پیش‌بینی شاخص بورس در چهارشنبه ۲۱ آبان

کدخبر: ۳۷۲۴۷۶
شاخص بورس علیرغم تلاش نمادهای شاخص‌ساز، در پایان معاملات امروز سه‌شنبه ۲۰ آبان ۳ هزار و ۲۴۴ واحد افت کرد و به ۱ میلیون و ۲۱۱ هزار و ۹۱۹ واحد رسید.
پیش‌بینی شاخص بورس در چهارشنبه ۲۱ آبان

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از خبرآنلاین: شاخص بورس تهران امروز سه شنبه ۲۰ آبان، علیرغم تلاش نمادهای شاخص‌سازی همچون کگل، کچاد و فملی که سبزپوش بودند، سه هزار و ۲۴۳ واحد افت کرد.

بر این اساس شاخص کل به یک میلیون و ۲۱۱ هزار و ۹۲۰ واحد رسید؛ ضمن اینکه شاخص کل هم وزن نیز با افت ۱۲۰۲ واحدی، به ۳۶۴ هزار و ۸۷۷ واحد رسید.امروز در بورس تهران ۸۶۵ هزار و ۵۴۴ معامله صورت گرفت و نمادهای کگل، کچاد و فملی بیشترین اثر مثبت و نمادهای وامید، جم، شتران و حکشتی بیشترین تأثیر منفی را بر شاخص داشتند.

اما بورس به کدام سمت می‌رود؟

علیزاده آرانی ، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرگزاری خبآنلاین در پاسخ به این سئوال که چرا بورس امروز را سبز شروع کرد اما فشار عرضه دوباره شاخص را منفی کرد.گفت: این اتفاق بیشتر به عدم اعتمادی که در بین سرمایه گذاران وجود دارد، بازمی‌گردد. با توجه به عرضه‌هایی که از سوی شرکت‌ها یا اشخاص حقوقی در ساعات معاملات و مخصوصا در ساعات اولیه صورت گرفت،در برخی نمادها صف تشکیل شداما عدم اعتماد موجود در بازار بلافاصله سبب شد فشار فروش شکل بگیرد.نتیجه این شد شرکت‌هایی که از لحاظ بنیادی هم وضعیت مناسب و ارزنده‌ای دارند در حوالی نقطه صفر و یا قیمت دیروزشان در نوسان بودند. .در کل هنوز اعتمادی که باید از سوی سهامداران به بازار وجود داشته باشد ،وجود ندارد و کماکان فشار فروش بر فشار تقاضا ارجحیت دارد و همین فشار اجازه نمیدهد تقاضا جان بگیرد و بازار را به حرکت دربیاید.

بورس

وی با اشاره به اعتراض سهامداران در دو روز متوالی گفت: به هر حال بخشی از سهامداران  بخش اعظمی از دارایی‌های خودشان را از دست دادند به دنبال صیانت از مابقی دارایی خودشان هستند اما میبینند که دارایی‌هاشان هر روز کمتر می‌شود و این وضعیت نگران کننده است. طبیعی است که هر فردی که دارایی خود را از دست میدهد خشمگین میشود. تا الان حدود ۸۰ درصد از دارایی های این سهامداران از دستشان رفته است. باید یک جایی باشد که از حق و حقوق این سهامداران صیانت بکند و سهامشان را به نحوی حمایت بکنند و اجازه ندهند بیشتر از این آب شود.

وی در توضیح این مطلب ادامه داد: ببینید بورس قبلا هم دستخوش ریزش شده است. در سال ۹۲ و سال ۸۷ نیز با ریزش مواجه شد اما من تا کنون این چنین فشار فروش و افت شاخصی را ندیده بودیم. الان به یک شکلی شاخص و ارزش سهام به شکل آبشار می‌ریزد. اما سئوال این است که آیا در آینده نزدیک قیمت و شاخص به صورت فواره‌ای بالا می‌رود؟ جواب قطعا نه هست.

علیزاده آرانی در خصوص دلایل منفی شدن و منفی ماندن بورس گفت: دلایل منفی شدن و منفی ماندن به ابتدای سال ۹۹ باز می گردد. بورس فرایند رشد خود را از انتهای سال ۹۸ شروع کرد و به صورت آهسته و پیوسته در سا ل۹۸ رشد را تجربه نمود.ولی با توجه به دعوت مسئولان که به صورت خیلی واضح سرمایه‌گذاری در طلا و ارز را نکوهش میکردند و تاکید میکردند که اگر در سهام سرمایه‌گذاری کنید بازدهی خوبی خواهد داشت،مردم وارد این فضا شدند. 

از آن طرف از ابتدای سال با توجه به حجم تقاضاهایی که وجود داشت نهاد نظارتی، دستورالعمل‌ها و قوانین و بخشنامه‌ها و ابلاغیه هایی را منتشر میکرد که عامل بازدارنگی بازار بود.از سوی دیگر عواملی مثل عوامل سیاسی که بر عوامل اقتصادی فائق آمده بود باعث شد که شاخص با افت مواجه شود. این عامل سیاسی خارجی مخصوصا انتخابات دولت آمریکا نقش مهمی در ریزش و افت بازار سهام داشت. البته بعد از مشخص شدن نتایج انتخابات امریکا بازار سهام بین المللی با رشد همراه بود و اکثر بازارهای جهانی شاخص‌هایشان مثبت بود، پس می‌بینید وضعیت در ایران عکس بازارهای جهانی بوده است.

او در توضیح این مطلب ادامه داد:مشکلی که الان با ان مواجه هستیم،کاهش یا عدم وجود نقدینگی در جامعه است و حتی منظورم این است که حتی دولت هم با همین کمبود نقدینگی روبروست. دولت بزرگترین سهامدار بورس ایران است. شاید بیشترین انتفاع را خود دولت ازافزایش قیمت سهام دارد می‌برد. به این ترتیب شاید بخشی از فشار فروشی که در بازار مشاهده می‌کنیم ناشی از فروش خود شرکت‌های دولتی باشد که با کمبود نقدینگی روبرو هستند. اما در نهایت خروج ترامپ از کاخ سفید می تواند امنیت را به بازارها بازگرداند.

او در پیش بینی وضعیت شاخص در آخرین روز هفته گفت: احتمالا فردا نیز بازار مثبت آغاز شود اما در اثر فشار فروش با افت مواجه شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید