حذف خودروی پنج ستاره از چرخه محصولات داخلی

کدخبر: ۳۶۹۳۲۸
با حذف پژو 2008 از خط تولید ایران خودرو، فهرست آمار کیفی خودروهای داخلی از محصولات پنج ستاره خالی شد.
حذف خودروی پنج ستاره از چرخه محصولات داخلی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از دنیای اقتصاد، وزارت صمت گزارش کیفی خودروهای تولید داخل مربوط به شهریورسال‌جاری را منتشر کرد. از نکات قابل توجه در این گزارش حذف پژو ۲۰۰۸ محصول پسا برجامی ایران خودرو از آمار کیفی خودروهای تولید داخل و به‌دنبال آن خالی شدن این لیست از محصولات پنج ستاره است.

همان طور که مشخص است حذف پژو ۲۰۰۸ از لیست یاد شده به معنای توقف تولید این محصول در خطوط تولید ایران‌خودرو است. ایران‌خودرو پس از مشارکت دوباره با شرکت پژو پیش فروش ۱۶ هزار خودروی پژو ۲۰۰۸ را در دستور کار قرار داد، این در شرایطی است که با اعمال تحریم‌ها و خروج پژو از ایران و همچنین تحویل ۲۰۰۸‌های ثبت نامی تولید این خودرو نیز متوقف مانده است. بعد از حذف سیتروئن C۳ محصول پسابرجامی خودروسازی سایپا، پژو ۲۰۰۸ تنها محصولی بود که پنج ستاره کیفی را اخذ کرده بود.

در ادامه حضور تیگو‌۷ در آمار کیفی شهریور به نسبت آمار کیفی مرداد، دیگر تغییری بود که باید به آن توجه کرد. این محصول چینی که شرکت مدیران‌خودرو مونتاژ آن را بر عهده دارد به تنهایی در سطح قیمتی یک قرار دارد و توانسته ۳ ستاره کیفی را به دست بیاورد. در سطح قیمتی ۲،‌هایما S۷ اتوماتیک دیگر محصول چینی حاضر در بازار خودروی کشور است که توسط سایت ایران خودرو در خراسان مونتاژ می‌شود و توانسته چهار ستاره کیفی را از آن خود کند. پیش‌تر پژو ۲۰۰۸ نیز در این رده قیمتی قرار داشت؛ اما همان طور که اشاره شد به لحاظ کیفی یک پله بالاتر از این محصول چینی بود.

رده ۳ قیمتی را نیز محصولات مونتاژی چینی تشکیل می‌دهند. در این رده قیمتی دو محصول مونتاژی کرمان‌موتور یعنی JAC_S۵ و JAC_S۳ سه ستاره کیفی به دست آورده‌اند. در این سطح قیمتی همچنین دو محصول دیگر مدیران خودرو یعنی تیگو ۵ و MVM X۳۳S نیز حضور دارند که تیگو ۵ سه ستاره کیفی را نصیب خود کرده است ؛اما MVM X۳۳S توانسته دو ستاره به دست بیاورد. محصول چینی سیف خودرو SWM G۰۱ نیز در این سطح قیمتی قرار دارد و سه ستاره به دست آورده است. سطح قیمتی ۴ را می‌توان پر ترافیک ترین رده قیمتی در آمار کیفی خودروهای تولید داخل محسوب کرد. در این رده قیمتی به جز برلیانس H۲۳۰ شرکت پارس خودرو دیگر خبری از خودروهای مونتاژی نیست. تمام خودروهای موجود در این‌رده را محصولاتی تشکیل می‌دهند که در خطوط تولید ایران خودرو حضور دارند و از عمق داخلی سازی بالایی برخوردار هستند.پژو ۲۰۷ و پژو ۲۰۷SD، دنا پلاس در این سطح قیمتی قرار دارند که توانسته‌اند هر کدام چهار ستاره کیفی به‌دست آورند.

محصولاتی مانند رانا، پژو ۲۰۶SD، پژو ۲۰۶ و دنا و همگی سه ستاره کیفی را از آن خود کردند. بخش دیگری از این سطح قیمتی را محصولات تولیدی در سایت‌های شهرستانی ایران خودرو تشکیل می‌دهند. در این سطح قیمتی، سمند تولیدی در سایت تبریز، پژو پارس اتوماتیک تولیدی در سایت‌های کرمانشاه، تهران، خراسان، فارس، مازندران و پژو پارس تولیدی در خودروسازی فردا (‌سایت ایران خودرو در سمنان که توسط بخش خصوصی اداره می‌شود) همگی ۳ ستاره کیفی را از آن خود کردند. تنها محصول تولیدی ایران خودرو که در این سطح قیمتی قرار دارد؛ اما توانسته تنها دو ستاره کیفی را کسب کند پژو ۴۰۵ است که در سایت خراسان این خودروساز تولید می‌شود. سطح قیمتی پنج نیز از محصولات تولیدی خودروسازی سایپا تشکیل شده است.در این سطح قیمتی، کوییکR پارس خودرو، کوییک و تیبا ۲ سایپا، ساینا و تیبای سایپا سیتروئن قرار دارند که تمام خودروهای یاد شده توانسته‌اند ۳ ستاره کیفی را کسب کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید