1040 خودروی هیوندای و تویوتا مانده در گمرک منتظر حکم قضایی

کدخبر: ۳۷۵۶۷۰
ناظر گمرکات استان بوشهر با تشریح وضعیت 1040 دستگاه خودروی سواری مانده در گمرک گفت:‌ منتظر حکم قضایی برای تعیین تکلیف هستیم.

به گزارش اقتصادنیوز، بهروز قره بیگی در گفتگو با فارس در پاسخ به این سوال که چه تعداد خودرو سواری در گمرکات استان بوشهر مانده و امکان ترخیص آنها وجود ندارد، اظهارداشت: بر اساس مصوبات سال ۹۸ دولت همه خودروهایی که با ثبت سفارش معتبر قابلیت ترخیص داشت تشریفات آنها انجام شد. در حال حاضر ۱۰۰ دستگاه خودرو به دلیل مشکل ثبت سفارش نتوانستند ترخیص شوند و به همین دلیل متروکه شده و به سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی ابلاغ شده است.

ناظر گمرکات استان بوشهر گفت: همچنین بالغ بر ۱۰۴۰ دستگاه خودرو سواری با توجه به مشکلات ثبت سفارش، پرونده قضایی دارند که تحت رسیدگی بوده و هنوز حکم قطعی آنها صادر نشده است. در این زمینه اقدامات خوبی صورت گرفته و اخیراً نیز رئیس دادگستری و بازرسی و استان بازدیدی داشتند.

* خودروهای ماده در گمرک مشمول قانون قاچاق هستند

وی با بیان اینکه این خودروها بیشتر مربوط به دو شرکت هیوندای کره و تویوتا ژاپن و همچنین یک دستگاه بی ام دبیلو است، بیان داشت: خودروهایی که به مرجع قضایی معرفی شده مشمول قانون قاچاق هستند و در صورتی که حکم تبرئه بگیرند بر اساس مصوبه گذشته دولت نیاز به مصوبه جدید نداشته و قابل ترخیص هستند.

قره‌بیگی ادامه داد:‌ علاوه بر این خودروها، ۴۰ دستگاه خودرو سواری بالای ۲۵۰۰ سی‌سی وجود دارد که متروکه شده و به سازمان اموال تملیکی ابلاغ شد.

* 1000 کانتینر و 9 هزار تن کالای انباری به سازمان اموال تملیکی معرفی شد

مدیرکل گمرک بوشهر در مورد حجم کالاهای متروکه در گمرک بوشهر عنوان کرد: 1000 کانتینر کالا و  9000 تن کالای انباری متروکه شده که اظهارنامه‌های آن برای سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی ارسال شد. البته با اساس مصوبه اخیر دولت در رابطه با کاهش کالاهای رسوبی، تا روز چهارشنبه گذشته ۴ هزار تن کالای کانتینری و غیره که مربوط به مواد اولیه تولید بوده و  منع خروج نداشت از گمرکات استان تخصیص شدند.

قره‌بیگی در پاسخ به این سوال که امکان ترخیص کالاهای متروکه شده وجود دارد، تاکید کرد: طبق ماده ۳۳ قانون امور گمرکی کالای متروکه تا زمانی که به فروش نرفته و مشکل مقرراتی نداشته باشد، می‌تواند با اظهار صاحب کالا ترخیص شود.

به گفته این مقام گمرکی، مشکل اغلب کالاهای متروکه و رسوبی، ثبت سفارش، منشاء ارز، عدم توانایی پرداخت تعهدات، رد مجوزها بوده و بخشی از آنها نیز کالاهای ممنوعه هستند.

وی با اشاره به اینکه کالاهای مانده در محوطه‌‌های بندری با توجه به اینکه منطقه ویژه اقتصادی محسوب می‌شود باید توسط اداره بندر متروکه اعلام شود،‌ تصریح کرد: گمرک براساس اعلام بندر، کالاها را ارزیابی و به سازمان اموال تملیکی معرفی می‌کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید