قیمت دلار روزهای کم‌نوسانی را می‌گذراند

تمدید خودکار آرامش در بازار ارز

کدخبر: ۳۷۰۰۶۰
بازار ارز تهران، در فاز سکون باقی ماند و این اتفاق در حالی رخ داد که به نظر تقاضا از بازار ارز فعلا رخت بسته است.
تمدید خودکار آرامش در بازار ارز

به گزارش اقتصادنیوز، با اینکه خبرها از واشنگتن به سوی تمایل دلالان بازار ارز گرایش دارد و شانس ترامپ را هر روز برای تصاحب دوباره کاخ سفید، بیشتر از روز قبل نشان می‌دهد، اما بازار ارز آرامشش را به این جو نفروخته است. قیمت امروز حوالی مرز 28 هزار تومان بوده و نوسان محسوسی در این محدوده نداشته است. 

شفاف‌سازی از عرضه و تقاضا

خبر مهمی که امروز منتشر شده، تزریق روزانه دلار از سوی سیاستگذار پولی بوده است. با اینکه سیاستگذار طی روزهای هفته از انتشار جزئیات حجم عرضه و تقاضا در بازار خودداری کرده بود، و این مسئله باعث کدر شدن فضای معاملات شده بود، امروز این روند را شکست. بانک مرکزی اعلام کرد که در هفته اول آبان، به طور متوسط روزانه 70 میلیون دلار اسکناس در بازار متشکل تزریق کرده است. اما از این حجم، تنها 5 میلیون دلار توسط صرافان خریداری شده است، یعنی از هر 100 دلار عرضه شده، 7 دلار آن خریدار داشته است.

عدم وجود تقاضا از سوی صرافان در هفته‌های قبلی نیز در بازار متشکل دیده شده بود. در واقع محدودیت‌هایی که صرافی‌ها در خرید و فروش ارز برآمده از بازار متشکل دارند، باعث شده تا میل آنها به خرید کمتر باشد. آنها یک درصد بالاتر از قیمت خرید نباید بفروشند، و تنها 3 روز نیز برای فروش فرصت دارند، وقتی بازار نزولی شود آنها ناچار به فروش با ضرر هستند. پس ترجیح می‌دهند در ایام نزدیک به انتخابات آمریکا، دست به خرید نزنند. اما یک سناریوی دیگر نیز وجود دارد، صرافان چندان میلی به ریسک کردن در بحبوحه انتخابات آمریکا نشان ندادند، در بازار نقدی نیز صرافان کمتر در روزهای اخیر خریدار بودند. این یعنی آنها یا فضای انتخابات را به ضرر دلار یافته‌اند، یا اینکه ترجیح دادند فعلا تماشاگر باشند.

اما مسئله دیگری که در روزهای اخیر پررنگ شده، شدت گرفتن عملیات پلیسی در بازار ارز است. هر روز خبرهایی مبنی بر دستگیری تعدادی اخلالگر بازار ارز به گوش می‌رسد. فضای پلیسی باعث شده تا فعالان بازار ارز، محتاط‌تر از گذشته حرکت کنند. اما تجربه بارها ثابت کرده که ایجاد جو امنیتی در بازار، برای مدت کوتاهی می‌تواند کنترل را به دست گیرد و در نهایت، جو پلیسی حریف قیمت واقعی دلار نخواهد شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید