادامه معروف‌ترین جاذبه های گردشگری کرمان که در سفر به این شهر حتماً باید بازدید کنید را معرفی خواهیم کرد.

ارگ بم، از معروف ترین جاهای دیدنی کرمان

ارگ بم به‌عنوان بزرگ‌ترین بنای خشتی جهان یکی از معروف‌ترین جاذبه های گردشگری کرمان است. حتی اگر تابه‌حال به شهر تاریخی کرمان سفر نکرده باشید، حتماً نام این بنای باشکوه و ارزشمند را شنیده‌اید.

 درباره قدمت ارگ بم اطلاعاتی دقیقی موجود نیست؛ اما برخی از تاریخدانان براین باورند که این بنا متعلق به دوره هخامنشی وعده‌ای دیگر آن را به دوران حکومت اشکانیان نسبت می‌دهند، اما به‌طورکلی می‌توان گفت ارگ بم قدمتی 2 هزارساله دارد و تعدادی از بناهای ارگ به دوران تیموریان تا قاجار نسبت داده می‌شود.

ارگ بم یکی از مهم‌ترین جاذبه های گردشگری کشورمان محسوب می‌شود که این سازه خشتی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. متأسفانه این بنای تاریخی ارزشمند در سال 1382 براثر زلزله مهیب بم ویران شد. البته پس از زلزله بخش‌هایی از ارگ بم مورد مرمت و بازسازی قرارگرفته است و مجدد باشکوه و بااقتدار میزبان گردشگران است.

آنچه که باعث شهرت و محبوبیت ارگ بم شده است تنها قدمت طولانی آن نیست، بلکه معماری شگفت‌انگیز این مجموعه یکی از مهم‌ترین دلایل شهرت آن است. از ویژگی‌های خاص معماری ارگ بم می‌توان به دژ مستحکم برای عدم ورود دشمنان، وجود محله‎های مسکونی و ارتباط محله‌ها با یکدیگر، تهویه مطبوع طبیعی، سیستم آب‌رسانی و... اشاره کرد.

ارگ بم به‌عنوان مشهورترین جاذبه های گردشگری کرمان، در شهر بم کرمان واقع‌شده است که با مرکز شهر حدود 2 ساعت فاصله دارد.

  • ساعت بازدید: شش ماه اول سال از ساعت 7:30 الی 19 و شش ماه دوم سال از ساعت 7:30 الی 17

  • مدت‌زمان پیشنهادی بازدید از جاذبه: 2 الی 3 ساعت

  • آدرس: استان کرمان، شهر بم، خیابان بهمن

مجموعه گنجعلی خان، اثری کهن

یکی از جذاب‌ترین جاذبه های گردشگری کرمان که هرکسی در سفر به این شهر باید از آن دیدن کند، مجموعه تاریخی گنجعلی خان است. قدمت مجموعه گنجعلی خان به دوره صفویه برمی‌گردد که به دستور گنجعلی خان از حاکمان وقت کرمان به‌منظور آبادانی این شهر بنا شد.

با دیدن مجموعه گنجعلی خان ممکن است به یاد جاذبه های تاریخی اصفهان بیفتید، چراکه این مجموعه به سبک معماری اصفهانی ساخته‌شده است. مجموعه گنجعلی خان از بخش‌های متعددی همچون میدان، بازار، کاروانسرا، مسجد، حمام و... تشکیل‌شده است.

یکی از جذاب‌ترین بخش‌هایی این مجموعه که موردتوجه گردشگران قرارگرفته است، ضرابخانه گنجعلی یا همان موزه سکه می‌باشد. ضرابخانه در بخش شمال مجموعه واقع‌شده است که معماری بسیار جذاب و همچنین تزئینات بکار رفته مثل گچ‌بری، توجه گردشگران را به خود جلب کرده است.

در زمان تعمیر این بخش از مجموعه گنجعلی خان تعدادی سکه و ابزارهای ضرب سکه پیداشده است که کاربرد ضرابخانه را تائید می‌کند. امروزه ضرابخانه گنجعلی خان تغییر کاربری داده است به‌عنوان موزه سکه فعال است. در این موزه سکه‌های قدیمی از زمان اشکانیان و ساسانیان تا پهلوی نگهداری می‌شود.

مجموعه تاریخی گنجعلی خان در بافت قدیمی کرمان در میدان شهدا واقع‌شده است که دو خیابان امام و شریعتی به این بنا ختم می‌شوند. مسافران به‌راحتی می‌توانند خودشان را به مجموعه گنجعلی خان برسانند.

  • ساعت بازدید: 9 صبح الی 19

  • مدت‌زمان پیشنهادی بازدید از جاذبه: 4 ساعت

  • آدرس: کرمان، میدان شهدا، حدفاصل خیابان قدس، شریعتی و امام

حمام گنجعلی خان، موزه مردم‌شناسی امروز

حمام گنجعلی خان

حمام گنجعلی خان یکی از جذاب‌ترین جاذبه های گردشگری کرمان است که توصیه می‌شود در سفر به کرمان حتماً از آن دیدن کنید. همان‌طور که می‌دانید در دوران صفویه، مجموعه گنجعلی خان به‌عنوان تفرجگاهی عمومی با امکانات عالی در مرکز کرمان بنا شد و با گذشت زمان بخش‌هایی به این مجموعه اضافه شد. در سال 989 در بخش جنوبی مجموعه گنجعلی خان حمامی برای استحمام مردم ساخته شد.

جالب است بدانید حمام گنجعلی خان تا سال 1316 مورداستفاده قرار می‌گرفت تا اینکه در سال 1347 پس از مرمت و بازسازی به موزه مردم‌شناسی تبدیل شد. اگر علاقه‌مند به تاریخ و آشنایی با آداب رسوم مردمان کرمان هستید، در سفر به کرمان فرصت بازدید از حمام گنجعلی خان را از دست ندهید.

در بدو ورود به حمام تاریخی گنجعلی خان اولین چیزی که توجه شما را به خود جلب می‌کند، تزئینات فوق‌العاده زیبای بکار رفته در حمام است. حمام گنجعلی خان با کاشی‌های ساده آبی، سنگ‎های مرمر، هنر نقاشی، مقرنس‌کاری، گچ‌بری و خطاطی نستعلیق جلوه بسیار زیبایی به خود گرفته است.

حمام گنجعلی خان مانند سایر حمام های تاریخی کشورمان، از بخش‌های گوناگونی همچون گرمخانه، خزینه، دالان و هشتی، ورودی و سردر و همچنین رختکن تشکیل‌شده است. رختکن حمام دارای 6 غرفه بوده که هر غرفه را به یک طبقات اجتماعی اختصاص‌یافته است.

حمام گنجعلی خان در ضلع جنوبی مجموعه تاریخی گنجعلی خان مقابل ضرابخانه واقع‌شده است. مسافران به آسانی به این جاذبه گردشگری دسترسی خواهند داشت.

  • ساعت بازدید: 9 صبح الی 19

  • مدت‌زمان پیشنهادی بازدید از جاذبه: 1 الی 2 ساعت

  • آدرس: کرمان، ضلع جنوبی میدان گنجعلی خان

خانه هرندی، موزه باستان‌شناسی

خانه‌های تاریخی یکی از جذابترین جاذبه های گردشگری کرمان است. این شهر با توجه به قدمت طولانی دارای خانه‌های تاریخی بسیاری است که یکی از معروف‌ترین آن‌ها خانه هرندی است. خانه تاریخی هرندی از جاذبه های گردشگری کرمان است که قدمت آن به دوران قاجاریه برمی‌گردد.

داستان این خانه ازاین‌قرار است که فردی به نام محمدرضاخان عدل‌السلطان یکی صاحب نصبان نظامی آن دوران، در کرمان باغی ساخت و سپس فرزند وی مرتضی قلی اسفندیاری در سال 1266 نقشه ساختمانی را از فرانسه برای پدرش فرستاد. این ساختمان که تلفیقی از معماری فرنگی و ایرانی است امروزه در مرکز باغ موزه هرندی واقع‌شده است. این خانه باغ در طول تاریخ دست‌به‌دست چرخید درنهایت در سال 1380 سازمان میراث فرهنگی کرمان پس از بازسازی آن را به موزه‌ای تبدیل کرد.

در شمال باغ هرندی ساختمانی دوطبقه به چشم می‌خورد، همان‌طور که گفتیم معماری این بنا تلفیقی از معماری ایرانی و غیر ایرانی می‌باشد. در پشت‌بام خانه کلاه‌فرنگی چندضلعی وجود دارد که نور خانه را تأمین می‌کند. در کنار خانه، خودرو کرایسلر ۱۹۴۸ قرارگرفته است که متعلق به آقای هرندی یکی از صاحبان این مجموعه می‌باشد.

در حال حاضر طبقه همکف خانه هرندی به موزه سازهای سنتی اختصاص داده‌شده است که در آن انواع سازهای قدیمی مثل سه‌تار، تنبک، عود و... حفظ و نگهداری می‌شود. طبقه بالا شامل موزه باستان‌شناسی است که به دو بخش دوران قبل اسلام و دوران اسلام تقسیم می‌شود. در موزه باستان‌شناسی هرندی انواع ظروف سفالی، سر جانوران، حیوانات کوچک مفرغی و... به نمایش گذاشته‌شده است.

خانه تاریخی هرندی یکی از جذاب‌ترین جاذبه های گردشگری کرمان است که در خیابان فردوسی قرارگرفته است. مسافرانی که هتل پارس کرمان که یکی از بهترین هتل های 5 ستاره این شهر است را برای اقامت انتخاب نموده‌اند، می‌توانند تنها با 14 دقیقه رانندگی به این جاذبه تاریخی دسترسی داشته باشند.

  • ساعت بازدید: 9 صبح الی 17

  • مدت‌زمان پیشنهادی بازدید از جاذبه: 2 تا 3 ساعت

  • آدرس: کرمان، خیابان بهشتی، ایستگاه طهماسب آباد، نرسیده به خیابان فردوسی

مجموعه تاریخی ابراهیم‌خان، یادگاری از قاجار

یکی دیگر از جذاب‌ترین جاذبه های گردشگری کرمان مجموعه تاریخی ابراهیم‌خان است که قدمت آن به دوران فتحعلی شاه قاجار برمی‌گردد. مجموعه ابراهیم‌خان درواقع شامل چندین بنای تاریخی شامل مدرسه، بازار و حمام است که به دستور ابراهیم‌خان ظهر الدوله حاکم وقت کرمان برای رفاه حال ساکنین آن منطقه بنا شد. این مجموعه تاریخی به سبک معماری صفوی ساخته‌شده است که در ادامه بخش این مجموعه را معرفی خواهیم کرد.

حمام ابراهیم‌خان

حمام ابراهیم‌خان یکی از بناهای تاریخی در مجموعه ابراهیم‌خان است. این حمام تاریخی پس از گذشت 2 قرن هنوز پابرجاست و به‌عنوان حمام سنتی فعال است. حمام ابراهیم مانند سایر حمام‌های قدیمی کشور پایین‌تر از سطح زمین ساخته شود چراکه این امر باعث حفظ دمای و همچنین آب‌رسانی بهتری می‌شود.

در حمام تاریخی ابراهیم‌خان علاوه بر معماری زیبا شاهد تزئینات فوق‌العاده‌ای هستیم؛ ازجمله آن‌ها می‌توان به کاشی‌کاری خشتی هفت‌رنگ و هنر مقرنس‌کاری اشاره کرد.

مدرسه ابراهیم‌خان

مدرسه ابراهیم‌خان یا ابراهیمه یکی از بناهای موجود در مجموعه تاریخی ابراهیم‌خان است. تاریخ دقیقی از ساخته‌شدن این مدرسه در دسترس نیست، اما کتیبه‌های حیاط مدرسه نشان می‌دهد که این مدرسه در سال 1232 قمری بناشده است.

نکته جالب درباره مدرسه ابراهیم‌خان این است که این بنا بعد از 200 سال همچنان برقرار است و محل تعلیم و تربیت طلبه‌ها می‌باشد.

بازار ابراهیم‌خان

از دیگر بناهای فعال در مجموعه ابراهیم‌خان می‌توان به بازار ابراهیم‌خان اشاره کرد. بازار ابراهیم‌خان که به بازار قیصر زرگری مشهور است یکی از جذاب‌ترین بازارهای سنتی کرمان بشمار می‌رود که همچنان خریدوفروش در این بازار انجام می‌شود.

  • مدت‌زمان پیشنهادی بازدید از جاذبه: 1 الی 2 ساعت

  • آدرس: کرمان، بازار کرمان، پس از بازار کلاه مال‌ها، در جوار میدان گنجعلی‌خان

بازار ابراهیم‌خان

بازار بزرگ کرمان، دومین بازار کهن

یکی از جاذبه های گردشگری کرمان که توصیه می‌شود در سفر به کرمان حتماً به آن سری بزنید، بازار بزرگ کرمان است. خرید و گشت‌وگذار در بازارهای سنتی، ضمن خرید صنایع‌دستی و سوغات فرصت خوبی برای شناخت فرهنگ مردمان آن شهر است.

بازار بزرگ با قدمتی 600 ساله یکی از قدیمی‌ترین جاذبه های گردشگری کرمان بشمار می‌رود. جالب است بدانید بازار بزرگ کرمان از بازارهای گوناگونی همچون بازار گنجعلی خان، بازار مسگرها، بازار قیصریه، بازار کفاش‌ها، بازار آهنگری، بازار کلاه مال و... تشکیل‌شده است که از طریق چهارسوق‌ها، این بازار به دیگر بازارها متصل می‌شوند.

بازار بزرگ کرمان با طول 1.5 کیلومتر از طولانی‌ترین بازارهای کشورمان بشمار می‌رود. در این بازار حجره‌های متعددی وجود دارد بدون شک هر چه بخواهید در این بازار پیدا خواهید کرد. حتی اگر قصد خرید هم ندارید قدم زدن در این مکانی تاریخی خالی از لطف نیست.

بازار بزرگ به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین جاذبه های گردشگری کرمان معرفی می‌شود. این اثر تاریخی چندین ورودی دارد که مسافران به آسانی به این بازار دسترسی خواهند داشت.

  • ساعت بازدید: 9 صبح الی 21:30

  • مدت‌زمان پیشنهادی بازدید از جاذبه: 3 تا 4 ساعت

  • آدرس: کرمان، میدان ارگ

باغ شاهزاده ماهان، بهشتی در کویر

اغلب گردشگران از باغ شاهزاده ماهان یا شازده ماهان به‌عنوان عجیب‌ترین جاذبه های گردشگری کرمان یاد می‌کنند چراکه این باغ سرسبز و زیبا در شهری کویری واقع‌شده است و همین امر موجب شده مسافران با دیدن باغ شاهزاده ماهان متحیر شوند.

باغ شاهزاده ماهان یکی از مهم‌ترین جاذبه های گردشگری کرمان بشمار می‌رود زیرا این باغ ایرانی فوق‌العاده زیبا در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. توصیه می‌شود حتی اگر سفر یک‌روزه به کرمان دارید، حتماً زمانی را به بازدید از این باغ تاریخی اختصاص دهید.

شاید وجود بهشتی در کویری‌ترین نقطه کشور چیزی عجیبی باشد، اما کافیست به کرمان سفر کنید و با پدیده عجیب باغ شازه ماهان روبه‌رو شوید.

به‌محض ورود به باغ شازده ماهان، طبیعت کویری جای خود را به درختان سرسبز سر به فلک کشیده می‌دهند. در مسیر خود دو حوضچه پر آب نمایان می‌شود که آب آن، از قنات تیگران از ارتفاعات جوپار سرچشمه می‌گیرد.

باغ شازه ماهان مانند سایر باغ های ایرانی از بخش‌های گوناگونی همچون عمارت، باغ سرسبز، حمام و... تشکیل‌شده است. اگر پس از گشت‌وگذار خسته و گرسنه شدید به رستوران این مجموعه بروید و در فضای دنج و آرام غذایتان را نوش جان کنید.

اگر دوست دارید یک‌شب را در این بنای تاریخی زیبا اقامت داشته باشید، مهمانسرای شازده ماهان این امکان برای شما فراهم کرده است. باغ شازده ماهان یکی از معروف‌ترین جاذبه های گردشگری کرمان، در 6 کیلومتری شهر ماهان و 35 کیلومتر کرمان واقع‌شده است و شما با طی کردن مسیری به این جاذبه گردشگری شگفت‌انگیز خواهید رسید.

  • ساعت بازدید: 9 صبح الی 19

  • مدت‌زمان پیشنهادی بازدید از جاذبه: 2 تا 3 ساعت

  • آدرس: کرمان، ۳۵ کیلومتری کرمان و ۶ کیلومتری شهر ماهان

جاذبه های گردشگری کرمان

جمع‌بندی

در این مطلب سعی کردیم به معرفی جاذبه های گردشگری کرمان بپردازیم؛ اما همان‌طور که خودتان می‌دانید جاذبه های گردشگری کرمان به همین موارد گفته‌شده به پایان نمی‌رسد. کرمان شهر یکی از زیباترین شهرهای کشورمان است، توصیه می‌شود برای سفر به این شهر برنامه‌ریزی کنید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی