واکنش به سخنان اخیر روحانی همچنان ادامه دارد

«جهنم»ی که نمی گذارند سرد شود

کدخبر: ۱۰۳۰۴۵
سخنان اخیر رئیس جمهور همچنان واکنش ها و حاشیه هایی را در پی دارد.
به گزارش «اقتصادنیوز»، واژه «به‌جهنم» چند روزی است وارد فضای سیاسی کشور شده و زمینه را برای بروز اختلاف‌نظر میان دولت و مخالفان فراهم کرده است.

رئیس جمهور در همایش رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور با اعتراض به رفتار منتقدان مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 گفت: « یک عده به ظاهر شعار می‌دهند ولی بزدل سیاسی هستند و تا حرف مذاکره پیش می‌آید می‌گویند ما می‌لرزیم. به جهنم؛ بروید یک جای گرم برای خود پیدا کنید. خداوند شما را ترسو و لرزان آفریده است.»
بیان همین سخنان کافی بود تا سیل انتقادها به سمت رئیس جمهور حواله شود و حتی روح‌الله حسینیان از لیدرهای جبهه پایداری در مجلس این ادبیات روحانی را با ادبیات شاه مقایسه کند. این نماینده مردم تهران در مجلس گفت:« سخنان رئیس جمهور بدعتی را ایجاد می‌کند، حتی شاه وقتی با مخالفان خود صحبت می‌کرد به آنها نگفت به جهنم بروند بلکه گفت: پاسپورت بگیرند و به خارج از کشور بروند. در واقع این نوع ادبیات رئیس جمهور دیکتاتور مآبانه است که رئیس جمهور باید پرهیز کند.»

سخنان روحانی برای بسیاری از نمایندگان گران تمام شد و برای این سخنان، طومار جمع کردند و جلسه غیرعلنی برگزار کردند. این کش و قوس سیاسی، روزنامه‌ها را نیز تحت تاثیر خود قرار داد و آنها را به بررسی این جنگ لفظی مجبور کرد.  
 
در این میان برخی از طرفداران دولت نیز به تشریح سخنان روحانی پرداختند و گفتند مخالفان می‌خواهند روحانی را عصبانی کنند. حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی رئیس جمهور در تحلیل سخنان روحانی گفت:« به نظر بنده رئیس جمهور عصبانی نبود، ولی صریح بود.»
 
بعد از این اختلاف نظر سیاسی میان دولت و منتقدان، رئیس جمهور در جلسه هیئت دولت به تشریح سخنان خود پرداخت و گفت:« مخاطب من در جمله و کلمه‌ای که در وزارت امور خارجه بیان کردم و نقطه مقابل «شیردل» بود، نه منتقدان و مخالفان، بلکه کسانی بودند که صرفاً به دنبال تخریب و کارشکنی هستند و مدتی است که از اتاق فکر به اتاق عملیاتی وارد شده‌اند و بدانند که در برابر تخریب گران سکوت نمی‌کنیم»
 
نامه‌نیوز در جدولی اظهار نظر ناظران سیاسی در مورد سخنان روحانی را گردهم جمع کرده است که در ادامه می آید:

اسم

سمت

اظهار نظر

 ابولفضل ابوترابی

نماینده مجلس

-          جناب آقای رئیس ‌جمهور! شما حقوقدان هستید و می‌دانید که اطلاق لفظ بزدلان بار کیفری دارد. از شما می‌خواهم جو آرام کشور را که خود در به وجود آمدن آن نقش داشته‌اید، حفظ کنید.

محمدحسن ابوترابی‌فرد

نایب رئیس مجلس

-          طرح این دیدگاه‌ها در راستای حراست از منافع ملی و به دلیل این نگرانی است که مبادا در عرصه مذاکرات کمترین زوایه‌ای با اصول نظام ایجاد شود، باید به این نگاه منتقدانه از موضع مدیر و مسئول به عنوان یک سرمایه نگاه کرد و برای دستیابی به برد بالاتر از آن استفاده کرد.

-          مسئولان ارشد نظام بدانند اگر این دغدغه‌ها نبود قطعاً شما از آرامش برخوردار نبودید، با ادبیاتی که شایسته مسئولان نظام نیست و واژه‌های تکفیر که انتظار نمی‌رود در ادبیات سیاسی یک نظام اسلامی و دولت اخلاق مشاهده شود منتقدان را از سخن باز نداریم.

حسام‌الدین آشنا

مشاور فرهنگی رئیس جمهور

-           رئیس جمهور عصبانی نبود، ولی صریح بود

مسعود پزشکیان

نماینده مجلس

-          آقای روحانی باید راهی را که به نفع دولت و مردم و مملکت است ادامه دهد و در این راه باید با شفافیت، مسایل را برای مردم بیان کند. البته آقای روحانی باید بدون عصبانی‌شدن این مسایل را طرح و از الفاظی استفاده کند که به قول معروف «آتو» به دست مخالفان ندهد.

-          الان دو روز است که فریاد می‌زنند آقای رییس‌جمهور توهین کرده. این کار برخی‌ من را به یاد این شعر می‌اندازد که «بخوری مال مسلمان و چو مالت بخورند، داد و فریاد برآری که مسلمانی نیست» کسانی‌که تا قبل از این خیلی بی‌احترامی‌ها کردند و به خیلی توهین کردند و همین الان هم، هر روز به روسای‌جمهور و روسای‌مجلس سابق این کشور و وزرا و مسولان گذشته، توهین می‌کنند، حالا فریاد می‌زنند، یک‌نفر به ما توهین کرده ‌است.

-          البته به نظر من، توهین‌آمیز حرف‌زدن کار درستی نیست ولی کسانی‌که انتقاد می‌کنند، یک‌بار بگویند که چرا وقتی خودشان توهین می‌کنند، اشکالی ندارد؟ چرا هر حرفی که برخلافشان زده شود با برچسب ضدولایت و ضددین و ضدانقلاب و فتنه جوابش را می‌دهند و هر حرف و ناسزایی که خودشان می‌گویند، می‌شود دلسوزی برای کشور؟ این اصلا منصفانه نیست.

احمد توکلی

نماینده مجلس

-          آقای روحانی این روزها زیاد عصبانی می‌شوید، در برابر منتقدان مذاکرات هسته‌ای صحبت از بزدلی به جهنم می‌شود و هرکس که منتقد روند مذاکرات باشد، بزدل سیاسی است و هرکس که شیفته آن بود، شیردل انقلابی است.

تویسرکانی

نماینده ولی فقیه در سازمان بسیج مستضعفین کل کشور

-          غیرقابل اعتماد دانستن دشمن عین زیرکی و هوشمندی است؛ چرا برای آن‌هایی که به آمریکا غیر قابل اعتماد هستند آرزوی جهنم می‌کنید، چرا می‌خواهید عده‌ای را به راحتی به جهنم ببرید! همان هایی که شما آنها را بزدل خطاب می کنید عزم خود را برای دفاع از آرمانها در میدان عمل جزم کرده اند.

غلامعلی جعفرزاده

نماینده مجلس

-          کلیت صحبت‌های آقای روحانی قابل دفاع نبود و پنج نفری هم که در مجلس در این رابطه صحبت کردند، تقاضای عدم تکرار صحبت‌های این چنینی از سوی آقای رئیس جمهور را مطرح کردند.

قاسم جعفری

نماینده مجلس

-          آقای رئیس ‌جمهور. شما دومین مقام قانونی کشور هستید و باید نقش پدرگونه نسبت به همه اقشار داشته باشید.به کارگیری تعابیر «کم‌سواد»، «بزدلان»، «به جهنم» و ... حیات طیبه را برای ملت ما رقم نمی‌زند.

-           شما بسته اقتصادی را برای بهبود وضعیت کشور ارائه داده‌اید، اما با فراخواندن منتقدان به جهنم می‌خواهید کشور از چاله درآمده و به چاه ویل افتد.

-          امروز همه منتقدان به نقد منصفانه پایبندند، امروز، مشخص شد که همه منتقدان منصف جزو فراکسیون «جهنمیان» هستند.

محمد نبی حبیبی

دبیرکل حزب موتلفه اسلامی

-          آقای رئیس جمهور عصبانی نشوید. ابزار اصلی مدیریت صعه سدر است. اصولا عصبانیت کاردست آدم می‌دهند، بخصوص اگر مسئول باشید. پشتیبان اصلی شما پس از رهبری و عنایت الهی مردم هستند. مردم باید قانع شوند و از شما پشتیبانی کنند در غیراین صورت هیچ نیروی داخلی و خارجی نمی‌تواند از شما حمایت کند

نجفقلی حبیبی

نماینده سابق مجلس

-          روحانی دربرابر مخالفان و فشار تا به‌حال خیلی صبوری به خرج داد، اما وقتی دید که این فشارها و تخریب‌ها کاسته نمی‌شود، با آنها جدی‌تر وارد سخن شد. بنابراین همین که آقای روحانی در برابر آنها که در مسیر توسعه سنگ‌اندازی کرده‌اند، کوتاه نمی‌آید و روی حرف خود ایستاده، ارزشمند است. با این‌حال توقع این است که آقای روحانی متناسب با شأن خود و به‌عنوان یک فرد فهیم لحن کلام خود را بهتر کند.

روح الله حسینیان

نماینده مجلس

-          180  نفر از نمایندگان نامه‌ای را امضاء کردند و خواستار بررسی نحوه  صحبت‌های رئیس جمهور شدند. نمایندگان تصمیم می‌گیرند که به جهنم بروند یا نروند.هیات رئیسه تصمیم می‌گیرد که به رئیس جمهور تذکر دهد تا از این گونه سخنانی که موجب تنش در جامعه ما می‌شود، بپرهیزد.

-          حتی شاه وقتی با مخالفان خود صحبت می‌کرد به آنها نگفت به جهنم بروند بلکه، پاسپورت بگیرند و به خارج از کشور بروند. در واقع این نوع ادبیات رئیس جمهور دیکتاتور مآبانه است که رئیس جمهور باید پرهیز کند.

-          رئیس جمهور می‌گوید من مسئول بهشت رفتن مردم نیستم چطور شده الان مسئول جهنم رفتن شده است.

محمد جواد حق شناس

عضو حزب اعتماد ملی

-          عصبانی‌شدن آقای روحانی را درک می‌کنم، اما انتظار دارم که ایشان سعه‌صدر نشان داده و بهانه به‌دست‌ منتقدان ندهند.

-           موافق دفاع آقای روحانی از مواضعشان هستم، اما اگر می‌خواستم به ایشان مشورت دهم، توصیه می‌کردم از این لحن استفاده نکنند. یک‌سال از عمر دولت گذشته و رئیس‌جمهوری دغدغه پاسخگویی به مردم و برآورده‌کردن مطالبات افرادی که به او رای داده‌اند را دارد. بنابراین طبیعی است دولتی که خود را مسئول می‌داند، برای پیشبرد کارش در مقابل سنگ‌اندازان و مانع‌تراشان جدیت نشان دهد و ممکن است که در این مسیر، عصبانی هم بشود. طبیعتا تحمل گروهی که در مقابل نابسامانی گذشته یا فساد بزرگ بانکی یا ‌سه‌هزارو700 بورسیه دولتی غیرمجاز سکوت کرده بودند و الان نسبت به پیشبرد اهداف دولت واکنش‌های عجیب نشان می‌دهند، سخت است.

-          از سوی دیگر بخشی از این منتقدان، مجموعه‌ای هستند که برای حضور در قدرت و تبلیغات علیه دولت، برنامه دارند و ممکن است عصبانی‌کردن دولت هم بخشی از برنامه آنها باشد و بخواهند بر سر آن به نفع خود موج‌سواری کنند. بنابراین دولت باید مراقبت کند تا در بازی و جنگ روانی آنها نیفتد. علاوه بر اینکه بهتر است اعضای دولت در این زمینه، بیشتر نقش‌آفرینی کنند تا آقای روحانی در نوک پیکان قرار نگیرد.

سیدمهدی طباطبایی

نماینده سابق مجلس

-          اینکه به عده‌ای آن‌طور ــ به جهنم ــ بگویید دور از ادبیات شماست؛ نصحیت‌ خیرخواهانه بنده به حضرت‌عالی این است که بیش از گذشته به خداوند پناه ببرید و در گفتارتان عصبانی نشوید، در نوشتارتان بیشتر دقت بفرمایید، زیرا در این مقطع که خدمات، پشتکار و سیاست شما چشمگیر است نباید این‌طور شود که دشمنان دین یا خدای ناکرده دشمنان نظام و گاهی نادانان درون نظام حرف‌های‌تان را سوژه کرده به شما حمله‌ور شوند.

محمدقسیم عثمانی

نمانیده مجلس

-          رئیس جمهور مطالبی را مطرح کرده که سخنان او ادبیات مناسبی برای منتقدان نبود.

-          اگر زمانی که رئیس جمهور از خس و خاشاک استفاده کرد، با او برخورد می‌شد، شاید امروز شاهد تکرار اینگونه سخنان نبودیم.

احمد علم‌الهدی

امام جمعه مشهد

-          سخن رئیس جمهور خلاف قرآن است و اینکه ایشان مخالفان موضوع هسته‌ای را ترسو می‌داند درست نیست.

-          کسانی که ترسو هستند جایگاه آنها در بهشت است چون آنها دارای تقوا هستند و اینکه ما منافع و حقوق یک کشور و سرنوشت اسلام را روی میز مذاکره بگذاریم و با سرسخت‌ترین دشمنان خود مذاکره کنیم جای ترس دارد.

نادر قاضی‌پور

نماینده مجلس

-          ما درخواست کتبی خود را برای حضور رئیس‌ جمهور در مجلس و در یک جلسه غیرعلنی به منظور ارائه توضیحاتی درباره اظهارات روز گذشته‌اش، به هیأت رئیسه ارائه دادیم و از شما می‌خواهیم با برگزاری این جلسه غیرعلنی موافقت کنید.

احمد کریمی اصفهانی

دبیرکل جامعه اصناف و بازار

-          هرکس در هر جایگاهی که است باید ملاحظاتی را حفظ کند. درست است که روی صحبت‌های آقای روحانی با تخریب‌کنندگان است اما حتی در برابر آنها باید در جایگاه یک خیرخواه وارد شد. بنابراین بهتر است که مواضع اینچنینی تکرار نشود. چراکه این نوع ادبیات یادآور ادبیات آقای احمدی‌نژاد است که از عبارت خس‌وخاشاک استفاده می‌کرد. بهتر بود آقای روحانی بعد از آنکه مخالفان را بی‌سواد خوانده بود، به این بحث خاتمه می‌داد و وارد این الفاظ جدید نمی‌شد. البته طرف‌های مقابل آقای روحانی هم نباید به این فضا دامن بزنند. با این حال توقع از آقای روحانی بیشتر است چراکه ایشان از عقلای کشور هستند و این برخوردها با آن منطق و عقلی که از ایشان سراغ داریم جور درنمی‌آید. چراکه ابزار بزرگی، سعه‌صدر است و سعه‌صدر در برابر این مخالفان و تخریب‌ها نشانه بزرگی است.

جبار کوچکی‌نژاد

نماینده مجلس

-          ادبیات به کار برده شده از سوی رئیس جمهور در این جلسه به هیچ وجه در شأن ایران اسلامی نبود. فرزندان امام راحل و رهبری، جهنم را تنها برای دشمنان ایران اسلامی می‌دانند.

-          شما شعار اعتدال را برای خود انتخاب کرده‌اید و بیش از نیمی از شرکت‌کنندگان در انتخابات به خاطر همین شعار به شما رأی دادند، اما شما در عمل گویا خلاف اعتدال رفتار می‌کنید.

علیرضا محجوب

نماینده مجلس

-          موافق انتقاد هستم اما باید فضای انتقاد برای همگان فراهم شود. نمایندگان مجلس یادشان باشد رئیس‌جمهور سابق بارها به ساحت مجلس توهین کرد و آقایان ککشان هم نگزید. اگر مجلس بر اساس کاری که امروز کرده (اشاره به جلسه غیرعلنی) رفتار کند به اعتقاد من گام مثبتی است. زمانی که رئیس‌جمهور قبلی ضبط‌صوت و نوار در مجلس پخش کرد و 17هزار میلیارد به کشور تحمیل کرد، کسی حرفی نزد.

علی مطهری

نماینده مجلس

-          تاکتیک برخی از منتقدان این است که رییس‌جمهور را عصبانی کنند، رئیس‌جمهور باید سعه‌صدر و تحمل بیشتری داشته و برخورد انفعالی با منتقدان نداشته باشد.

-          درحال‌حاضر تاکتیک برخی از منتقدان این است که حرفی را مطرح کرده و رئیس‌جمهور را عصبانی کنند، سپس ایشان هم در مقابل، واکنش تندی نشان دهد و بعد دوباره آنها پاسخ دهند و همین سیر ادامه یابد. معتقدم رئیس‌جمهور باید از کنار بسیاری از انتقادها بگذرد و گاهی بهترین پاسخ سکوت است. روش اسلامی و سیره امیرالمومنین(ع) در دوره خلافت هم این‌گونه بود که تحمل و سعه‌صدر زیادی در مقابل منتقدان و مخالفان داشتند.

-          با این حال برخی جملات روحانی، خاطره آقای احمدی‌نژاد را زنده کرد. البته عده‌ای سخن ایشان را تحریف کردند. مثلا یکی از روزنامه‌ها از قول رئیس‌جمهور در صفحه اول تیتر زد: «بروید به جهنم» یا دیگری نوشت رئیس‌جمهور منتقدان را به جهنم دعوت کرد، درحالی‌که ایشان گفتند: اگر از مذاکره می‌هراسید به جهنم، یعنی اهمیتی ندارد. البته همین سخن هم نباید گفته می‌شد اما ما هم نباید معرکه بگیریم و این موضوع را علم کنیم، مسایل مهم‌تری در کشور وجود دارد.

الیاس نادران

نماینده مجلس

-          آن مرد که کابینه را خط قرمز خود می دانست و آن دیگری که منتقدان را متهم به بحران سازی های 9 روزه می کرد و آن بزرگواری که مخالفان خود را دشمن پیامبر می دانست، از این روش‌ها و تهدیدها سودی نکردند، شما هم سودی نخواهید کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید