قرارداد میلیاردی برای ادغام نفتی تولیدکنندگان آمریکایی

کدخبر: ۳۶۴۱۵۵
شرکت نفت و گاز دوون انرژی شرکت انرژی دبلیو پی ایکس انرژی را در قراردادی به ارزش ۲.۵۶ میلیارد دلار خریداری می کند.
قرارداد میلیاردی برای ادغام نفتی تولیدکنندگان آمریکایی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، در جدیدترین توافق ادغام تولیدکنندگان آمریکایی، شرکت نفت و گاز دوون انرژی شرکت انرژی دبلیو پی ایکس انرژی را در قراردادی به ارزش ۲.۵۶ میلیارد دلار خریداری می کند.

این قرارداد در شرایطی انجام می گیرد که شرکتهای نفت شیل آمریکا به دلیل قیمت ضعیف نفت و مشکلاتشان برای تهیه سرمایه به منظور بازپرداخت بدهی، متحمل ضررهای مالی شده اند.

بر اساس قرارداد میان دو شرکت، ارزش سهم شرکت دبلیو پی ایکس ۴.۵۶ دلار تعیین شده که ۲.۷ درصد بالاتر از قیمت نهایی معاملات جمعه است. ارزش سهام این شرکت پس از انتشار خبر ادغام، ۱۱.۵ درصد جهش یافت و ۴.۹۵ دلار معامله شد در حالی که سهام دوون انرژی با ۴.۷ درصد افزایش، ۹.۲۳ دلار بود.

قرارداد دوون، دومین قرارداد بزرگ ادغام پس از شوک قیمت نفت در آوریل است. شرکت شورون در ژوئیه توافق کرد شرکت نوبل انرژی را در قراردادی به ارزش پنج میلیارد دلار خریداری کند.

دوون اظهار کرد که انتظار می رود این قرارداد در اوایل سال ۲۰۲۱ نهایی شود و به کاهش هزینه ها و افزایش جریان نقدینگی سالانه به میزان ۵۷۵ میلیون دلار تا پایان سال آینده کمک خواهد کرد.

بر اساس گزارش رویترز، تولید نفت دو شرکت می تواند به ۲۷۷ هزار بشکه در روز برسد.

احتمال این که قراردادهای ادغام بیشتری در راه باشد، وجود دارد. بازیگران بزرگ صنعت انرژی برای تحمل هر بحرانی حتی اگر ناچار به کاهش هزینه و کاهش مشاغل باشند، توانایی کافی را دارند اما شرکتهای مستقل متوسط آسیب پذیرتر هستند. این امر به خصوص در صنعت نفت شیل آمریکا به خوبی قابل مشاهده است. تولیدکنندگان مقروض از یک سو با نابودی تقاضا بر اثر شیوع ویروس کرونا و از سوی دیگر با فشار سرمایه گذاران برای سوددهی بالاتر مواجه هستند.

موج ادغامها و خریدها یکی از مشخصه های هر رکودی در صنایع دوره ای است اما این بار حتی این موج هم مبهم است زیرا پاندمی کرونا باعث شده است خریداران احتمالی تمایلی برای ریسک کردن پول خود نداشته باشند. اگر تقاضا برای نفت به وضعیت عادی برنگردد، هیچ دلیلی برای سرمایه گذاری در داراییهای نفتی وجود نخواهد داشت. با این حال خبر ادغام شرکتهای دوون انرژی و دبلیو پی ایکس نشان می دهد که ممکن است هنوز امیدی برای قراردادها در فضای نفت و گاز وجود داشته باشد.

برای بسیاری از شرکتها در این بخش، ادغام تنها راه بقاست زیرا نفت در محدوده ۴۰ دلار محبوس شده که بسیار کمتر از قیمت سودآوری بسیاری از تولیدکنندگان نفت شیل آمریکا است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید