جزئیات توافق ارزی تیم اقتصادی

کدخبر: ۳۷۰۳۸۲
اقتصاد نیوز:رئیس‌کل بانک مرکزی با اعلام جزئیات توافق این بانک با وزارت صمت گفت: هدف اصلی این بانک جلوگیری از خروج ارز است بنابراین باید منشأ ارز مشخص شود واردات نباید بدون انتقال ارز و مشخص نبودن منشأ ارز انجام شود.
جزئیات توافق ارزی تیم اقتصادی

به گزارش  اقتصاد نیوز به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، عبدالناصر همتی در حاشیه افتتاحیه رسمی سامانه ارتباطات مردمی بانک مرکزی بابیان اینکه فعالان اقتصادی بخش خصوصی با توجه به شرایط تجارت خارجی نیاز دارند که آزادی عمل برای بازگرداندن ارز داشته باشند، گفت: ما پیش‌ازاین نیز روش‌های مختلفی را برای بازگشت ارز  حاصل از صادرات امتحان کرده بودیم اما با مواردی که در جلسه ستاد اقتصادی دولت مطرح شد، قرار بر این شد شیوه‌های برگشت ارز صادرکنندگان طوری طراحی شود که ابتدا ارز سریع به کشور بازگشته و به مواد اولیه کارخانه جات تبدیل شود، همچنین خالی فروشی و ادعاهای خارج از واقع در آن وجود نداشته باشد. این دستورالعمل به‌زودی توسط رئیس‌جمهور ابلاغ خواهد شد.

رئیس‌کل بانک مرکزی بیان کرد: تأمین ارز از طریق سامانه نیما مانند گذشته ادامه دارد و صادرکنندگان همچنان می‌توانند ارزشان را در اختیار واردکنندگان قرار دهند. 

بر این اساس همچنین با نظارت وزارت صمت صادرکنندگان می‌توانند واردات در قبال صادرات را انجام دهند، ولی آن‌ها باید موظف باشند گردش ریالی و نرخ ارز مبادله شده را در سامانه تجارت به‌صورت برخط به بانک مرکزی اطلاع دهند. همچنین واردکنندگان می‌توانند از طریق ارز اشخاص واردات انجام دهند، اما این موارد را باید در گردش مالی ریالی و ارزی ثبت کنند و به بانک مرکزی و سامانه تجارت اطلاع دهند. 

وی افزود: بانک مرکزی در خدمت صادرکنندگان و تجار و واردکنندگان است. ما در حدی که بتوانیم کمک می‌کنیم و در بخشنامه جدید نیز تأکید کردیم که ثبت سفارش باید برمبنای آورده‌ای که از درآمدهای ارزی کشور داریم مدیریت شود و مشکلات برطرف می‌شود.

رئیس شورای پول و اعتبار در خصوص کالاهای دپو شده در گمرکات گفت: یک سری اقلام کالا‌های ضروری و اساسی کشور است که با توافق صورت گرفته از گمرکات تخلیه می‌شوند و بانک مرکزی در حال صدور گواهی تأمین ارز است تا ترخیص انجام شود.

همتی ادامه داد: در بحث ارز اشخاص بر اساس اینکه گردش ریالی آن مشخص شود، معتقدیم می‌شود این تخصیص هم انجام شود. هدف اصلی ما جلوگیری از خروج  ارز از کشور است. منشأ ارز باید مشخص شود و در توافق جدید این موضوعات دیده‌شده است. واردات نباید بدون انتقال ارز و مشخص نبودن منشأ ارز انجام شود. تمام این موارد در بخشنامه جدید در نظر گرفته‌شده است. با توافقی که انجام‌شده امیدواریم مشکلی در این زمینه رخ ندهد

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید