سکه به زیر 12 میلیون برگشت؛

حمله رسمی به قیمت دلار؟ +نمودار

کدخبر: ۳۷۴۷۷۵
در دومین روز آذرماه، افزایشی ها از بازار عقب رانده شدند و نوبت به افزایش فعالیت فروشندگان رسید.
حمله رسمی به قیمت دلار؟ +نمودار

به گزارش اقتصادنیوز، برخی فعالان باور داشتند، علت افت قیمت دلار در روز دوم هفته، افزایش فعالیت بازارساز ارزی بود. نشانه این موضوع را هم پایین رفتن مرتب قیمت دلار در صرافی های بانکی می دانستند. امروز صرافی ملی در چندین نوبت قیمت دلار را پایین برد و حدود ساعت 3 بعدازظهر روی عدد 25 هزار و 450 تومان قرار داد. این قیمت 500 تومان پایین تر از روز شنبه بود.

بالا رفتن شدت کاهشی قیمت در صرافی های رسمی، از نگاه برخی از بازیگران غیررسمی، حمله بازارساز برای کاهش قیمت دلار تعبیر شد. آن ها اعتقاد داشتند، پایین رفتن قیمت در صرافی های بانکی و افزایش عرضه موجب شد که قیمت دلار در بازار آزاد هم کاهشی شود و در مقطعی حتی به زیر 25 هزار و 500 تومان برود. در اواخر روز اسکناس آمریکایی در محدوده 25 هزار و 700 تومانی مورد معامله قرار گرفت که حدود 400 تومان کمتر از روز شنبه بود.

مسیر دلار معکوس شد 

کاهش قیمت دلار در روز دوم آذرماه در شرایطی رخ داد که  در اولین روز این ماه، معامله گران سعی کرده بودند با افزایش خریدها زمینه پیشروی دلار در کانال 26 هزار تومانی را فراهم کنند. به نظر می رسد بازارساز با رفتار روز یک شنبه خود سعی کرد نشان دهد که نه تنها به دنبال افزایش قیمت ها نیست که تلاش می کند نرخ ارز را بیشتر تعدیل کند. ممکن است بازارساز با افت روز یک شنبه بخواهد این سیگنال را به نوسان گیران ارزی بدهد که به دنبال جوسازی در بازار ارز نباشند، چرا که با ضررهای یکباره و سنگین مواجه خواهند شد.

در این میان، برخی از معامله گران بازار عنوان می کنند که میزان نقدینگی بالاست و همین عامل می تواند به عنوان ضربه گیر کاهش قیمت دلار عمل کند. از نگاه آن ها ممکن است که بازار در طول تعطیلات افت بیشتری را به واسطه افت تقاضا تجربه کند، ولی پس ازآن، دلار با افزایش تقاضاهای حواله ای در برابر کاهش قیمت مقاومت خواهد کرد. با این حال، دسته دیگری از فعالان باور دارند، بازار هر چقدر به آغاز دوران بایدن نزدیک تر شود، با کمبود تقاضای ارزی مواجه خواهد شد و میزان عرضه ارز هم ممکن است، افزایش پیدا کند.

در روزی که بازارهای جهانی تعطیل بود، سکه از افت قیمت دلار تاثیر زیادی گرفت و خیلی زود به زیر کانال 12 میلیون تومانی رفت. سکه حدود ساعت 3 بعدازظهر با قیمت 11 میلیون و 800 هزارتومان مورد معامله قرار می گرفت که 200 هزار تومان کمتر از روز شنبه بود.

 

 

  • N
  • N2
  • N4
  • N5
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید