بنزین در صدر صادرات به اقلیم کردستان

کدخبر: ۳۶۵۲۷۲
سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی گفت: دولت مرکزی عراق 700 هزار بشکه در روز ظرفیت پالایشی دارد و استانداردی که برای ورود فرآورده‌های نفتی در نظر گرفته یورو 4 و 5 است. علاوه بر آن وزارت نفت عراق بخاطر تحریم آمادگی خرید از ایران را ندارد.
بنزین در صدر صادرات به اقلیم کردستان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا، سیدحمید حسینی، با اشاره به افزایش رقم صادرات به عراق طی سال جاری اظهار داشت: در ششم ماه ابتدایی امسال 2 میلیارد و 907 میلیون دلار به عراق صادرات داشته‌ایم. در 5 ماه ابتدایی سال رقم صادرات در هر ماه حدود 450 تا 560 میلیون دلار بود اما در شهریور ماه با توجه به باز شدن مرزهای عربی و فعالیت هر روزه مرزها اوضاع صادرات بهتر شد و به رقم 550 تا 560 میلیون دلار رسیدیم. 

بنزین در صدر صادرات به اقلیم کردستان/ وزارت نفت عراق بخاطر تحریم آمادگی خرید از ایران را ندارد

وی عمده صادرات به اقلیم کردستان عراق را بنزین سپس گاز، برق، مصالح ساختمانی، مواد غذایی، مواد شیمیایی، پتروشیمی و بقیه اقلام صنعتی عنوان کرد.

سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی در ادامه درباره دلیل اینکه بیشتر حجم صادراتی ایران به اقلیم کردستان عراق است و نه دولت مرکزی این کشور، توضیح داد: دولت مرکزی عراق 700 هزار بشکه در روز ظرفیت پالایشی دارد و استانداردی که برای ورود فرآورده‌های نفتی در نظر گرفته یورو 4 و 5 است. علاوه بر آن وزارت نفت عراق بخاطر تحریم آمادگی خرید از ایران را ندارد و بیشتر نیاز خود را از هند و اروپا تامین می‌کند، البته امسال واردات فرآورده‌های نفتی خود را بخاطر کرونا کم کرده است.

وی افزود: بنابراین اقلیم کردستان مشتری عمده ما است، بعضا بارها به دولت مرکزی عراق هم ارسال می‌شود. در کل از 10 سال تاکنون صادراتی به دولت مرکزی عراق نداریم و بیشتر مراودات تجاری ما با اقلیم است.

وی خاطرنشان کرد: اقلیم قوانین و مقررات خود را دارد و در بحث تحریم اختیاراتی دارد و بر اساس آن عمل می‌کند. اقلیم واردات چیزی را ممنوع نمی‌کند، معمولا سیاست‌های تجاری خود را با تعرفه‌ها تنظیم می‌کند و هر زمان که بخواهد کالایی وارد نشود تعرفه‌ها را افزایش می‌دهد و مانند دولت مرکزی ممنوع نمی‌کند.

حسینی با بیان اینکه بنزین صادراتی ایران با اکتان 87 و 91  و بالاترین کیفیت در منطقه است، گفت: البته عمده بنزین یورو 4 و آنچه ستاره خلیج‌فارس تولید می‌کند داخل کشور و در شهرهای بزرگ مصرف می‌شود. در منطقه، بنزین با این کیفیت تولید نمی‌شود و غیر از هند هیچ کشوری بنزین با استاندارد یورو 4 و 5 تولید نمی‌کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید