حق کمیسیون مشاوران املاک کاهش یافت

کدخبر: ۳۶۴۱۳۳
بر اساس تصمیم سازمان صنعت معدن و تجارت استان تهران، حق کمیسیون مشاوران املاک برای قراردادهای خرید و فروش که تا پیش از این نیم درصد از هر طرف معامله بود به ۲۵ صدم درصد از هر یک از طرفین کاهش پیدا کرد.
حق کمیسیون مشاوران املاک کاهش یافت

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایسنا: براساس ابلاغیه سازمان صنعت معدن و تجارت استان تهران که به اتاق اصناف تهران اعلام شده، حق کمیسیون مبایعه‌نامه به میزان ۲۵ صدم درصد ارزش معاملاتی ملک از هر طرف مجموعا نیم درصد از هر دو طرف محاسبه و اخذ شود. این نرخ تا پیش از این نیم درصد از هر طرف معامله بود.

همچنین حق الزحمه قراردادهای رهن/ودیعه اجاره از هر طرف به میزان نیم درصد مبلغ رهن تعیین شده است.

حق کمیسیون اجاره نیز یک چهارم مبلغ اجاره یک ماه از هر طرف معامله خواهد بود.

طبق این دستورالعمل حق کمیسیون بابت تمدید اجاره از هر طرف یک دهم حق کمیسیون اجاره محاسبه و اخذ شود.

حق‌الزحمه قراردادهای مشارکت از هر طرف دو دهم درصد ارزش قرارداد مجموعاً ۴ دهم درصد محاسبه و اخذ خواهد شد.

خدمات متمم قرارداد و مبایعه نامه نیز رایگان خواهد بود.

در این ابلاغیه آمده است بازگشت به نامه شماره ۱۱۴۸۶۶ مورخ ۹۸/۱۱/۰۱ به آگاهی می‌رساند پیشنهاد نرخ خدمات مشاوران املاک شهر تهران به همراه صورت‌جلسه کمیته نرخ گذاری کالا و خدمات در جلسه مورخ ۹۹/۰۶/۲۳ کمیسیون نظارت تهران مطرح که پس از بحث و تبادل نظر به موجب بند ۶ مصوبات ضمن اصلاح پیشنهاد کمیته با تعرفه خدمات مشاوران املاک موافقت گردید.

ذیل این نامه که از سوی یدالله صادقی، رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت استان تهران به فراهانی رئیس اتاق اصناف تهران نوشته شده آمده است مراتب وفق مقررات ماده ۵۱ قانون نظام صنفی جهت اقدام قانونی لازم اعلام میگردد.

پیش از این مصطفی قلی خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران خبر داده بود که جلساتی برای تعیین نرخ کمیسیون مشاوران املاک برگزار شده است. پیشنهاد اتحادیه املاک ۴ دهم درصد، سازمان حمایت از مصرف کننده ۳ دهم درصد و کمیسیون نظارت وزارت صمت ۲۵ صدم درصد از هریک از طرفین بود که نهایتا نرخ ۲۵ درصد از متعاملین تعیین شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید