افزایش تقاضا برای دلار در معاملات جهانی

کدخبر: ۳۶۳۵۰۰
تا زمانی که معامله گران نسبت به آینده خوش بین نباشند، ترجیح خواهند داد سرمایه های در اختیار خود را در دارایی های امن نگهداری کنند و این تقاضا برای دارایی های امن احتمالا در کوتاه مدت در سطح نیرومندی باقی خواهد ماند.
افزایش تقاضا برای دلار در معاملات جهانی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، اخبار منتشره از احتمال اجرایی شدن یک بسته محرک دیگر در آمریکا باعث افزایش تقاضا برای خرید اسکناس سبز شده است. رقبای اصلی دلار کماکان با ریسک های ناشی از کرونا و شرایط داخلی مواجه اند: پوند و یورو به دلیل مساله برگزیت و آینده نامعلوم روابط انگلیس و اتحادیه اروپا و ین ژاپن نیز به دلیل کاهش معنادار صادرات این کشور.  

نیل جونز- کارشناس مسایل ارزی در بانک میزوهو گفت: دارایی های پرریسک در شرایط فعلی کمتر مورد استقبال معامله گران قرار می گیرند چرا که احتمال بدتر شدن شرایط اقتصادی جهان وجود دارد. تا زمانی که معامله گران نسبت به آینده خوش بین نباشند، ترجیح خواهند داد سرمایه های در اختیار خود را در دارایی های امن نگهداری کنند و این تقاضا برای دارایی های امن احتمالا در کوتاه مدت در سطح نیرومندی باقی خواهد ماند.  

شمار افراد متقاضی مزایای بیکاری در آمریکا مجددا در حال نزدیک شدن به رکورد ثبت شده تابستان است و این مساله می تواند کار را برای حفظ نرخ بیکاری در محدوده تک رقمی دشوار کند. در حال حاضر نرخ بیکاری آمریکا ۸.۵ درصد است که این رقم فاصله قابل توجهی با نرخ بیکاری ۴.۵ درصدی قبل از بحران کرونا دارد.

عامل موثر دیگر بر بازار ارز، اخبار مربوط به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است. اگرچه جوبایدن هنوز با اختلاف اندکی در نظرسنجی ها از ترامپ پیش است اما نمی توان با قطعیت در خصوص برنده احتمالی سخن گفت. در شرایطی که دونالد ترامپ تردیدهایی در خصوص پذیرش نتیجه انتخابات در صورت شکست خوردنش را ایجاد کرده، رئیس جمهوری خواه سنا آمریکا گفته است پیروز انتخابات از هر کدام از دو حزب در ماه ژانویه رئیس جمهور خواهد شد و کسی نمی تواند مانع این کار شود.  

اختلافات بین چین و آمریکا نیز زیر ذره بین معامله گران قرار دارد. آمریکا مجددا چین را به نقض حقوق بشر متهم و به فشار خود روی اپلیکیشن های چینی افزوده است. روابط سرد دو طرف در حال نشان تدریجی پیامدهای خود روی مناسبات مالی و تجاری است و معامله گران از این نگران هستند که فاز نخست توافق تجاری با وخیم تر شدن فضای کنونی از دست برود و جنگ تجاری بین دو طرف از سر گرفته شود.  

اظهارات ترامپ مبنی بر دستکاری تعمدی چین در نرخ های برابری ارزی بار دیگر باعث نگرانی معامله گران از تشدید اختلافات دو اقتصاد نخست جهان شده است. به گفته ترامپ، چین با دخالت در بازار ارز به دنبال کاهش مزیت رقابتی تولیدکنندگان آمریکایی بوده است.

رئیس جمهور آمریکا هم چنین از رد درخواستش برای تغییر در نرخ برابری دلار در مقابل سایر ارزها توسط مشاورانش خبر داد و افزود: پیش مشاورانم رفتم و از آن ها پرسیدم چه طور است کاری در خصوص دلار انجام دهیم؟ آن ها گفتند که این کار ممکن نیست و باید به طور طبیعی نرخ ارز شناور باشد.  

بانک مرکزی چین ادعای دخالت عمدی در بازار ارز با هدف کسب مزیت رقابتی را تکذیب کرده است. برخلاف ادعای ترامپ، ارزش یوان در روزهای اخیر در برابر دلار پیشروی محسوس داشته و اخیرا به بالاترین سطح دو ماه خود نیز رسیده است.   

نرخ عجیب تورم کشورهای اروپایی و فاصله گرفتن آن از محدوده دو درصدی هدف گذاری شده توسط بانک مرکزی اروپا باعث سردرگمی معامله گران نسبت به امکان تداوم روند صعودی ارزهای اروپایی شده است. طبق مرکز آمار اتحادیه اروپا، متوسط نرخ تورم در ۱۹ کشور عضو منطقه یورو در ۱۲ماه منتهی به آگوست با ۰.۶ درصد کاهش نسبت به رقم مشابه منتهی به ماه قبل به منفی ۰.۲ درصد رسید. همچنین متوسط نرخ تورم در ۱۲ ماه منتهی به آگوست در ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا ۰.۴ درصد اندازه‌گیری شده که ۰.۵ درصد کمتر از رقم ثبت شده ماه قبل بوده است.

با وجود بازگشایی کسب و کارها و از سرگیری فعالیت های تجاری انتظار نمی رود اقتصاد جهانی امسال را با رشد مثبت به پایان برساند. سازمان توسعه و همکاری اقتصادی در برآورد جدید خود پیش بینی کرده است رشد اقتصادی جهان برای کشورها به طور متوسط منفی ۴.۵ درصد خواهد بود. طبق پیش بینی های این سازمان اقتصاد چین امسال تنها ۱.۱ درصد رشد خواهد کرد که این عملکرد برای آمریکا از این هم ناامیدکننده تر خواهد بود تا جایی که انتظار می رود بزرگ ترین اقتصاد جهان تا پایان امسال ۳.۸ درصد کوچک شود.

پس از فروکش کردن موج اولیه، روند شیوع کرونا در بسیاری از کشورها سرعت گرفته که این روند به ویژه در اروپا محسوس بوده است. با این حال دونالد ترامپ- رئیس جمهور آمریکا- از قرار داشتن توسعه واکسن کرونا در مراحل پایانی و آغاز توزیع آن از اواخر ماه آینده صحبت کرده است.  

تاکنون بیش از ۳۲ میلیون و ۶۵۶ هزار و ۷۲ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین ۹۹۰ هزار و ۹۳۹ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۲۰۷ هزار و ۹۲۷ نفر، برزیل با ۱۴۰ هزار و ۴۰ نفر، هند با ۹۳ هزار و ۴۰۸ نفر، مکزیک با ۷۵ هزار و ۴۳۹ نفر و انگلیس با ۴۱ هزار و ۹۳۶ نفر بوده است.

رانکو بریچ-  استراتژیست مسائل ارزی در موسسه " مونکس یوروپ" گفت: آن طور که از بیانیه بانک مرکزی اروپا بر می آید، آن ها قصدی برای دخالت در بازار ارز ندارند البته تا زمانی که نرخ تورم خیلی تحت تاثیر قرار نگیرد. اکنون که یورو در موضع قدرتمندی قرار دارد شاهد افزایش واردات خواهیم بود و این می تواند برای تولیدکنندگان اروپایی که همین الان هم در شرایط مناسبی نیستند، خبر خوبی نباشد.  

دولت آمریکا با توجه به پیامدهای کرونا مجبور به افزایش شدید مخارج خود شده و همین مساله در ماه های اخیر فشار زیادی روی دلار آورده است البته انتظار می رود در ماه های پایانی سال و با بهبود شاخص های کلان اقتصادی، موقعیت اسکناس سبز در برابر رقبای خود مستحکم تر شود.  دفتر کنترل بودجه کنگره در گزارشی هشدار داده است با تداوم روند فعلی تا سال ۲۰۵۰ میزان بدهی آمریکا به دو برابر میزان تولید ناخالص داخلی این کشور خواهد رسید. تا پایان امسال نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی بزرگ ترین اقتصاد جهان به ۹۸ درصد خواهد رسید و سال آینده میزان بدهی از اندازه اقتصاد این کشور هم بزرگ تر خواهد شد.

پیش از این صندوق بین المللی پول با هشدار نسبت به روند صعودی بدهی های آمریکا گفته بود در میان مدت، پرداختن به مساله بدهی و کاستن از میزان کسری بودجه و بدهی های دولتی باید یکی از اصلی ترین اولویت های سیاست گذاران آمریکا باشد.

شاخص دلار

 شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۳۴ درصد افزایش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۴.۶۳۸ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۰۷۶  دلار اعلام شد.  

ارزهای اروپایی

در تازه‌ترین دور از معاملات، پوند با ۰.۰۵ درصد کاهش نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۷۴ دلار مبادله شد. یورو ۰.۳۸ درصد پایین رفت و با باقی ماندن در کانال ۱.۱۶ به ۱.۱۶۲ دلار رسید.

ارزهای آسیایی

در معاملات بازارهای ارزی آسیایی، هر دلار با ۰.۲۷ درصد افزایش به ۱۰۵.۶۱۲  ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۴۲۲ دلار مبادله شد. همچنین نرخ برابری دلار معادل ۶.۸۲۳ یوان چین اعلام شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید