بی‌توجهی استارتاپ رابین هود به کاربرانش؛

سرقت اینترنتی از کارگزاری آنلاین بورس

کدخبر: ۳۶۶۴۳۷
روز پنجشنبه گذشته از حساب چندین سهامدار بورسی که از کارگزاری آنلاین و بدون کارمزد رابین هود استفاده می کنند، سرقت‌هایی تقریبا با الگویی مشابه صورت گرفته است.
سرقت اینترنتی از کارگزاری آنلاین بورس

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از بلومبرگ، اپلیکیشن بورسی «رابین هود» که در آمریکا پس از شیوع بیماری کووید-19 به شدت محبوب شد، طی روزهای اخیر حساب‌های کاربران آن مورد دستبرد و کلاهبرداری اینترنتی قرار گرفته است. در این میان استارتاپ موفق آمریکایی عملکرد بسیار ضعیفی داشته است و به نظر می‌رسد قرار است موارد جدیدی به لیست بلند بالای شکایات کاربران از این کارگزاری بدون کارمزد آنلاین اضافه شود.

رابین هود بدون توجه به درخواست‌های مکرر برای پشتیبانی قوی تر کاربران، تقریبا هیچ مسئولیتی را در این باره نپذیرفته است و تاکید دارد که دلیل کلاهبرداری از کاربران به دلیل اشتباهات خود آنان است.

FQj87QfGE2bi

کلاهبرداری اینترنتی از حساب سهامداران

یک روز طول کشید تا ثریا باقری کاربر رابین هود از واشنگتن متوجه شد که 450 سهمش از شرکت مدرنا در حساب کاربری او در رابین هود به فروش رفته و درخواست برداشت 10 هزار دلار نیز از حساب او انجام شده است. او پس از اطلاع از این وضعیت به کارگزاری آنلاین رابین هود درباره آنچه که وی معتقد بود سرقت می‌باشد اطلاع داد، اما در پاسخ ایمیل ناامید کننده‌ای دریافت کرد. این شرکت در پاسخ نوشته بود که طی چند هفته آینده مسئله را بررسی و پاسخ خواهد داد. اما حالا پول باقری دیگر از بین رفته است.

باقری یکی از پنج مشتری رابین هود است که تجربیات مشابه خود را با بلومبرگ بازگو کرده‌اند. آن‌ها به بلومبرگ گفته‌اند که به خاطر فروش و از دست رفتن سرمایه‌گذاری های شخصی و برداشت وجه از حساب‌هایشان در بلاتکلیفی مانده‌اند. از آنجا که این برنامه بسیار محبوب فاقد شماره تلفن اضطراری است، برخی از آن‌ها بیهوده تلاش کرده‌اند تا شاید بتوانند مداخله‌ای انجام دهند، که البته تنها نظاره‌گر دود شدن ثروت و پولشان بودند.

Um2DuttDi4sh

شانه خالی کردن استارتاپ از مسئولیت

سخنگوی این شرکت در یک ایمیل گفت: «به نظر می‌رسد تعداد محدودی از مشتریان رابین هود خود را در معرض هدف مجرمان سایبری قرار داده‌اند، زیرا ایمیل شخصی آن‌ها که با حساب رابین هودشان مرتبط است در خارج از این پلتفرم به خطر افتاده است. ما به طور فعال در حال کار با افراد زیان دیده برای ایمن‌سازی حساب‌های آن‌ها هستیم». او اضافه کرد که این مسئله ناشی از نقض سیستم‌های رابین هود ناشی نمی‌شود.

باقری، یک وکیل در واشنگتن و سه کاربر دیگر رابین هود به خبرگزاری بلومبرگ گفتند که با مقامات از جمله کمسیون بورس و اوراق بهادار و سازمان تنظیم مقررات صنایع مالی نیز تماس گرفته اند. این دو نهاد تاکنون از اظهار نظر در این باره خودداری کرده‌اند.

اپلیکیشن رابین‌هود هفت سال پیش تاسیس و در منلو پارک، کالیفرنیا مستقر شد. محبوبیت این اپلیکیشن در سال جاری به شدت افزایش یافته است. میلیون‌ها آمریکایی در خانه‌های خود محبوس شده‌اند و به دنبال کسب درآمد در طی همه گیری هستند که باعث رشد بازار سهام نیز شده است. اما این اپلیکیشن که یک کارگزاری بدون کارمزد است، در معرض جنجال و اتهام‌های فراوانی از سوی سرمایه‌گذار تازه کار قرار گرفته است و بسیاری از مشتریان آن به دلیل آنچه گمراه شدن به کمک اپلیکیشن می‌خوانند از رابین هود شکایت کرده‌اند.

با این حال شرکت رابین هود اعلام کرده است که در سال جاری تیم خدمات مشتریان خود را بیش از دو برابر افزایش داده است، که به نظر می‌رسد در خوش بینانه ترین حالت کافی نبوده است. باقری گفت: «آن‌ها خط ویژه خدمات مشتریان ندارند و این برای من بسیار تعجب آور ست.»

پرتهوی رائو، مهندس نرم افزار در شیکاگو می‌گوید که حساب وی در تاریخ 6 اکتبر مورد سرقت قرار گرفته است. آپشن خریداری شده وی درباره سهام شرکت نتفلیکس نیز از دست رفته و به سرعت 2 هزار و 850 دلار نیز از آن برداشت شده است. او می‌گوید که بیش از 12 ایمیل به آدرس پشتیبانی مشتریان رابین هود ارسال کرده و حتی سعی نموده که به برخی از مدیران این کارگزاری درل ینکدین نیز پیام بدهد.

رائو 36 ساله که حسابش در رابین هود در واکنش به فعالیت کلاهبردارانه صورت گرفته، توسط اپلیکیشن مسدود شده بود گفت: «من در حال حاضر در استرس ذهنی فوق العاده شدیدی به سر می‌برم زیرا مبلغ تمام پس‌انداز من است.».

robinhood-app-crypto-trading-uk-launch-gID_1

واکنش یکسان رابین هود در برابر مال باختگان

نکته جالب در مورد روند پیگیری این سرقت‌ها در رابین هود شیوه مواجهه یکسان این شرکت با رائو و باقری است. به هر دو این سرمایه‌گذار که مورد سرقت قرار گرفته‌اند از سوی تیم خدمات مشتریان رابین هود ایمیل یکسانی با این متن ارسال شده است: «ما حساسیت وضعیت شما را درک می‌کنیم و این مورد را در اختیار تیم تحقیق در مورد کلاهبرداری خود قرار خواهیم داد. لطفا توجه داشته باشید که این روند ممکن است چند هفته طول بکشد و تیمی که بر روی پرونده شما کار می‌کند قادر به ارائه اطلاعات به صورت مداوم نیست.»

رائو می‌گوید که در گذشته روش احراز هویت دو مرحله‌ای را برای دسترسی به حساب خود تنظیم کرده بود و باقری نیز می‌گوید مطمئن است که رمز ورود حساب کاربری رابین هود او با تمام حساب‌های دیگر، از جمله ایمیل او ، متفاوت است. هیچ یک از مال باختگان باور ندارد که ممکن است از طریق فیشینگ یا بدافزار آسیب دیده باشند. هر دو آن‌ها اذعان دارند که از ایمیل یکسانی برای حساب رابین هود و سایر حساب‌های کاربریشان استفاده می کنند و تنها رابین هود آن‌ها دچار مشکل شده است.

exlAiJRQbaOdABTVQNpw_acornsvsrobinhood

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید