آخرین تغییرات بهای چای در بازار + معرفی عامل نوسانات قیمتی چای

کدخبر: ۳۶۶۳۰۴
وضعیت تغییر قیمت چای خارجی حاکی از آن است که روند افزایش قیمت آن در ماه گذشته ادامه داشته و بالغ بر ۲۴ درصد گران شده است، این در حالی است که وضعیت تجاری چای نشان دهنده افزایش صادرات و کاهش واردات در پنج ماه اول امسال است.
آخرین تغییرات بهای چای در بازار + معرفی عامل نوسانات قیمتی چای

به گزارش اقتصادنیوز؛ افزایش تورم در ماه گذشته نشان داد که خانوارهای ایرانی به طور میانگین برای تامین کالا و خدمات خود با افزایش ۳۴.۴ درصدی هزینه نسبت به شهریور سال گذشته مواجه شده‌اند، در عین حال که در مقایسه با مرداد ماه نیز افزایش ۳.۶ درصدی ثبت شده بود.

اما بررسی وضعیت تورم و قیمت چای خارجی در بین آمار مرکز آمار برای کالاهای خوراکی مورد استفاده خانوارها از این حکایت دارد که هر بسته نیم کیلویی چای خارجی در مقایسه با شهریور ماه پارسال ۲۴.۸ درصد و نسبت به مرداد ماه سه درصد گران شده است.

این در حالی است که به گزارش ایسنا قیمت هر بسته نیم کیلوی چای خارجی در شهریور سال گذشته به طور متوسط ۵۴ هزار و ۷۰۰ تومان بوده که به ۶۶ هزار و ۳۰۰ تومان در مرداد و ۶۸ هزار و ۳۰۰ تومان در شهریور ماه امسال افزایش یافته است.

حداقل قیمت فروش بسته نیم کیلویی چای در بازار ۵۷ هزار تومان و حداکثر آن تا بیش از ۸۲ هزار تومان می‌رسد.

افزایش صادرات و کاهش واردات

افزایش قیمت چای در حالی ثبت شده که بررسی وضعیت تجاری آن بر اساس آمار گمرک ایران که از سوی لطیفی - سخنگوی گمرک- اعلام شد نشان می‌دهد که در پنج ماه اول امسال صادرات چای با ۳۹ درصد افزایش و واردات آن با ۳۷ درصد کاهش همراه بوده است.

براین اساس در پنج ماهه اول سال۳۳۴۰تن چای ایرانی به ۱۸ کشور دنیا صادر و ۲۲ هزار و ۹۳۳ تن چای از ۸ کشور مختلف به ایران وارد شده است.

ارزش چای ایرانی صادر شده در این مدت به سه میلیون و ۵۴۸ هزار و ۱۰۷ دلار می رسد در حالی که در مدت مشابه سال گذشته ۲۴۰۶تن چای به ارزش دو میلیون و ۱۸۳ هزار و ۴۲۳ دلار صادر شده بود، بر این اساس  صادرات چای نسبت به سال گذشته از نظر ارزش ۶۲.۵ درصد رشد و از نظر وزنی نیز حدود ۳۹ درصد رشد داشته است.

اما کل چای وارداتی در پنج ماهه اول سال جاری به ۲۲ هزار و ۹۳۳ تن و به ارزش  ۱۱۲ میلیون و ۲۳۷ هزار و ۷۱۵ دلار بوده است. در حالی که در مدت مشابه سال گذشته واردات ما به میزان ۳۶ هزار و ۲۱۶ تن و به ارزش ۱۷۹ میلیون و ۱۸۹ هزار و ۶۱۷ دلار بوده است.

بر این اساس میزان واردات در این مدت  نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۷ درصد کاهش و از لحاظ ارزشی نیز به ۳۸ درصد کاهش داشته است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید