انگیزه صرافان برای عرضه دلار تهییج شد

سود 5 درصدی در بازار ارز

کدخبر: ۳۶۷۴۴۶
بازار ارز در آستانه تعطیلات می تواند با تغییراتی همراه شود.
سود 5 درصدی در بازار ارز

به گزارش اقتصادنیوز، اولین عرضه سنگین دلار در هفته جاری 3 روز پیش انجام شد، در نتیجه امروز اخرین مهلت عرضه صرافان به بازار اسکناس و نقدی (برای اولین نوبت خرید) محسوب می‌­شود. این نیرو، می­‌تواند به عنوان یک عامل کاهشی در بازار روز پنج‌شنبه نقش بازی کند.

امروز صرافی ملی با 200 تومان افزایش نسبت به روزگذشته آغاز به کار کرد. یعنی قیمت در 31,700 تومان قرار گرفته است. در اولین عرضه دلار از سوی بانک مرکزی، قیمت خرید صرافی­‌ها در روز دوشنبه، معادل 30,200 تومان بود.

در نتیجه امروز صرافان می‌­توانند با سود مناسب 5 درصدی در فاصله 3 روز اقدام به عرضه کنند. البته بازار ساز برای ارز خریداری شده از بازار متشکل از سوی صرافی‌ها، سقف یک درصدی گذاشته است اما به هر حال صرافی‌ها احتمالا راه‌هایی برای کسب سود بیشتر پیدا می‌کنند. امروز قیمت صرافی شانه به شانه قیمت دلار حرکت کرده است.

این فاصله می‌تواند در روزهای آتی نیز انگیزه عرضه بیشتر از سوی صرافان را موجب شود. ضمن اینکه هر چه عرضه افزایش یابد، احتمالا قیمت در مسیر کاهشی قرار می‌گیرد، در نتیجه شتاب در فروش برای کسب سود بیشتر را افزایش می‌دهد. 

نکته دیگری که در خبرهای بانک مرکزی مشهود است، تقاضای پایین در بازار متشکل ارزی است. در حالیکه هر صراف می‌توانست تا 500 هزار دلار در روز خرید کند، میزان مجموع خرید‌ها در روز گذشته به 600 هزار دلار رسید.

یک علت می‌تواند این باشد که پیش‌بینی‌ صرافان از روند ارز کاهشی است و معتقدند که در این قیمت‌ها، احتمالا باید با ضرر اقدام به فروش در بازار اسکناس کنند. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۳۱ فروردین

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید