تولید در نیمه نخست سال رشد 61.5 درصدی را تجربه کرد

ورود تلویزیون و لباس‌شویی به جمع صدرنشینان رشد تولیدایران+ جدول

کدخبر: ۳۶۹۲۶۴
ارزیابی وضعیت تولیدات محصولات صنعتی و معدنی در نیمه اول سال نشان دهنده آن است که از میان 52محصول منتخب صنعتی و معدنی و شیمیایی و پتروشیمی 20 محصول افت تولید و 32 محصول رشد تولید داشته اند. با این شرایط می توان گفت 61.5 درصد از محصولات منتخب، نیمه اول سال جاری را با رشد تولید به پایان رسانده‌اند. این امر می‌تواند نشانگر گرمتر شدن تنور تولید در پایان تابستان امسال باشد.
ورود تلویزیون و لباس‌شویی به جمع صدرنشینان رشد تولیدایران+ جدول

به گزارش اقتصادنیوز؛ ارزیابی‌‌‌های صورت‌‌گرفته همچنین نشان‌دهنده آن است که بیشترین رشد تولید در مدت زمان مورد بررسی به تولید  لوازم خانگی اختصاص داشته است، این گروه در حالی بالاترین میزان تولید را نسبت به سال گذشته به خود اختصاص داده اند که از سال گذشته و با خروج شرکای خارجی تولیدکنندگان لوازم خانگی از کشور تولید در این گروه با مشکلات بسیاری مواجه شد  و افت تولید شدیدی را این بخش تجربه کرد ، افتی که حال با گذشت یکسال در حال جبران است و تولیدکنندگان لوازم خانگی توانسته اند نفسی بکشند. بطوریکه در میان لیست محصولات منتخب صنعتی و معدنی «ماشین لباس شویی»، «یخچال و فریزر» و «انواع تلویزیون» در میان پنج محصولی قرار دارند که بالاترین رشد تولید را تجربه کرده اند. «الیاف اکریلیک» و «کمبان» از دیگر محصولاتی هستند که در مدت زمان مورد بررسی توانسته بالاترین رشد تولید را به خود اختصاص دهد. در این خصوص می توان به الیاف اکریلیک اشاره کرد که از اواخر سال 97 افت تولید در آن استارت خورد، اما از ابتدای سال جاری توانست به نوار رشد بازگردد و به این طریق با رشد 229 درصدی بالاترین رشد تولید در میان محصولات منتخب صنعتی به خود اختصاص دهد.

محصولات منتخب با رشد مثبت

براساس آمار اعلام شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت در نیمه اول سال جاری بالاترین رشد تولید به  «الیاف اکریلیک»، «انواع تلویزیون»، «ماشین لباس شویی»، «کمباین» و «وانت» اختصاص داشته است.  

به گزارش اقتصادنیوز  آمار اعلام شده درخصوص تولید «الیاف اکریلیک» بیانگر آن است که در مدت زمان مورد بررسی 2 هزار و 500 تن الیاف اکریلیک در کشور تولید شده است که نسبت به تولید 800  تنی سال گذشته شاهد رشدی 229 درصدی در این بخش بوده ایم و با این شرایط می توان گفت شاهد بازگشت این محصول به ریل تولید هستیم.

«انواع تلویزیون» دومین محصولی است که نیمه اول سال جاری را با رشد تولید سپری کرد، نکته جالب اینجاست که تولید انواع تلویزیون نیز از نیمه سال گذشته با افت بسیاری روبرو شده بود کمبود قطعه عمده دلیلی است که موجب شد تا سال گذشته تولید انواع تلویزیون با مشکل مواجه شود، اما آمار نیمه اول سال جاری نشان دهنده آن است که تولیدکنندگان با جایگزین کردن تامین کنندگان قطعه توانسته‌اند افت تولید را جبران کنند و در نیمه اول سال جاری به رشد 84 درصدی دست پیدا کنند، مجموع تولید «انواع تلویزیون» در مدت زمان مورد بررسی 590 هزار و 500 دستگاه بوده است. «ماشین لباس شویی» نیز همانند تلویزیون سال گذشته را با مشکلات بسیاری در تامین قطعه و در نهایت تولید پشت سرگذاشته بود، روندی که موجب شد تا تولید در این بخش افت شدیدی را تجربه کند، اما داده های اعلام شده در نیمه اول سال جاری نشان دهنده آن است که «ماشین لباس‌شویی» نیز همانند سایر لوازم خانگی توانسته افت تولید سال گذشته را جبران کند. براساس آمار اعلام شده در نیمه اول سال جاری در مجموع 454 هزار و 100   دستگاه  ماشین لباس شویی در کشور تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی 54.5 درصدی را تجربه است.

«کمباین» چهارمین محصولی است که توانسته در میان محصولاتی که رشد تولید داشته قرار گیرد؛ براساس آمار اعلام شده در نیمه اول سال جاری در مجموع 267 دستگاه کمباین در کشور تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی 41 درصدی داشته است. تولید «وانت» نیز در مدت زمان مورد بررسی برابر با 39 هزار و 521 دستگاه بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی 39 درصدی را ثبت کرده است.

محصولات صنعتی با بیشترین افت

ازسوی دیگر، با رصد داده‌‌های اعلام شده می‌‌توان گفت در دوره زمانی مورد بررسی بیشترین افت تولید به کالاهای «چرم»، «روغن ساخته شده نباتی»، «سموم دفع آفات نباتی»، «اتوبوس، مینی بوس و ون» و «نخ فیلامنت پلی استر» تعلق داشته است. آمار اعلام شده حکایت از آن دارد که در دوره زمانی مورد بررسی در مجموع 17میلیون 200 فوت مربع «چرم»، در کشور تولید شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افت 19 درصدی داشته است.

روند تولید «سموم دفع آفات نباتی» نیز در دوره زمانی مورد بررسی برابر با 16 هزار و 800 تن بوده که در مقایسه با تولید سال گذشته افت تولید 16 درصدی برای این محصول ثبت شده است.

«روغن ساخته شده نباتی» تولید شده در کشور نیز در دوره زمانی مورد بررسی برابر 882 هزار و 200 تن بوده که نسبت به دوره زمانی مشابه سال قبل افتی 18.5 درصدی داشته است.

« اتوبوس، مینی بوس و ون» تولید شده در کشور نیز در دوره زمانی مورد بررسی 819 دستگاه بوده که افت 10 درصدی داشته است. اما روند تولید « نخ فیلامنت پلی استر » نیز در دوره زمانی مورد بررسی افتی 8 درصدی را تجربه کرده است. مجموع تولید نخ فیلامنت پلی استر در مدت زمان مورد بررسی برابر با 147هزار و 500 تن بوده، این در حالی که در مدت مشابه سال گذشته 135 هزار و 100 تن در کشور تولید شده بود.

آمار تولید معدن

ازسوی دیگر، مطابق آمارهای وزارت صنعت، معدن و تجارت، در مدت زمان مورد بررسی از میان 11 محصول منتخب معدنی، 4 محصول افت و 7 محصول رشد تولید را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کرده‌اند. ارزیابی‌‌‌ها نشان می‌‌دهد در مدت زمان مورد بررسی، پنج محصول «شمش آلومینیوم خالص»، «سیمان»، «محصولات فولادی»، «فولاد خام»  و «کاتد مس» به ‌ترتیب بیشترین میزان تولید را در میان محصولات معدنی ثبت کرده‌اند. اما محصولات معدنی که در این دوره زمانی بیشترین افت تولید را تجربه کرده‌اند در برگیرنده چهار محصول «ظروف چینی»،  «شیشه جام» و «چینی بهداشنی» و «ظروف شیشه ای» می‌شود.

محصولات منتخب شیمیایی

در بخش کالاهای منتخب شیمیایی و پتروشیمی نیز از میان ۱۳ محصول، در مجموع9 محصول رشد تولید را تجربه کرده‌اند. رشد تولیدی‌های منتخب شیمیایی و پتروشیمی که در دوره زمانی مورد بررسی بیشترین رشد تولید را تجربه کرده‌اند شامل «اپوکسی رزین (ER) »، «پلی بوتادین رابر(PBR) » ،«پلی استایرین  (PS) »، «اکریلونیتریل بوتادین استایرن (ABS) »  ، «پلی‌اتیلن  (PE) » و می‌شود. اما داده‌های اعلام شده بیانگر آن است که از مجموع محصولات منتخب شیمیایی و پتروشیمی چهار محصول «پلی کربنات (PC) »،« استایرن بوتادین رابر  (SBR) »، «پلی اتیلن ترفتالات (PET )، «استایرن بوتادین رابر» (SBR) و «پلی وینیل کلراید» (PVC) افت تولید را داشته‌اند.

 

جدول

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید