رشد 50 درصدی صدور مجوز تاسیس مراکز صنعتی توسط وزارت صمت

پیش‌بینی‌ها اشتباه از آب درآمد؛ صعود صنعت از پلکان سرمایه‌گذاری درنیمه سال99 + جزییات

کدخبر: ۳۶۷۰۸۴
روند صدور جواز در میانه سال 99 گرم ماند؛ گرمایی که با توجه به گسترش بیماری «کرونا»، «تنگ تر شدن حلقه تحریم» در کنار «رشد افسارگسیخته نرخ ارز» به اعتقاد فعالان اقتصادی دور از انتظار بود، اما سرمایه گذاران نشان دادند که برخلاف پیش‌بینی ها نسبت به آینده زیاد بدبین نیستند.
پیش‌بینی‌ها اشتباه از آب درآمد؛ صعود صنعت از پلکان سرمایه‌گذاری درنیمه سال99 + جزییات

به گزارش اقتصادنیوز؛ داده‌های اعلام شده از روند مجوزدهی تا پایان نیمه سال جاری در حالی از صف درخواست برای دریافت جواز صنعتی حکایت دارد که رصد پنج ماه صدور جواز تاسیس و پروانه بهره برداری حکایت از تغییر گرایش سرمایه گذاران صنعتی داشت؛ بطوریکه در پنج ماه نخست سال جاری سرمایه گذاران بیشتر سرمایه خود را صرف پروانه های بهره برداری «توسعه ای و ایجادی» کرده بودند.

براساس آمار اعلام شده در نیمه سال جاری داده‌های اعلام شده نشان دهند صعود صنعت از پلکان سرمایه‌گذاری حکایت دارد. افزایش تمایل برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های صنعتی موجب شد تا پیش‌بینی‌های افت سرمایه‌گذاری با توجه به شرایط کنونی درست از آب در نیاید،  گسترش بیماری کرونا از یک سو و تنگ تر شدن حلقه تحریم از سوی دیگر در کنار رشد افسارگسیخته نرخ ارز موجب شد تا برخی از فعالان اقتصادی پیش‌بینی کنند که سرمایه‌گذاران از سرمایه‌گذاری جدید در بخش‌‌های صنعتی خودداری خواهند کرد،‌ پیش‌بینی‌ای که با ارزیابی درخواست‌های اخذ جواز در ماه‌‌های اخیر می‌توان گفت تاکنون درست از آب در نیامده و همچنان تقاضا برای سرمایه‌گذاری و اخذ مجوز در کشور وجود دارد. 

براساس داده‌های اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در مدت زمان مورد بررسی در مجموع 18هزار و 766 فقره جواز تاسیس با پیش‌بینی سرمایه‌‌گذاری دو میلیون و 245 هزار میلیارد ریالی در کشور صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ تعداد رشد حدود 50 ‌درصدی و به لحاظ ارزش نیز رشد 42.5درصدی داشته است؛ که این امر را می‌توان به افزایش تمایل سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های جدید تعبیر کرد. اشتغال بیش از 410 هزار نفری پیش‌بینی شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد بیش از 36 درصدی داشته است.

1

وضعیت صدور پروانه بهره برداری

از سوی دیگر روند درخواست برای «پروانه بهره‌برداری» صادره شده نیز در مدت زمان مورد بررسی مثبت بوده است و با این شرایط می‌توان گفت، تکمیل و توسعه  طرح‌ها موجود در سال ۹۹ یکی از اولویت های سرمایه گذران بوده است. با توجه به داده‌های اعلام شده در نیمه اول سال‌جاری در مجموع سه هزار و 55  فقره پروانه بهره‌برداری در کشور صادر شده است که در مقایسه با سه هزار و 14 فقره جواز صادره در مدت مشابه سال قبل شاهد رشد بیش از یک درصدی در این بخش بوده‌ایم. در کنار رشد صدور پروانه های بهره برداری در مدت زمان مورد بررسی سرمایه صرف شده برای طرح های به بهره برداری رسیده نیز در مدت زمان مورد بررسی رشد بیش از 72 درصدی داشته است؛ در مدت زمان مورد بررسی حدود 379 هزار و 896 میلیارد ریال بوده  است. با توجه به داده‌های اعلام شده روند ایجاد اشتغال به واسطه طرح‌های به بهره‌برداری رسیده، رشد بیش از 8 درصدی داشته است و براساس داده‌های اعلام شده، مجموع اشتغال ایجاد شده برای طرح‌های بهره‌برداری شده برابر 51 هزار و 595 نفر شغل بوده است.

2

براساس گزارش این وزارتخانه دلیل رشد سرمایه‌گذاری در مدت زمان مورد بررسی به صدور پروانه بهره‌برداری برای «مجتمع آلومینیوم جنوب» مربوط بوده که برای بهره‌برداری از این طرح سرمایه ۲/ ۱۳۶ هزار میلیارد ریالی صرف شده است که با توجه به مجموع سرمایه‌گذاری صرف شده برای پروانه‌های بهره‌برداری صادره می‌توان گفت نیمی از سرمایه‌گذاری صورت‌گرفته در ثلث اول سال به این طرح اختصاص یافته است.

3

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید