گزارش اقتصادنیوز ازکرونا در هفته دوم آذر 99

کاهش سرکشی‌های موج سوم کرونا + نمودار

کدخبر: ۳۷۷۰۷۱
درهفته دوم آذر 1399 شمار جانباختگان بحران کرونا نسبت به هفته پیش از آن 18 درصد کاهش یافت. میزان مرگ و میر نشان می دهد موج سوم فوتی‌های کرونایی در حال فروکش کردن است. اما دیگر متغیر های کرونا چه توضیحی را از قدرت شیوع این بیماری در ایران می‌دهند؟
کاهش سرکشی‌های موج سوم کرونا + نمودار

به گزارش اقتصادنیوز، مجموع فوتی‌های کرونا در هر هفته نمایی را از موج وفور مرگ و میر  این بحران را در ایران به تصویر می کشد. بر این اساس مقایسه آمارهای کرونایی نشان می دهد نخستین موج کرونایی در میانه بهار و دومین آن در میانه تابستان رخ داده است. در ادامه هفته های دوم و سوم آبان نیز حاکی از سومین موج در اوج گیری فوتی های کرونایی در میانه پاییز بود.

 اکنون اما دو هفته ابتدایی آذر ماه روندی نزولی را از موج سوم کرونا ترسیم کرده اند که بیانگر کاهش میزان مرگ و میر در روزهای اخیر است. اما آیا این کاهش به تنهایی می تواند نمادی از تضعیف شیوع کرونا در ایران داشته باشد؟ در همین رابطه باید بررسی کرد که دیگر متغیرهای کرونا موازی با فوتی های هفتگی کرونا چه تغییراتی را به ثبت رسانده است؟

کاهش موج سوم کرونا

در هفته دوم آذر ماه میزان فوتی‌های کرونا 2 هزار و 600 نفر به ثبت رسید که از مقدار مشابه خود در یک هفته پیش 18.7 درصد کمتر بوده است. این رقم نسبت به هفته دوم آبان نیز 11.3 درصد افت را ثبت کرده است. 

افت جانباختگان هفتگی در نتیجه کاهش‌های آماری در روزهای هفته پیش از آن بود. از این روز تا پایان هفته اخیر همواره آمار مرگ و میر کرونا نزولی بوده و در نهایت به 347 فوتی درروز 14 آذر رسید. 

نکته مهم دیگری که در هفته دوم آذر شاهد آن بودیم بازگشت آمار مرگ ومیر روزانه کرونا پایین مرز 400 نفر  بوده است. تا قبل از هشتم آذر ماه میزان فوتی های کرونایی یک ماه بود که بالاتر از 400 نفر ثبت می شد. این میزان اما در تمام روزهای هفته اخیر  کمتر از 400 نفر بود.

این تغییرات در باره شمار مبتلایان به کرونا در هفته اخیر چگونه بوده است؟

کرونا هفته دوم آذر

رکورد ابتلای هفتگی همزمان با کاهش رشد ابتلا

میزان مبتلایان به کرونا در هفته اخیر معادل با 94 هزار و 500 نفر بود. این رقم با افزایشی 0.44 در صدی نسبت به هفته قبل بالاترین میزان هفتگی ابتلا به کرونا تاکنون را ثبت کرده بود. اما در عین حال رشد آمار ابتلا نسبت به هفته های قبل در رده پایین تری قرار دارد.

به عبارت دیگر از هفته نخست آبان که رشد آن نسبت به آخرین هفته مهر 40 درصد به ثبت رسیده بود، همواره آمار رشد ابتلای هفتگی یک روند نزولی داشته و اکنون به 0.44 درصد تنزل پیدا کرده است. این حد از رشد نشان از آن دارد که هر چند بیشترین میزان مبتلایان در هفته دوم آذر به ثبت رسید اما احتمالا در هفته های بعد شاهد کاهش آمار در این بخش از گزارشهای کرونا باشیم.

از آنجا که یکی از دلایل رشد در ابتلای کرونا در نتیجه افزایشی است که در تستهای کرونا صورت گرفته بررسی این شاخص نیز می تواند درک کاملتری را از هفته دوم آذر ارائه دهد.

کرونا هفته دوم آذر

نقش رکورد تست‌های هفتگی در کاهش نسبت ابتلا به تست

در هفته اخیر تست‌های کرونا چند رکورد را به ثبت رساندند. بالاترین میزان تست روزانه نیز در این هفته رقم خورد که حدی معادل با 43 هزار آزمایش در یک روز را داشت. در نتیجه شمار تست های روزانه در هفته دوم آذر به 303 هزار نفر رسید.که رشد این رقم نسبت به هفته گذشته تقریبا 5 درصد محاسبه می شود.

متغیر دیگری که  می تواند توصیف دقیقی را از وضعیت شیوع کرونا در ایران در روز های اخیر داشت باشد نسبت حد ابتلا به مجموع تستها در بازه ای مشخص است. در همین خصوص مقایسه این متغیر در هفته های قبل نشان می دهد پس از آنکه این میزان در هفته نخست آذر بیشترین میزان خود را به ثبت رساند در هفته اخیر دچار اندکی کاهش شده و به 31.17 درصد رسید. این در حالی است که در هفته نخست آذر ماه این رقم 32.6 درصد ثبت شده بود. کاهشی که این متغیر نسبت به هفته های قبل تجربه کرده است نشان می دهد که می توان امیدوار به کاهش شیوع کرونا بود.

در نهایت در بررسی آمار هفته دوم آذر در ادامه روند کرونا در هفته های اخیر چند عامل نشان از کاهش قدرت شیوع کرونا در ایران دارد.

1 – فروکش کردن موج هفتگی فوتی ها بر اثر بیماری کرونا در یک هفته اخیر

2- کاهش رشد هفتگی میزان مبتلایان به کرونا در هفته دوم آذر

3- کاهش نسبت ابتلا به تست در هفته اخیر در مقایسه با هفته نخست آذر

کرونا هفته دوم آذر

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید