پشت پرده افزایش نرخ ارز لو رفت

کدخبر: ۳۷۴۹۷۸
رئیس اتاق بازگانی ایران و چین گفت: واردات بدون انتقال ارز موجب تقاضای اضافی در بازار ارز شد و در صورت مخالفت با این شیوه از واردات، سقوط فعلی نرخ ارز با سرعت بیشتری انجام می‌گرفت.
پشت پرده افزایش نرخ ارز لو رفت

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازگانی ایران و چین، با اشاره به پیامدهای منفی واردات بدون انتقال ارز برای اقتصاد کشور گفت: واردات بدون انتقال ارز به معنای واردات کالا بدون درخواست ارز از مراجع رسمی کشور است. اگر کسی ارزی در خارج از کشور دارد، عقل و منطق حکم نمی‌کند، آن را به داخل کشور بیاورد.

وی افزود: در شرایطی که ارزش ریال در حال کاهش ارزش است و غالب مردم سرمایه خود را به بازارهای بورس، ارز و مسکن وارد می‌کنند، برخی مدعی هستند با واردات کالا، مایلند دلار خود را به ریال تبدیل کنند که امری غیر عادی به حساب می‌آید.

حریری اظهار داشت: با آزادسازی واردات بدون انتقال ارز در بهترین و خوشبینانه‌ترین حالت، زمانی که بانک مرکزی به قصد تعدیل نرخ ارز در حال تزریق منابع ارزی به بازار است، واردکنندگان برای تأمین ارز مورد نیاز به بازار آزاد مراجعه کرده، تقاضا در بازار ارز را افزایش داده و به تبع آن نرخ ارز نیز افزایش خواهد یافت.


وی تأکید کرد: اگر این تصمیم انجام نمی‌گرفت، سقوط فعلی نرخ ارز با سرعت بیشتری درحال انجام بود و مقاومت فعلی در ازای کاهش بیشتر نرخ ارز به حداقل می‌رسید.

این فعال اقتصادی با اشاره به ورود ارز ناپاک از شیوه واردات بدون انتقال ارز به کانال بانکی کشور گفت: با آزادسازی واردات بدون انتقال ارز، فرد قاچاق‌چی با ورود ارز خود به کشور منشأ آن را پنهان کرده و از این طریق اقدام به پول‌شویی می‌کند. این‌ها اتفاقاتی است که در پشت پرده این تصمیم درحال انجام است.

حریری ادامه داد: واردکنندگان و باندهای قاچاق با تشویق حضور مقامات کشور در گمرک، حواشی رسوب کالاها در گمرکات را ایجاد و تشدید کردند. ورود کالا به گمرک آن هم قبل از تخصیص ارز تخلف است و باید دلیل آن را از مسئولان گمرک و واردکنندگان کالا جویا شد.

رئیس اتاق بازگانی ایران و چین با بیان این که در شرایط جنگ اقتصادی هر دلار از منابع ارزی را باید با حساب و کتاب خرج کرد، افزود: در سال ۹۶ باید پیش‌بینی‌ها درباره انتخاب ترامپ و خروج او از برجام صورت می‌گرفت. در آن زمان منابع ارزی کشور به حراج گذاشته ‌شد و با ارز ۴۲۰۰ تومانی از غذای حیوانات تا گوشی لوکس موبایل وارد کشور گردید.

وی ادامه داد: معتقدم در شرایط عادی هرگونه محدودیت برای واردات غلط است. اما در کشوری که در شرایط جنگی اقتصادی است، نمی‌توان مدعی اقتصاد آزاد بود و بانک مرکزی باید با برنامه برای هزینه‌کرد منابع محدود ارزی کشور، عمل کند.

حریری در پایان با بیان این‌که رصد تراکنش‌های بانکی در تمام کشورهای جهان در حال انجام است، گفت: هر مفسده‌ اقتصادی اعم از معامله در بازارهای فردایی ارز و سکه، قاچاق، رشوه، اختلاس و … از طریق حساب‌های بانکی صورت می‌گیرد و با اسکناس انجام نمی‌شود. بنابراین کنترل و نظارت بر گردش‌های ریالی در مواجهه با عمده‌ای از تخلفات اقتصادی موثر است. رصد تراکنش‌های بانکی غیرطبیعی، بسیاری از مفاسد را شناسایی و از آن جلوگیری می‌کند و این اقدام در شرایط فعلی کشور بسیار ضروری است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید