استارتاپ‌هایی که جهان را تغییر می‌دهند (۳)

فناوری‌های آینده بشری؛ از ورزش با آینه جادویی تا پهپاد دارو رسان

کدخبر: ۳۶۵۶۰۸
خلاقانه‌ترین فناوری‌های در حال توسعه جهان با چشم‌انداز تجاری شدن و کمک به آسان تر شدن زندگی انسان در آینده به سرعت پیش می‌روند.
فناوری‌های آینده بشری؛ از ورزش با آینه جادویی تا پهپاد دارو رسان

به گزارش اقتصاد نیوز، تکنولوژی‌های که به دنبال تسخیر آینده‌ هستند، همیشه گزینه‌هایی جذاب برای شناخت و پیگیری هستند. حال آن که این فناوری می‌خواهد برای انجام دادن تمرین ورزشی دسته جمعی از راه دور و به کمک یک آینه جادویی باشد یا یک بازوی اتوماتیک برای تحویل کالا به مشتریان.

ایده‌هایی که ممکن است ناشی از انجام روزمره یک کار یا یک تجربه تروماتیک یا شاید سفارش ناسا برای ساخت یک وسیله شکل گرفته باشند. استارتاپ‌ها در خط مقدم این پیشرفت بشری قرار دارند و با سرمایه گذاری های ریسک پذیر خود به دنبال تسخیر آینده یا حداقل بخشی از آن هستند.


>>>این مطلب را هم بخوانید؛

 ۴ تکنولوژی جدید در جستجوی دنیای بهتر

با پیاده‌روی، برق تولید کنیم /آینده چه شکلی است؟


اقتصاد نیوز در سلسله گزارش‌هایی، ۱۲ فناوری مبتکرانه و نو را معرفی می کند که به دنبال انقلابی بزرگ در جهان ما هستند. ۴ فناوری که در متن زیر به آن‌ها پرداخته شده سومین و آخرین بخش این گزارش‌ها محسوب می‌شود. بخش اول و دوم این گزارش در روزهای گذشته منتشر شدند.

استارتاپ

ورزش در خانه با آینه جادویی

تمرین شما چه انفرادی باشد چه گروهی، با استفاده از آینه پیشرفته واها (Vaha) دیگر هرگز مجبور نیستید به تنهایی در خانه تمرین کنید. آیا واقعا در عصر اپلیکیشن‌های تناسب اندام هنوز به سالن‌های ورزشی نیاز داریم؟ کسانی که از تمرین با وسایل بدنسازی حرفه‌ای لذت می‌برند و کسانی که ورزش را به عنوان یک تجربه اجتماعی درک کرده‌اند، می گویند که سالن‌های ورزشی را ترجیح می‌دهند. اما بالاخره ممکن است برخی از آن‌ها هم حتی فرصت یا توان رفتن به سالن ورزشی را ندارند. برای حل این مشکل والری نورس-بونستوم، بنیانگذار باشگاه‌های ورزشی زنجیره‌ای Mrs Sporty، راهی را برای ترکیب کردن آموزش دیجیتال در خانه و برخوردهای انسانی پیدا کرده است.

آینه هوشمندی که او طراحی کرده، برگزاری جلسات تمرین گروهی از راه دور را از داخل اتاق شما امکان پذیر کرده است. واها حتی می‌تواند مربی شخصی شما باشد.

فناوری پیشرفته واها به قیمت ۲ هزار و ۶۳۵ یورو در دسترس است. این آینه، دوربینی است که می‌تواند حرکات شما را به طور دقیق تجزیه و تحلیل کند. اولین قدم برای واها، ارزیابی وضع موجود است. این فناوری بر اساس داده‌های شخصی کاربر و تمرینات آزمایشی مختلف، رژیم تمرینی متناسب با نیازهای فردی او تنظیم می‌کند. این آینه جادویی یک مربی را در برابر شما قرار می‌دهد که شما را در تمرینات کششی راهنمایی کند.

در جلسات گروهی واها همه می‌توانند یکدیگر را به صورت زنده و مستقیم ببینند، مانند جلسات از راه دوری که از طریق زوم در دوران کرونا انجام می‌شود. شما حتی اگر تمایل داشته باشید می‌توانید از آینه درخواست کنید، تا با استفاده از تصاویر هولوگرافیک یک مربی شخصی را بصورت زنده در اختیار داشته باشید.

استارتاپ

پهپادی که جان افراد را نجات می‌دهد

افرادی که در مکان‌های دوره افتاده و دارای فوریت‌های پزشکی هستند، اغلب به دلیل طولانی شدن مدت زمان لازم برای تهیه داروهای مورد نیاز، جان خود را از دست می‌دهند. وینگ کوپتر (Wingcopter) مصمم است تا با سریعترین هواپیمای بدون سرنشین جهان این مشکل را حل کند.

برخی از وقایع زندگی به تجارب تغییر دهنده زندگی تبدیل می‌شوند. تام پلامر چنین وقایعی را تجربه کرده است. او وقتی به صورت داوطلبانه در غنا حضور داشت، خانواده‌ای در همسایگی میزبان او زندگی می‌کرد که صاحب نوازد شد و نوزاد پس از چند روز جانش را از دست داد. او می‌گوید: اگر کمک پزشکی سریعتر می‌رسید می‌توانست جان آن کودک را نجات دهد.

پلامر چند سال بعد با مهندس جاناتان هسلبرت که مشغول کار بر روی نوع جدیدی از پهپادها بود آشنا شد. خلاقیت او در طراحی پهپاد این است که هواپیمای ساخت او مانند یک مدل معمولی اوج می‌گیرد، اما بعد از آن به حالت هواپیما پرواز می‌کند. این به معنای پروازی با ثبات، سریع‌تر و بی سر و صدا تر برای پهپاد است. پلامر بلافاصله با دیدن چنین چیزی متوجه پتانسل موجود در هواپیمای بدون سرنشین شد و توانست اشتیاق هسلبرت به ایده را نیز جلب کند. در سال ۲۰۱۷ آن‌ها با همکاری آنسگار کادورا وینگ کوپتر را راه‌اندازی کردند. حالا وینگ کوپتر با سرعت ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت سریع‌ترین هواپیمای بدون سرنشین در جهان است. وینگ کوپتر در حال حاضر با موفقیت واکسن‌هایی را به جزیره وانوواتو در اقیانوس آرام و مالاوی در آفریقا تحویل داده است. پلامر می‌گوید مسافت‌های سختی که در چند روز طی می‌شدند حالا به کمک هواپیمای بدون سرنشین طی چند دقیقه پوشش داده می‌شوند.

البته وینگ کوپتر صرفا یک پیک تحویل دارو نیست، این پهپاد با دقت بسیار زیادی توان فرود آمدن دارد و می‌تواند نمونه‌های خون را بارگیری کند و آن‌ها را مستقیما به آزمایشگاه برساند. به زودی قرار است در پیشرفت بعدی این فناوری، پهپاد قادر باشد که از موانعی مانند پرندگان و خطوط برق به صورت خودکار از برخورد با آن‌ها فرار کند.

jid28gcsbq7i47m3zm4d

بازوی اتوماتیک سوپرمارکت‌ها

راه اندازی یک استارتاپ می‌تواند کار بسیار دشواری باشد، به ویژه در هنگامی که مشکلات تکنیکی شما را مجبور می‌کند که هفته‌ها درون ماشین فروش مواد غذایی در ایستگاه مرکزی راه‌آهن اشتوتگارت خم شوید و موز و بطری آب را به صورت یدی به مشتریان تحویل دهید. فیلیپ هوینگ ۳۰ ساله چنین تجربه‌ای را دارد و به یاد می‌آورد: کسانی که در واقع ما را از طریق آن دهانه کوچک پنجره می‌دیدند به ما می‌خندیدند. اما حالا تعهد او و همکارش ماکس ایترمان جواب داده است و استارتاپ اسمارک آن‌ها در آستانه انقلابی در دنیای خرید مواد غذایی است.

نرم افزار اختصاصی آن‌ها این گونه است که مشتریان سفارش خود را از طریق تلفن همراه هوشمند یا صفحه لمسی در محل ثبت می‌کنند و سپس سفارش آن‌ها توسط بازوی گیرنده اتوماتیک از انبار بارگیری شده و در پیشخوان تحویل خریدار داده می‌شود. هوینگ می‌گوید که ایده آن‌ها به مشتریان این امکان را به مشتریان می‌دهد تا در زمانی که فروشگاه تعطیل است نیز بتوانند خرید کنند.

دیگر قابلیت جذاب این تکنولوژی مدیریت هوشمند فروش است که از طریق الگوریتم مورد استفاده، مثلا قیمت پنیری که تاریخ آن رو به انقضا است را به صورت خودکار کاهش دهد. غول‌های بخش خرده فروشی در حال آزمایش این فناوری نوین هستند.

svlf1qybh8ldze2lyhvt

تمرین در وزن واقعی

فناوری تناسب اندام اویو (Oyo) که توسط ناسا نیز تایید شده است به افراد این امکان را می‌دهد تا در یک چشم به هم زدن اتاق خواب یا دفتر خود را به اتاقی با وزن واقعی تبدیل کنند. قلمرو جاذبه‌ صفر از آنچه فکر می‌کنید به شما نزدیک‌تر است. فقط ۸ دقیقه طول می‌کشد تا موشک پرتاب شده از زمین، فضاپیما را در حالت شناور در خلا رها می‌کند.

در حالی که این یک لحظه جادویی برای هر فضانورد است، اما کمبود جاذبه باعث ایجاد مشکلات فیزیکی در طولانی مدت برای فرد می‌شود. مطالعات انجام شده از سوی دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد نشان می‌دهد که عضلات فضانوردان پس از گذشت بیش از ۳ هفته در فضا به میزان یک سوم کاهش می‌یابد و استخوان‌های آن‌ها نیز به دلیل کمبود تنش ضعیف می‌شود.

ناسا به عنوان یک اقدام پیشگیرانه، پاول فرانسیس، معلم تناسب اندام را مسئول ساخت تجهیزات آموزشی طراحی شده برای نگه‌داشتن فضانوردان در ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) کرد. فناوری او که اکنون اسپیرافلکس SpiraFlex نامیده می‌شود، متشکل از فنرهای مارپیچی است که به صورت متمرکز در یک دیسک فلزی جمع می‌شوند. فنرها به کمک دسته‌های متصل به دیسک منقبض و منبسط می‌شوند. در واقع به نوعی شبیه دمبل زدن عمل می‌کند، اگرچه این فناوری در هنگام انبساط و انقباض، حد مقاومت ثابتی دارد. مطابق مطالعات ناسا، این روش آموزشی نتایجی مشابه با وزن برداری در وزن واقعی را به دست می‌دهد. این تکنولوژی برای نخستین بار در سال ۲۰۰۰ به صورت آزمایشی به ایشتگاه فضایی بین‌المللی منتقل شد و در آن‌جا به مدت ۱۰ مستقر بود و طی این مدت زمان به بیش از ۵۰ فضانورد کمک کرد تا بتوانند بدن خود را متناسب و سالم حفظ کنند. فرانسیس اما در سال ۲۰۱۲ به این پی برد که از اختراع خود در زمین می‌تواند استفاده کند و به همین منظور استارتاپ اویو را تاسیس کرد.

نوآ جیم (Nova Gym) نام محصول جدید این شرکت است که با استقبال بسیار خوبی مواجه شده است، وزن این دستگاه قوسی شکل تنها یک کیلو و ۱۰۰ گرم است و می‌توان آن را به راحتی در کوله پشتی قرار داد. نوآ جیم دارای ۴ دیسک مارپیچی شکل است که اجازه شبیه‌سازی تا حداکثر ۱۸ کیلوگرم مقاومت را در هر سمت شبیه سازی می‌کند. بزرگترین قابلیت این دستگاه، توان انعطاف پذیری آن است. طبق گفته سازنده این دستگاه جایگزین ۹ وسیله تمرینی متداول در سالن‌های بدنسازی است!

aybsgr0gpig2maaq3qk5

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید