شاخص بورس یازده آذر به کدام سمت می‌رود؟

کدخبر: ۳۷۶۴۰۳
شاخص بورس در جریان معاملات امروز بازار سرمایه با ثبت رشد ۳۸هزار و ۶۵۶واحدی، در ارتفاع یک ‌میلیون و ۴۶۵هزار واحد قرار گرفت.
شاخص بورس یازده آذر به کدام سمت می‌رود؟

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از  خبرآنلاین، در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه بیش از ۱۶میلیارد و ۴۷۸میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزشی بالغ بر ۱۶هزار و ۲۲میلیارد تومان در بیش از یک میلیون و ۷۵۷هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد ۳۶هزار و ۴۲۷واحدی در ارتفاع یک‌میلیون و ۴۲۷هزار و ۱۹۹واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر مثبت بر دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای معاملاتی صنایع پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه اصفهان و سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی شد و در مقابل شرکت‌های سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی، خدمات انفورماتیک و قند اصفهان با افت خود مانع افزایش بیشتر نماگر بازار سهام شدند.

 فردا چه خواهد شد؟

مصطفی صفاری با تاکید بر اینکه روند مثبت بازار ادامه دارد، به انتقال ۱۰۰۰ میلیارد از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بورس اشاره کرد و در پاسخ به این سئوال که این اتفاق چه تاثیری بر بازار سرمایه می‌گذارد؟گفت: مطمئنا حمایت طرف تقاضا باعث می‌شود که بازار مثبت بماند. این تثبیت بازار به یک نوعی بازارگردانی دولتی است که هر شرکتی باید داشته باشد و برای شرایط اضطراری هم بازارگردان دولتی داریم .

وی درباره دلایل رشد بازار نیز گفت:اتفاقات امروز از قبل قابل پیش‌بینی بود، قبل از این گفته بود در نیمه دوم آبان با شفافیت اطلاعات و کاهش ریسک سیتماتیک بازار خیلی مثبت میشود. عملا آن اتفاقات دارد می افتد.

 این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: به نظر من حجم معاملات مهم تر از شاخص است. حجم وقتی زیاد است یعنی امید به این بازار زیاد است و بازار برگشته است. اعتماد بازار در مسیر احیاست و طبیعی است که باید از این روند حمایت کرد.

وی در با پیش بینی روند حرکت بورس در آذر و تا پایان سال گفت: من تصور می‌کنم بازار مثبت خواهد بود و برای رشد شاخص تا محدوده ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار جا دارد. صفاری گفت: این نکته مهم است که در بازارهای رقیب هم خبری نیست و وقتی حجم نقدینگی زیاد میشود بالاخره باید جایی برای سرمایه‌گذاری را بیابد و اینجا بورس است. 

وی تاکید کرد:وقتی قیمت مسکن و ارز و طلا کاهشی است، راه ها به بورس ختم خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه درباره دلایل رشد بورس چیست؟ گفت: اصلاحات اساسی صورت گرفت. قیمت سهام هفتاد شرکت بیشتر از ۷۰ درصد کاهش پیدا کردند. هر چند بازار مثبت است اما هنوز قیمت‌ها حدود ۵۰ درصد حداکثر قیمت واقعی سهم‌ها هستند. از این رو خیلی سهام نسبت به اوج شان پایین هستند و بخاطر همین ارزنده هستند.

وی در پاسخ به این سئوال که بازار سیگنال فروش‌ها داغ است و در برابر سیگنال فروش ها چه باید کرد؟گفت: سازمان بورس باید بدون ملاحظه با این سیگنال‌فروشان برخوردکند. متاسفانه ۱۲ هزار ۵۰۰ سایت سیگنال فروش داریم و این وظیفه  سازمان است که به مردم آگاهی دهد و تبلیغات کند که به سبدگردانی مجاز و صندوق های قانونی رجوع کنند و مستقیم وارد بورس نشوند که گرفتار هیجان ها خواهند شد.

 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید