نا‌امیدی بنگاه‌داران از رونق مسکن در زمستان 

کدخبر: ۱۰۹۹۶۷
فصل خرید و فروش مسکن آغاز شد اما مسکن روی چرخ رونق نچرخید. 
نا‌امیدی بنگاه‌داران از رونق مسکن در زمستان 

به گزارش «اقتصاد نیوز» مشاوران املاک تهران از بازار مسکن امسال گلایه دارند و می‌گویند سیاست‌های اقتصادی دولت هر روز این بازار را با رکود بیشتری همراه می‌کند.

درحالی که براساس پیش بینی‌های کار‌شناسان به نظر می‌رسید بازار مسکن با رونق همراه شود و در زمستان امسال از رکود در معاملات خارج شود، با گذشت یک ماه از فصل زمستان هیچ رونقی به این بازار وارد نشد و بنگاه داران و فروشندگان مسکن به روزهای پایانی سال و ورود رونق به بازار نا‌امید‌تر شدند.

برخی مشاوران املاک مناطق مرکزی تهران از وضعیت رکودی خرید و فروش‌ها گلایه دارند و برخی دیگر می‌گویند در طول ۲۰ماه گذشته فقط رهن و اجاره در رونق بوده است که آن هم در فصول پر رونق همچون تابستان سکون داشته است و دراین زمان فقط به اندازه نیاز موجر و مستاجر قراداد منعقد شده است و در بیشتر موارد طبق توافق طرفین قرارداد تمدید شده است.

یک ماه از فصل زمستان گذشت و آب از آب مسکن تکان نخورد. نه قیمت‌ها افزایش و کاهش داشت و نه معاملات رنگ رونق به خود دیدند.

یکی از مشاوران املاک منطقه هفت تیر تهران بازار خرید و فروش مسکن را در نیمه دوم سال را بد‌ترین وضعیت خرید و فروش در طول سه سال گذشته دانست و گفت در مدت ۲۰سال سابقه کاری در بخش خرید و فروش مسکن تاکنون تا این اندازه رکود دربازار را ندیده بوده است.

وی به اقتصاد نیوز گفت که حتی سال گذشته هم که اولین سال شروع رکود پس از افزایش قیمت مسکن بود، در نیمه دوم و نزدیک به سال جدید بازار کمی تکان خورد و معاملات حداقلی را ثبت کرد اما بازهم نسبت به گذشته خود کم رونق بود.

پیش‌تر رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران به اقتصاد نیوز گفته بود که بازار مسکن در سه ماه پایانی سال بهتر می‌شود و با کمی راه آمدن خریدار و فروشنده در هنگام معامله می‌توان شاهد بهبود بازار بود.

به گزارش «اقتصاد نیوز» گرچه بار‌ها آمارهای مختلفی از افزایش معاملات مسکن اعلام می‌شود اما آنچه مشاوران املاک و بنگاه داران می‌گویند معاملات صورت گرفته از انتظارشان دور بوده است. چرا که با وجود ساخت و ساز‌های زیادی که در تهران صورت می‌گیرد، معاملات آن گونه که باید نبوده است.

در این زمان برخی همچنان به افزایش ساخت و ساز‌ها تاکید دارند و برخی دیگر براین باورند که باید بازار عرضه و تقاضا برابر شود چرا که در سال‌های گذشته عرضه کمتر از تقاضا بوده و دلیل افزایش ناگهانی قیمت شده است، اما اکنون عرضه بیش از تقاضا شده است و این امر نیز دلیل رکود در خرید و فروش شده است.

یک کار‌شناس اقتصاد مسکن در این باره گفته است که هنوز هم کشور و به ویژه تهران جای ساخت و ساز مسکن دارد و اگر تولید اتفاق نیفتد قیمت‌ها در مقطعی به صورت پلکانی افزایش خواهند داشت.

اخبارمرتبط:
مسکن در خواب زمستانی

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید