عضو اتاق بازرگانی ایران:

گرانی چه رابطه‌ای با بورس دارد؟

کدخبر: ۳۶۵۰۷۹
اقتصادنیوز :‌خسرو فروغان گران سایه، عضو اتاق بازرگانی ایران، افزایش بدون دلیل و بی مبنای شاخص بورس در ماه‌های گذشته، یکی از اصلی‌ترین عوامل شکل‌گیری موج جدید تورمی است.
گرانی چه رابطه‌ای با بورس دارد؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اعتمادآنلاین ، خسرو فروغان گران سایه  بیان کرد: ما از ماه‌ها قبل پیش بینی کرده بودیم که در صورت اصلاح نشدن برخی شرایط و مقدمات، احتمال افزایش قیمت برخی محصولات وجود خواهد داشت و متاسفانه می‌بینیم که این روند افزایشی در برخی کالاها خود را نشان داده است.

وی با بیان اینکه افزایش بدون دلیل و بی مبنای شاخص بورس در ماه‌های گذشته، یکی از اصلی‌ترین عوامل شکل گیری موج جدید تورمی است، توضیح داد: ما پیش از این هشدار داده بودیم که قیمت سهام برخی شرکت‌ها و کارخانه‌ها، بدون پشتوانه تولیدی و صرفا در مسیر حباب بازار در حال افزایش است. این شرکت‌ها وقتی با بالارفتن ارزش سهامشان مواجه می‌شوند یا باید به افزایش تولید رو بیاورند که در شرایط فعلی دشوار است یا باید قیمت محصولاتشان را بالا ببرند که نتیجه انتخاب گزینه دوم، افزایش قیمت برخی محصولات در بازار بوده است.

عضو اتاق بازرگانی ایران، با اشاره به برخی سیاست‌های محدودکننده دولت در واردات و صادرات بیان کرد: امروز کشور ما برای تولید برخی محصولات و کالاهای مورد نیاز به واردات مواد اولیه وابسته است اما سیاست‌های محدودکننده وارداتی و مشکلاتی که برای صادرکنندگان در بازگشت ارزشان به وجود آمده، عملا راه را بر این مسیر بسته و دسترسی کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی به مواد اولیه را کاهش داده است.

فروغان گران سایه ادامه داد: وقتی مواد اولیه نرسد، یا باید کالاها را به شکل قاچاق وارد کرد که به نفع هیچ بخشی در اقتصاد نیست یا در آینده با کمبود کالا مواجه می‌شویم. همانطور که در هفته‌های گذشته، نرسیدن یا گران شدن نهاده‌های طیور به مرغداران به افزایش قیمت این محصول در بازار منجر شد، در آینده نیز می‌توان در رابطه با کالاهای دیگر چنین برداشت و نگرانی را داشت.

به گفته وی تا زمانی که دولت دست بخش خصوصی را باز نگذارد و به آنها اجازه دور زدن تحریم‌ها را ندهد، همچنان مشکلاتی مانند افزایش قیمت ارز یا سایر کالاها در بازار وجود خواهد داشت.

طبق گزارش مرکز آمار، نرخ تورم شهریور ماه سال جاری ۲۶ درصد بوده است. این نرخ در حالی به دست آمده که بانک مرکزی در هدف گذاری یک ساله خود، از نرخ تورمی در حدود ۲۲ تا ۲۴ درصد سخن گفته است.

فعالان بخش خصوصی افزایش نقدینگی و بالا رفتن فشار بر تولیدکنندگان را اصلی‌ترین عامل تداوم تورم در ماه‌های گذشته اعلام کرده‌اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید