اظهار نظر صریح رئیس کل بانک مرکزی؛

تکلیف نرخ سود بانکی مشخص شد/ افزایش نرخ سود در بازاری دیگر؟

کدخبر: ۳۶۹۲۶۸
اقتصادنیوز: رئیس کل بانک مرکزی رسما اعلام کرد که این بانک به دنبال افزایش نرخ سود بانکی نیست. این در حالی است که طی هفته اخیر، بسیاری از تعدیل نرخ سود در شبکه بانکی خبر داده بودند.
تکلیف نرخ سود بانکی مشخص شد/ افزایش نرخ سود در بازاری دیگر؟

به گزارش اقتصادنیوز، علاوه بر این، عبدالناصر همتی وعده داد که نرخ سود بین بانکی نیز به مرور تعدیل خواهد شد. پیگیری‌ها نشان از این دارد که نرخ سود بین بانکی طی روزهای اخیر، به محدوده 22 درصد رشد کرده بود. به نظر منظور رئیس کل از تعدیل، کاهش نرخ سود بین بانکی نیست. 

یادداشت همتی

عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی در یادداشتی اینستاگرامی اهداف و ابزار بانک مرکزی را تشریح کرد که به شرح ‌زیر است: 

در طول حدود دو سال گذشته، بانک مرکزی تحت فشار فزاینده ای بوده است که دلیل اصلی آن، شدت گرفتن تحریم‌ها و شوک منفی عرضه، آن هم در شرایطی که نیروی انباشته شده نقدینگی هم در حال تخلیه شدن روی قیمت‌ها بود. 

مشکلات دیگر، از جمله کرونا و کسری بودجه نیز به تشدید اجتناب‌ناپذیر رشد نقدینگی منجر شده است.

سیاستگذاری پولی برای مقابله با شوک منفی عرضه حتی در شرایط معمول هم دشوار است تا چه برسد به اقتصاد ایران که با انبوهی از مشکلات ساختاری نیز مواجه است. وظیفه اساسی بانک مرکزی ثبات قیمت‌ها و پس از آن جلوگیری از رکود وکاهش تولید است. واضح است، مطابق نظریه اقتصادی، امکان دستیابی به هدف‌های زیاد با تعداد محدودی ابزار وجود ندارد.

نظر به خطری که تشدید نگران‌کننده تورم به صورت آسیب‌های جدی به دهک‌های متوسط و پایین جامعه و ایجاد عدم اطمینان و نیز ممانعت از تداوم فعالیت‌های تولیدی دارد، منطقی است که توقع جامعه بر تمرکز بانک مرکزی بر کنترل تورم باشد. با وجود درد و رنجی که ملت ما از تحریم‌ها دیده است، اقتصاد ایران، آنطور که آمریکا تصور می‌کرد دچارفروپاشی نشده و نشانه‌های فاصله گرفتن از عمق رکود را نمایان ساخته است و تمام تلاش بانک مرکزی بایستی معطوف به کنترل تورم به هر طریق ممکن و تداوم وضعیت روبه بهبود بخش حقیقی باشد. 

بانک مرکزی به خوبی واقف است که، با توجه به وجود شوک منفی عرضه، ناترازی بانک‌ها و نیاز مالی دولت، امروز افزایش نرخ سود بانکی سیاستی نیست که توفیق قطعی داشته باشد و برهمین اساس به‌دنبال روش‌های دیگری برای کاهش فشار تورمی در بازارها است. 

البته با ابزار های در اختیار، روند نرخ سود بین بانکی نیز تعدیل خواهد شد.

نظر کارشناسان

برخی از کارشناسان در ایامی که بازار ارز و سکه دچار التهاب شده بود، معتقد بودند که بانک مرکزی باید اقدام به افزایش نرخ سود بانکی کند. از نظر آنها، هنگامی که نرخ سود شبانه یا همان نرخ سود بین بانکی به عنوان کف نرخ بهره در اقتصاد، بالاتر از نرخ سود بانکی باشد، یک ناترازی در بازار پول را شکل می‌دهد. نرخ سود بین بانکی در ماه‌های اخیر در یک روند کاملا صعودی حرکت کرده و خود را به محدوده 22 درصد، یعنی سقف دالان نرخ بهره رساند. برخی صاحب‌نظران بر این باورند که صعود نرخ سود بین بانکی نشان از این داشته که نرخ تورم هدف باید مورد بازبینی قرار گیرد. اکنون رئیس کل بانک مرکزی نیز خبر از تعدیل نرخ سود بین بانکی داده، این یعنی احتمال دارد کف دالان نرخ بهره در بازار بین بانکی که پیشتر 14 درصد بوده، دچار تغییر شود. 

البته برخی دیگر از کارشناسان نیز هم نظر رئیس کل بانک مرکزی هستند و تاکید دارند که با توجه به ناترازی موجود در شبکه بانکی، افزایش نرخ سود نمی‌تواند راهکار بهینه باشد. راه‌حلی که «علی ابراهیم‌نژاد» عضو هیئت علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف در این باره ارائه داده را در ویدئوی زیر ببینید. 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید