مهمترین تغییرات لایحه بودجه نسبت به سال 99 بررسی شد

غلبه ارز نیمایی بر دولتی در بودجه 1400 + جدول

کدخبر: ۳۷۴۳۱۳
اعتبار 4200 در لایحه بودجه 1400، به کمتر از یک سوم سال 99 می رسد. بر این اساس، نرخ دلار نیما نیز در بودجه سال آتی تقریبا به 2 برابر نسخه پیشین خود خواهد رسید.
غلبه ارز نیمایی بر دولتی در بودجه 1400 + جدول

به گزارش اقتصادنیوز، بر اساس پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه، درآمد نفتی در بودجه سال آینده 9 میلیارد و 417 میلیون دلار است، که این پیشنهاد نسبت به درآمدهای نفتی پیش بینی شده در لایحه بودجه سال جاری، با 48.4 درصد کاهش همراه شده است. همچنین پیگیری ها حاکی از آن است که نسبت اختصاص یافته از درآمدهای نفتی به تأمین اقلام اساسی برای بودجه 1400 نسبت به سال 1399، با کاهش قابل توجهی همراه شده است. 

پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه

بر اساس پیش‌بینی‌های سازمان برنامه و بودجه، فروش نفت در سال آینده 645 هزار بشکه در روز خواهد بود که با احتساب نرخ هر بشکه 40 دلار، کل درآمد های نفتی به 9 میلیارد و 417 میلیون دلار می رسد. البته باید توجه کرد که تمام این منابع سهم دولت نیست. مطابق بودجه های سنواتی، 14.5 درصد از منابع بودجه، سهم شرکت ملی نفت و گاز است. علاوه بر این، صندوق توسعه ملی نیز از منابع نفتی سهم دارد که مطابق قانون برنامه ششم توسعه، سهم صندوق در آخرین سال برنامه، یعنی سال 1400 معادل 38 درصد است. پس سهم دولت از منابع نفتی در حدود 47.5 درصد خواهد بود.

البته در اینجا یک تبصره وجود دارد، با توجه به ضیق منابع نفتی در سال های تحریم، در بودجه سال های 98 و 99، سهم صندوق از منابع نفتی به 20 درصد تقلیل پیدا کرد. ما‌به‌تفاوت میزان پرداخت شده از سهم قانونی نیز به عنوان بدهی دولت به صندوق توسعه ملی منظور شد تا در زمان عادی شدن درآمدهای نفتی، دولت اقدام به تسویه مطالبات صندوق کند.

هر چند با توجه به انتخاب نامزد دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، احتمال بازیابی درآمدهای نفتی ایران قوت گرفته است، اما به نظر می آید که دولت در بودجه سال آتی، با توجه به رقمی که برای فروش نفت در نظر گرفته، بار دیگر همین تاکتیک را به کار گیرد. چرا که در بودجه 99، کارشناسان سازمان برنامه و بودجه میزان فروش نفت را یک میلیون بشکه در روز لحاظ کرده بودند، حال این رقم در بودجه سال آتی با 35 درصد کاهش همراه شده است. این ارقام نشان می دهند که دولت همچنان روی برداشت از صندوق توسعه ملی حساب باز خواهد کرد. با این فرض، اگر سهم صندوق را 20 درصد در نظر گیریم، سهم دولت از منابع نفتی، همانند سال گذشته به 65.5 درصد خواهد رسید. در این حالت دولت از کل منابع ارزی به حدود 6 میلیارد و 170 میلیون دلار دسترسی خواهد داشت.

نرخ تسعیر بودجه

حال با توجه به این چیدمان، نرخ تسعیر بودجه چقدر است؟ البته پاسخ این سوال را چند روز پیش، محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه داده است. طبق اعلام نوبخت، دولت نرخ 11 تا 11 هزار و 500 تومانی را برای نرخ تسعیر بودجه در نظر گرفته است. این در حالی است که پیشتر، برخی رسانه ها نرخ دلار بودجه را در حدود 17 هزار تومان اعلام کرده بودند. ماجرا چیست؟

دولت در نظر دارد تا در سال آینده، سهم دلار 4200 تومانی را به شکل قابل توجهی تقلیل دهد، اما همچنان تصمیم به حذف این سیاست نگرفته است. پیگیری ها حاکی از آن است که 3 میلیارد دلار از کل درآمد نفتی حاصل شده، با نرخ 4 هزار و 200 تومان برای تأمین کالاهای اساسی اختصاص پیدا خواهد کرد. مابقی درآمدهای نفتی نیز به ارزش 3 میلیارد و 170 میلیون دلار با نرخ دومی تسعیر خواهد شد. با این اوصاف، رقمی که رئیس سازمان برنامه و بودجه در مورد نرخ تسعیر اعلام کرده، میانگین موزون است.

اگر نرخ 11 هزار تومانی را ملاک قرار دهیم، دولت در سال سال آینده 3 میلیارد دلار را با نرخ 4200 تومان به فروش می رساند، و مابقی را با نرخ 17 هزار و 400 تومان. در واقع نرخی که دولت برای بازار نیما در نظر گرفته، در محدوده 17 هزار تومان قرار دارد.

907df647-8f05-49b9-ac41-8a225054df28

مقایسه لایحه بودجه 1399 و 1400

براساس بررسی های انجام شده، درآمدهای نفتی پیش‌بینی شده در سال آینده نسبت به سال جاری با کاهش 48.4 درصدی همراه شده است. این کاهش، هم از محل حجم فروش و هم از محل قیمت هر بشکه نفت رخ داده است. تغییر مهم دوم در سهم دلار رانتی از درآمد های نفتی است. فعلا بر اساس لایحه بودجه، 31.9 درصد از درآمد های نفتی کشور با نرخ 4200 تومان وارد اقتصاد می شود، این درحالیست که در بودجه سال 99، نیمی از منابع ارزی کشور با قیمت ارزان به واردکنندگان کالاهای اساسی اهدا شده بود. حجم دلار 4200 تومان نیز در سال آتی، تقریبا یک سوم سال 99 خواهد بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید