«اقتصادنیوز» بررسی کرد

چرا قیمت دلاری مسکن ارزان شد؟ +جدول

کدخبر: ۳۷۱۶۹۸
مقایسه رشد قیمت خانه با نرخ ارز طی چهارسال گذشته نشان می دهد که ارزش دلاری مسکن در تهران کاهش یافته است.
چرا قیمت دلاری مسکن ارزان شد؟ +جدول

به گزارش اقتصادنیوز ،اگر قیمت مسکن را با قیمت دلار مقایسه کنیم، به یک نکته قابل تامل برخواهیم خورد، قیمت دلاری مسکن در ایران در دهه 90 کاهشی شده است! 

مقایسه قیمت دلاری مسکن در نیم دهه اخیر

بررسی‌های اقتصادنیوز در فاصله سال های 96تا 99 نشان می دهد که هر چه جلوتر آمده‌ایم، قیمت دلاری مسکن ارزان تر شده است . برای نمونه درسال 96 قیمت یک واحد 80 متری در تهران به طور متوسط 97 هزار دلار بود اما در سال 99 به 74 هزار  دلار رسیده است ،یعنی23 هزار دلار کاهش قیمت . 

معمای ارزانی با دلار 

در دهه 80 قیمت دلار ازثابت نسبی خوبی برخوردار بود ،ثباتی که به لطف تزریق های درآمدهای نفتی ایجاد شده بود. در این سال‌ها قیمت دلار از 790 تومان ، به حدود هزار و 400تومان تغییر کرد،همین روند باعث شد همیشه قیمت ریالی از قیمت دلاری بیشتر باشد . 

چراکه با این دلار ارزان کالاهای تجاری وارد می شد ،اما درمورد کالای غیر تجاری این امکان وجود نداشت و به همین دلیل شاهد افزایش ریالی قیمت مسکن بودیم و همیشه قیمت دلاری از قیمت ریالی پایین تر بود .

 اما پس ازتحریم ها در دهه 90 با وجود جهش های قیمت دلاری این روند تغییر کرد .  جهش های دلار از جهش های مسکن شدید تر شد و قیمت دلاری مسکن کاهش پیدا کرد.


تازه‌ترین خبرها و تحلیل‌های اقتصادی را در اینستاگرام اقتصادنیوز مشاهده کنید


در این سال‌ها  با توجه به  اعمال تحریم‌های شدید تر  شاهد کاهش قیمت دلاری مسکن بودیم به طوری که در سال 98 متوسط قیمت دلار 13 هزار تومان می‌شود و میانگین یک متر واحد مسکونی نیز به 12 میلیون و 700 هزار تومان می‌رسد و یک خانه 80 متری نیز تقریبا 79 هزار دلار قیمت‌گذاری می‌شود. در این سال قیمت دلاری مسکن نسبت به قیمت دلاری سال 97 رشد داشته است.

در سال 99 قیمت دلار در کانال 20 هزار تومان است. قیمت مسکن نیز به طور میانگین به متری 20 میلیون تومان می‌رسد. قیمت متوسط یک واحد مسکونی نزدیک به یک میلیارد و 671 میلیون تومان است که قیمت دلاری آن حدود 74هزار دلار می‌رسد. 

کاهش ارزش دلاری مسکن در این سال‌ها، نشان می‌دهد ارزش ذاتی قیمت دلار از قیمت مسکن سبقت گرفته است. پیش از این به دلیل وجود درآمدهای نفتی دولت توان کنترل قیمت ارز را داشت، اما در سال‌های اخیر به دلیل کاهش درآمدهای نفتی،  این امکان تا حدود زیادی از دولت گرفته شده است. با این گزاره می‌توان این روند را تحلیل کرد که چرا  در ابتدای دهه 90  قیمت ریالی مسکن از قیمت دلاری آن سبقت گرفته بود. در آن دورهدرآمد ارزی دولت توانسته بود کالای قابل تجارت را ارزان‌تر از کالای غیرقابل تجارت مسکن کنترل کند، اما در سال 96 که به دلیل افزایش تحریم‌ها، درآمد ارزی رو به کاهش گذاشت و موجب شد رشد قیمت ریالی مسکن از رشد قیمت دلاری آن عقب بیفتد و طی سه چهار سال اخیر نرخ دلاری مسکن پایین بیاید .

اگر تحریم‌ها به همین وضعیت ادامه پیدا کند روند قیمت دلاری بیش از گذشته کاهشی خواهد شد ، اما اگر تحریم‌ها برداشته شود و درآمدهای نفتی به اقتصاد ایران بازگردد، شاهد کاهش نرخ دلار خواهیم بود و افزایش قیمت ریالی مسکن، روند معکوسی را طی می‌کند.

Untitled-25

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید