خبر بد برای بازنشستگان/ پول توزیع کوپن از جیب بازنشستگان

کدخبر: ۳۷۰۹۰۷
اقتصاد نیوز:طرحی در مجلس در دستور کار است که در صورت تصویب و تایید با بخشی از بودجه همسان سازی طرح کوپن مجلس کلید می خورد.
خبر بد برای بازنشستگان/ پول توزیع کوپن از جیب بازنشستگان

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از هفته نامه تامین که وابسته به تامین اجتماعی است مجلس یازدهم اخیراً برای تأمین بن کالاهای اساسی مقرر کرده ۱۵ هزار میلیارد تومان از ظرفیت ۵۰ هزار میلیارد تومانی بند «و» تبصره (۲) قانون بودجه به منابع مورد نیاز طرح کالاهای اساسی اختصاص داده شود.

این بند مربوط به همسان سازی حقوق بازنشستگان است. طبق بند الحاقی به تبصره «۲» لایحه بودجه سنوات، دولت مکلف شد تا سقف ۵۰ هزار میلیارد تومان در مقاطع سه ماهه جهت پرداخت بخشی از بدهی‌های انباشته شده خود به سازمان تأمین‌اجتماعی را تا پایان امسال  پرداخت کند. تاکنون مبلغ ۳۲ هزار میلیارد تومان به سازمان تأمین‌اجتماعی پرداخت شده که بخشی از این اعتبار برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان هزینه شد.

حال با این خبر ۵۰ درصد از اعتبار در نظر گرفته شده معادل ۱۷ هزار میلیارد تومان باقی مانده از ۳۲ هزار میلیارد تومان مصوب شده را سازمان تأمین‌اجتماعی باید به دولت بازگرداند تا صرف پرداخت طرح مجلس شود.

علی اصغر بیات رئیس کانون عالی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی اعتقاد دارد:اگر این اتفاق رخ دهد کل تشکیلات سازمان تأمین‌اجتماعی به‌‌هم می‌ریزد و بازنشستگان با مشکل مواجه می‌شوند زیرا بعد از این همه سال که سرانجام دولت امسال ۳۲ هزار میلیارد تومان از بدهی خود را پرداخت کرده که بخشی از آن نیز برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان هزینه شده درست نیست که ۱۷ هزار میلیارد تومان آن مجددا پس گرفته شود.

202011100740302174

علی بابایی رئیس فراکسیون کارگری مجلس نیز با تاکید بر این که باید در نظر داشت که طرح تأمین کالابرگ الکترونیک نمی‌تواند از محل بودجه همسان‌سازی تأمین اعتبار شود گفت: بودجه همسان‌سازی متعلق به بخش کم درآمدهای جامعه است و نمی‌توان اعتبار مورد نیاز بخشی از کم درآمدهای را خرج بخش دیگری از کم درآمدها کرد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: با اینکه ممکن است برخی از صحبت‌های من ناراحت می‌شوند؛ اما تأمین بودجه کالابرگ الکترونیک با منابع اختصاصی همسان‌سازی در سازمان تأمین‌اجتماعی شدنی نیست؛ مگر اینکه تصمیم‌های دیگری گرفته شود.

او ادامه داد: می‌توان ۱۶ هزار میلیارد تومان برای طرح کالابرگ الکترونیک اختصاص داد؛ اما این منوط به افزایش بودجه همسان‌سازی است. به این معنا که باید مازاد بر ۳۲ هزار میلیارد تومان تا سقف ۵۰ هزار میلیارد تومان برای اجرای همسان در سازمان تأمین‌اجتماعی که در قانون بر آن تأکید شده، توسط دولت به سازمان پرداخت شود؛ تا سازمان ۵۰ هزار میلیارد تومان را در اختیار داشته باشد. آنگاه می‌توان تا ۷۰ هزار میلیارد تومان اعتبار همسان‌سازی را افزایش داد تا ضمن تأمین بودجه همسان‌سازی در صندوق فولاد، مبلغی را برای تأمین اعتبار طرح کالابرگ در نظر گرفته شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید